اینجا یاسوج؛ شهر غریبه با ناوگان حمل‌ونقل عمومی

آن طور که مدیرعامل سازمان تاکسیرانی و حمل‌ونقل شهری یاسوج خبر داده است، نزدیک به ۵۰۰ دستگاه تاکسی درون شهری فرسوده و از رده خارج هستند، از سوی دیگر تعداد انگشت شمار اتوبوس‌های درون شهری موجب است تا وضعیت حمل‌ونقل شهری یاسوج به یکی از دغدغه های مهم مردم این شهر تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، شهر یاسوج سال‌هاست که عنوان «پایتخت طبیعت ایران» را یدک می‌کشد، شهری که روز به روز در حال کش آوردن است، بر تعداد خانه‌ها و جمعیت آن افزوده می‌شود اما بدون تعارف باید گفت به موازات افزایش ساختمان و جمعیت، رشد امکانات در این شهر حالت معکوس و رو به پایین دارد.

وضعیت حمل و نقل شهری در یاسوج یکی از معضلات و چالش‌های جدی پیش‌روی شهروندان یاسوجی و مناطق حومه شهر است.

وقتی تعداد اتوبوس‌های درون شهری به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد

شهر یاسوج از معدود شهرها و مراکز استانی است که تعداد اتوبوس‌های درون شهری در آن به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد و وضعیت تاکسی‌های درون شهری آن نیز بیش از آنکه نظیر مناطق مختلف جهان دارای رنگ ثابت و خاصی باشند اغلب در رنگ‌های مختلف شامل خودروهای شخصی با یک خط نارنجی است و کمتر تاکسی رنگ سبز یا زردی در ایستگاه‌های مسافربری این شهر به چشم می‌خورد.

اینجا یاسوج؛ شهر غریبه با ناوگان حمل‌ونقل عمومی

اگر در مواقع سر ظهر و اوایل شب در شهر یاسوج سری به ایستگاه‌های مسافربری مادوان، بلهزار، بنسنجان، گوشه، مزدک شهرک ولایت و الغدیر، تلخسرو، سرابتاوه و سایر مناطق بزنید، شاهد انبوهی از مسافرها خواهید بود که منتظر عبور یک خودرو هستند.

برخی از خودروهای شخصی نیز در این بین با عبور معنادار از مسافران چشم به‌راه، منتظر شنیدن کلمه «دربست» هستند تا ترمزشان آسفالت تفتیده از گرمای تابستان داغ را از جا بِکند و مسافر مجبور شده را با کرایه‌ای چند برابر نرخ معمول به مقصد برسانند.

هوشمندسازی تاکسی‌های شهری، نیاز اولیه‌ای که مغفول مانده است

عبدی دانش‌مقدم، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی و حمل‌ونقل شهری یاسوج اظهار کرد: نخستین مهم در رابطه با معضل خدمت‌رسانی تاکسی‌های درون شهری، هوشمندسازی تاکسی‌های شهری در راستای تحقق شهر هوشمند و ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی شهر و همچنین دستیابی به اهداف و چشم‌اندازهای حوزه حمل‌ونقل است و باید شهرداری و متولیان مربوطه با استفاده از ظرفیت و مدیریت بخش خصوصی، نسبت به اجرای پروژه سرمایه‌گذاری تجهیز و هوشمندسازی تاکسی‌های درون شهری در سطح شهر اقدامات و کمک‌های لازم را با سازمان تاکسیرانی داشته باشند.

۵۰۰ دستگاه تاکسی درون شهری یاسوج نفس نمی‌کشند

وی افزود: تعداد تاکسی‌های شهر یاسوج کم نیست اما تاکسیرانی در شهر یاسوج تنها با نیمی از ظرفیت خود به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کند، چرا که نزدیک به تعداد ۵۰۰ دستگاه از تاکسی‌های ما فرسوده و از رده خارج هستند و کار نمی‌کنند.

اینجا یاسوج؛ شهر غریبه با ناوگان حمل‌ونقل عمومی

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی و حمل‌ونقل شهری یاسوج گفت: تعداد ۳۳۵ رانندگان متخلفی هستند که فعالیت ندارند و ما کارت سوخت و امتیازهای مربوط با تاکسیرانی آنها را ضبط کردیم، به همین دلیل تاکسی‌های فعال مجبورند روزانه بیش از ۲۵۰ نفر را جابه‌جا کنند.

لطف تاکسی شخصی‌ها به حمل و نقل یاسوج؛ نیمی از تاکسی‌های درون شهری فلج است

وی تصریح کرد: با اینکه مسئولان دم از خارج کردن خودروهای فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل می‌زنند، اما در عمل شرایطی که برای دریافت تسهیلات تعویض خودرو یا خرید تاکسی گذاشته‌اند بیشتر از آنکه تشویق کننده باشد، دلسرد کننده است به گونه‌ای که یک خودرو را تقریباً دو برابر قیمت به متقاضیان واگذار می‌کنند، به همین دلیل افراد ترجیح می‌دهند با خودروهای شخصی مسافر جابه‌جا کنند.

عبدی‌مقدم خاطرنشان کرد: از آنجا که نیمی از خودروهای تاکسیرانی فرسوده هستند، مجبور هستیم از خودروهای شخصی استفاده کنیم و از صاحبان این خودروها می‌خواهیم هزینه‌هایی برای امتیاز خط، هزینه ماهانه، تمدید و غیره بپردازند و در ازای آن به دلیل کمبود بودجه نمی‌توانیم خدمتی به این افراد ارائه دهیم، در نتیجه این مسافربرهای شخصی رغبتی برای اینکه زیر نظر تاکسیرانی کار کنند، ندارند.

وی افزود: با اینکه برای عبور مرور آسان و سرعت در خدمت‌رسانی حمل‌ونقل عمومی درون شهری خط ویژه مسیر تاکسی‌ها ایجاد شود تا بتوانند بدون ماندن در ترافیک در خدمت‌رسانی به شهروندان عزیز سرعت دهند.

جانمایی ایستگاه‌های تاکسیرانی نیازمند فرهنگ‌سازی است

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی و حمل و نقل شهری یاسوج گفت: برای جانمایی ایستگاه‌های تاکسی باید از همه نهادهای ذیربط نظرخواهی شود و با مشارکت هم کار فرهنگ‌سازی را انجام دهند، چرا که تعیین یک مکان به عنوان ایستگاه کار آسانی است و ما به راحتی می‌توانیم تاکسی‌ها را مجبور کنیم در ایستگاه مد نظر ما قرار بگیرند، اما مسئله این است که بدون فرهنگ‌سازی نمی‌توانیم مسافر را مجبور کنیم مکانش را تغییر دهد، ضمن آنکه مسافربرهای شخصی همواره این مسافران را جابه‌جا می‌کنند و تلاش مار را برای انتقال پایانه‌ها هدر می‌دهند.

اینجا یاسوج؛ شهر غریبه با ناوگان حمل‌ونقل عمومی

وی با اشاره به اینکه میدان شهدای نیروی انتظامی یاسوج (فلکه ساعت سابق) از میادین پر ترافیک این شهر است، تصریح کرد: این میدان جز نقاط پرترافیک شهر یاسوج است و ایستگاه‌های مهریان، بلهزار، مادوان‌ها، گوشه و مزدک نیز در این میدان قرار گرفته است و در سال‌های گذشته این پایانه را در جای دیگری دایر کردیم اما مردم دوباره از همان میدان شهدا استفاده می‌کردند و قرار شد این ایستگاه را در خیابان انتقال خون مستقر کنیم اما بازهم استقبالی نشد.

دانش‌مقدم خاطرنشان کرد: کارشناسان ترافیک و تاکسیرانی معتقد هستند برای این ایستگاه پر تردد که بخش قابل توجهی از ترافیک شهر در این نقطه است باید در اطراف همان میدان شهدا ملکی خریداری و پایانه راه‌اندازی شود، این در حالی است که تاکسیرانی از نظر مالی توان خرید ملک را ندارد و مسئولانی که دستی در کار بودجه دارند باید کمک کنند برای انجام این مهم هزینه مالی تأمین شود.

وی افزود: در مقاصد چند ایستگاه درون شهری امنیت برای اتوبوس‌های ما برقرار نیست و تا به حال چندین مرتبه اراذل باعث شکسته شدن شیشه‌های اتوبوس‌های ما شده‌اند، ضمن اینکه داخل شهر هم نیروی‌های ما امنیت لازم را ندارند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی و حمل‌ونقل شهری یاسوج گفت: از همه مسئولان و نهادهایی که می‌توانند در رأس، نیروی انتظامی، پلیس راهور و ترافیک شهری، مقامات قضائی و شهرداری، عاجزانه انتظار داریم که با ما در مسیر خدمت‌رسانی هرچه بهتر به شهروندان عزیز همکاری و همراهی لازم را داشته باشند.

به گزارش ایمنا، توسعه حمل‌ونقل عمومی نه‌تنها از وظایف شهرداری‌هاست که دولت‌ها نیز باید نسبت به این موضوع اهتمام جدی‌تری داشته باشند تا امکان تردد به سهولت مردم و سفرهای درون شهری به راحتی انجام شود، موضوعی که در یاسوج به چالش‌های اصلی شهروندان تبدیل شده است و مردم به دلیل کمبود اتوبوس و همچنین کمبود تاکسی باید مدت‌ها در انتظار عبور خودرویی باشند تا آنها را به مقصد برساند.

کد خبر 778233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.