۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۰
کابل‌های مسی طعمه سارقان

سرقت سیم‌های مسی مخابرات، قطع خدمات تلفنی و اینترنتی برای مشترکان، کاهش کیفیت خدمات به‌دلیل خرابی‌های مکرر و تأخیر مخابرات در انجام رفع خرابی موجب نارضایتی بسیاری از مشترکین شده است.‌

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وابستگی مردم به تلفن و اینترنت در دنیای امروز غیرقابل انکار است، ارتباطات تلفنی و اینترنتی نقش حیاتی در انجام امور روزمره، کسب‌وکارها، خدمات دولتی و آموزشی دارد، بنابراین قطع این ارتباطات می‌تواند به بحران‌های جدی در مدیریت شهری و خدمات عمومی منجر شود.‌

سرقت کابل‌های مخابراتی نه‌تنها موجب هدر رفت ثروت ملی می‌شود، بلکه زمینه را برای خسارت شدید به زیرساخت‌ها و اخلال در خدمات‌رسانی را نیز مهیا می‌کند و در نتیجه به‌دلیل سودجویی عده‌ای فرصت‌طلب تعداد قابل توجهی از هم‌وطنان خدمات مورد نظرشان را با اخلال یا قطعی بیش از یک هفته دریافت می‌کنند.

طی سال‌های گذشته خسارت ناشی از این اقدام میلیاردها تومان اعلام و باعث شده مخابرات تدابیر شدیدتری برای حفاظت از اموال به کار ببندد، چراکه در بعضی موارد این خسارت‌ها قابل جبران نبوده است؛ به‌طور مثال در مواردی ۱۰ کیلومتر کابل از یک اطراف یک روستا سرقت شده که به خاطر شرایط فیزیکی و جغرافیایی عملاً دیگر ایجاد شبکه ممکن نبوده و این موضوع موجب ایجاد مشکلات مضاعف برای مردم شد.

کابل های مسی طعمه سارقان

شهروندان اصفهان و مخاطبان ایمنا از سرقت کابل‌های مسی مخابرات در بعضی از مناطق که موجب قطع خدمات تلفنی و اینترنتی می‌شود گلایه دارند، در پیام یکی از مخاطبان ایمنا آمده است: «ما اهالی خیابان بعثت مجبور به تحمل مدت‌های طولانی بدون دسترسی به ارتباطات ضروری شده‌ایم و بارها از مخابرات درخواست رفع خرابی سیم‌کشی تلفن را داشته‌ایم، اما پس از دو ماه انتظار تاکنون اتفاق مثبتی رقم نخورده است؛ ما از مخابرات انتظار داریم منصف، دقیق و منظم در اسرع وقت به مشکل مردم رسیدگی کند نه اینکه با پشت گوش انداختن کار دردی به دردهای دیگر بیافزاید.»

مخاطب دیگر گفته است: «مدتی است کسب‌وکار من دچار اختلال شده و هربار که با مخابرات منطقه تماس می‌گیرم و درخواست رفع خرابی تلفن را ثبت می‌کنم پیامی با این مضمون که «مشترک گرامی، خرابی تلفن شماره رفع گردیده است، در صورت ادامه مشکل پس از اطمینان از سالم بودن سیم‌کشی داخلی با شماره ۲۰۱۱۷ تماس حاصل فرمائید» دریافت می‌کنم در صورتی که سیم‌کشی تلفن محله را که رؤیت می‌کنم همچنان قطع است؛ مسئولان مخابراتی بدانند که طولانی شدن طاقت‌فرسا روند رسیدگی و مرتفع کردن خرابی تلفن موجب ایجاد نارضایتی عمومی و کاهش اعتماد به خدمات عمومی و شرکت‌های مخابراتی می‌شود.‌»


فیبرنوری کردن شهر، راهبردی برای جلوگیری از سرقت سیم‌های مسی است

محمد جواد برمکی، رئیس روابط‌عمومی مخابرات منطقه اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به سرقت سیم‌های تلفن اظهار می‌کند: این اقدام علاوه‌بر ضرر و زیان به تجهیزات مخابرات به درآمد این سازمان نیز لطمه وارد می‌کند، زیرا منبع درآمد مخابرات ایران شامل خدمات تلفن ثابت و همراه، اینترنت، خدمات داده و ارتباطات است که به مجموعه شرکت مخابرات ایران کمک می‌کند تا هزینه‌های عملیاتی و توسعه خود را پوشش دهد.‌

وی می‌افزاید: چنانچه تلفن شهروندان در بعضی از مناطق شهر اصفهان دچار خرابی و مشکل فنی شده است می‌توانند برای ثبت درخواست خرابی تلفن با مخابرات ایران، با شماره ۲۰۱۱۷ تماس بگیرند، این شماره برای ارائه خدمات پشتیبانی و ثبت مشکلات تلفنی در دسترس شهروندان قرار دارد.‌

به همت و تلاش مخابرات منطقه اصفهان تاکنون بالغ بر ۱۲۰۰۰ کیلومتر فیبرنوری در سطح استان کشیده شده است

رئیس روابط‌عمومی مخابرات منطقه اصفهان با اشاره به مدت زمان رفع خرابی تلفن می‌گوید: مدت زمان رسیدگی مخابرات برای قطعی و خرابی تلفن بر اساس خسارت وارد شده متغیر است و نمی‌توان زمان مشخصی برای آن در نظر گرفت؛ برای رفع خرابی نیازی به مراجعه حضوری به مخابرات منطقه نیست و شهروندان می‌توانند با شماره ۲۰۱۱۷ تماس بگیرند و درخواست رفع خرابی خود را ثبت کنند تا همکاران در اسرع وقت به محل آن‌ها اعزام شوند و مشکل را مرتفع کنند.‌

برمکی تاکید می‌کند: انگیزه افراد سودجو برای سرقت سیم‌های تلفن، مس به کار رفته در آن‌ها است، بنابراین اجرای طرح فیبرنوری می‌تواند گامی مؤثر در راستای کاهش این سرقت‌ها باشد، زیرا در فیبرهای نوری از فلز گران‌بهای مس استفاده نشده است.‌

وی با اشاره به اینکه مخابرات منطقه اصفهان به‌عنوان نخستین ارائه دهنده فیبرنوری در کشور است، می‌گوید: اینترنت فیبر نوری، نسل جدیدی از فناوری ارتباطات است که داده‌ها را با استفاده از پالس‌های نوری از طریق کابل‌های شیشه‌ای منتقل می‌کند، همچنین امروزه این فناوری، به‌دلیل سرعت بسیار بالا، جایگزین روش‌های قدیمی‌تر اینترنت کابل‌های مسی همچون ADSL شده است.

رئیس روابط‌عمومی مخابرات منطقه اصفهان خاطرنشان می‌کند: به همت و تلاش مخابرات منطقه اصفهان در حال حاضر بالغ‌بر ۱۲۰۰۰ کیلومتر کابل فیبر نوری در سطح استان کشیده شده است.

برمکی ادامه می‌دهد: مخابرات استان اصفهان به‌صورت ویژه امکانی را فراهم کرده تا اگر شهروندی به شخص یا گروهی مشکوک شد و گمان برد که مشغول سرقت کابل و تجهیزات مخابراتی هستند، ضمن تماس با نیروی انتظامی و نهادهای متولی بتوانند با شماره ۴۱۰۰ که توسط حراست مخابرات استان اصفهان راه اندازی شده است تماس بگیرند و در لحظه گزارش دهند.

به گزارش ایمنا، برای کاهش سرقت سیم‌های مخابراتی می‌توان از راهکارهایی همچون جایگزینی سیم‌های مسی با فیبرنوری، افزایش نظارت و امنیت با نصب دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های هشدار دهنده، دفن سیم‌ها به جای نصب روی تیرها، آگاه‌سازی جامعه درباره تأثیرات منفی سرقت، تقویت همکاری با نیروی انتظامی و استفاده از سیم‌های مسی نشانه‌گذاری شده استفاده کرد، این اقدامات می‌توانند به‌طور مؤثری میزان سرقت سیم‌های مخابراتی را کاهش دهند.

کد خبر 778106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خدارحمی IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
    0 0
    این حرفا چیه...هیچکس پاسخگو نیست تومخابرات اصفهان...ما سه هفته تلفن نداشتیم انگار نه انگار بودن
  • امین خان IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    ممنون از مخابرات اصفهان که در خیابان هشت بهشت خیلی زود رسیدگی میکنه
  • sepehr IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
    0 0
    متاسفانه مخابرات اصلا رسیدگی نمیکنه... من کاری ندارم به فردی که سرقت کرده سیمای محله ما رو من حرفم اینه مگه وظیفه مخابرات چیه؟
  • بهروز IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
    0 0
    یه سامانه گذاشتن که ادم نمیدونه گریه کنه یا بخنده. هیچکس جوابگو نیست. مگه میشه اخه مخابرات یه نهاد متولی باشه اما دوتا سیم نتونه بکشه و چندماه طولش بده بعدم مسولانش بیان بگن همچی عالیه همچی گل و بلبله
  • علیرضا نصر IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
    0 0
    مثه شهرداری که یه تلفن 137 راه اندازی کرده و مستقیم با شهروندان صحبت میکنه مخابرات هم باید هینکارو بکنه که متاسفانه متاسفانه هیچ شماره ای برای ارتباط مستقیم با مردم نزاشتن
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
    0 0
    کابل تلفن محله ما رو سرقت کردن الان سه ماهه نیامدن وصل کنن. هفت هشت بار مراجعه کردیم و جر و بحث کشیدیم با پرسنل و کارمندای اونجا اما گوششون بدهکار نیست. میگن باید از طریق شماره 20117 درخواست رفع خرابی کنی.. آخه این چه شماره ایه که نه درخواست مردم ثبت میکنه نه مشکل مردم رفع