هوای ۵ کلان‌شهر آلوده ثبت شد/ پاک‌ترین هوا سهم بیرجند است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای پنج شهر آلوده و ناسالم ثبت شده و ۲۰ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _یکشنبه چهاردهم مرداد_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در کلانشهر زاهدان با شاخص ۱۵۳ و زنجان با شاخص ۱۵۲، در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد، به طوری که روز گذشته شهر اصفهان بر مدار ناسالم (قرمز) بود.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلانشهرها اصفهان با شاخص ۱۴۲، تهران با شاخص ۱۰۲ و یزد با شاخص ۱۰۳ بر مدار ناسالم (نارنجی) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای اراک در شرایط ناسالم (نارنجی) ثبت شد.

شایان ذکر است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های کرج با شاخص ۹۵، ایلام با شاخص ۵۳، شهرکرد با شاخص ۹۲، مشهد با شاخص ۶۴، بجنورد با شاخص ۶۳، اهواز با شاخص ۸۶، قزوین با شاخص ۶۱، قم با شاخص ۷۳، کرمان با شاخص ۷۳، کرمانشاه با شاخص ۷۰، اراک با شاخص ۱۰۰ و همدان با شاخص ۷۲، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که سنجش کیفیت هوا روز گذشته سیزدهم مرداد ایستگاه کلانشهرهای تبریز، کرج، بوشهر، تهران، شهرکرد، بیرجند، مشهد، اهواز، زنجان، قزوین، قم، کرمان، کرمانشاه، بندرعباس، همدان و یزد، وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، شهرهای تبریز با شاخص ۴۸، ارومیه با شاخص ۴۱، بوشهر با شاخص ۴۴، بیرجند با شاخص ۳۹، سمنان با شاخص ۴۴، شیراز با شاخص ۴۵، سنندج با شاخص ۴۶ و رشت با شاخص ۵۰، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، به طور که روز گذشته کلانشهرهای ارومیه، ایلام، بجنورد، شیراز، سنندج و رشت در وضعیت پاک (سبز) قرار داشتند.

به این ترتیب، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌ها شهرهای اردبیل، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، اما روز گذشته شهرهای اردبیل، سمنان، یاسوج، خرم‌آباد، گرگان، ساری و همدان بدون داده ثبت بودند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچکدام از شهرها در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) و بسیار خطرناک (قهوه‌ای) قرار ندارد، اما دو شهر ناسالم (قرمز)، سه شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۲ شهر سالم (زرد)، هشت شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده ثبت شدند، در حالی که روز گذشته یک شهر ناسالم (قرمز)، یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۶ شهر سالم (زرد)، شش شهر و هفت شهر بدون داده ثبت بودند.

براساس داده‌ها، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 778021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.