وزارت نیرو، برق تولیدی صنایع را در اختیار خود واحدها قرار دهد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان گفت: از مسئولین وزارت نیرو انتظار داریم که برق تولیدی به واسطه صنایع در شهرک‌های صنعتی را در اختیار خود این واحدها قرار دهند تا بتوانیم رقابت نزدیکی با سایر کشورها و واحدهای صنعتی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و سهم آن در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی ۸ درصد و رُتبه آن در طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و تعداد معادن کشور، اول و از نظر ذخایر معدنی دوم است. این استان با حدود ۹ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در ۷۶ شهرک و ناحیه صنعتی استان اصفهان، ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است.

در همین راستا رسول سواری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی با دارا بودن ۸۰ ناحیه و شهرک صنعتی دولتی و ۱۲ شرکت و ناحیه صنعتی غیردولتی حوزه فعالیت خود را برای حمایت از صنایع کوچک به ویژه در بخش نرم افزار تعریف کرده که با توجه به تحقق رشد و جهش تولید در کشور و استان، باید نگاه ویژه‌ای به فعالیت در بخش نرم افزار داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه فن بازار منطقه‌ای، شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان جز استان‌های برخوردار بوده که با ایفای نقش تسهیلگر در عرضه و تقاضای فناوری، برگزاری نشست‌های متعدد بین شرکت‌های دانش بنیان و نواحی صنعتی، مجری نشست‌های تبادل فناوری، مجری تورهای تخصصی فناوری و همچنین ترویج و انتشار اطلاعات فناوری در بخش صنایع کوچک فعالیت دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان ادامه داد: با کمک به فضای تجاری سازی مانند حضور در نمایشگاه‌های تخصصی، تأمین مالی و تسهیلات مربوط به فناوری به واحدهای دانش بنیان همچنین مشاوره‌های حقوقی، ارزیابی و رصد فناوری و طرح‌های توجیهی کسب و کار نیز بخش دیگری از تسهیلگری شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان رقم می‌خورد.

وزارت نیرو، برق تولیدی صنایع را در اختیار خود واحدها قرار دهد

سواری تصریح کرد: خدمات مشاوره‌ای شرکت شهرک‌ها در ارتباط با بازار، توسعه بازار، مباحث حقوقی واحدهای صنعتی، بخش‌های منابع انسانی همچنین حوزه تکنولوژی و مباحث استاندارد در غرفه شرکت در نمایشگاه تخصصی صنعت اصفهان با حضور مشاورین مختلفی انجام شد و ۵۰ مشاور نیز در شرکت شهرک حضور فعال دارند که با بررسی مسائل مختلف، راهکارهای عملیاتی و مشاوره‌ای ارائه می‌شود تا به ارتقا سطح کیفی در بخش‌های مختلف شرکت‌ها کمک شایانی ارائه شود.

وی در ادامه عنوان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی با نگاه بهره‌وری و استفاده از ظرفیت‌های خالی اقدامات برجسته در مدیریت داخل واحدهای صنعتی به ویژه بخش انرژی که امروز به عنوان یک چالش در صنایع کوچک با آن روبرو هستیم را انجام داده تا صنایع با مشکلات کمتری در ارتباط با برق روبرو شوند.

شهرک فناوری یکی از بخش‌های مورد توجه ویژه شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با اشاره به اینکه شهرک فناوری یکی از بخش‌هایی است که شرکت شهرک‌های صنعتی در آن فعالیت ویژه‌ای دارد، افزود: واحدهای دانش بنیان و شرکت‌های فناوری که برای تجاری سازی و تولید محصول نیاز به زمین در شهرک‌های صنعتی دارند، حدود ۳۰ پلاک زمین برای ساخت واحدهای کارگاهی با مساحت ۲۸۸ متر مربع را برای شرکت‌های دانش‌بنیان استان در نظر گرفته‌ایم که پس از احداث و تکمیل به صورت استیجاری در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

سواری بیان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی متولی ایجاد شهرک‌های صنعتی در استان است و برنامه ۴ ساله از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار قرار دادیم که بخش عمده‌ای از برنامه‌ها عملیاتی شده و امروز بسیاری از تعهداتی که در حوزه زیرساخت از سنوات گذشته نیز باقی مانده بود، اجرایی شده که امیدواریم بتوانیم در حوزه زیر ساخت، تمامی خدماتی شهرک‌ها در ادوار گذشته را به واحدهای صنعتی و کارآفرینان و سرمایه گذاران ارائه دهیم.

وی اولویت توسعه را شهرک‌های تخصصی عنوان کرد و افزود: استان اصفهان در بخش‌های مختلف ظرفیت‌های خوبی دارد که توسط خوشه‌ها شناسایی کردیم و مطالعات لازم انجام شد و امروز در مرحله‌ای هستیم که باید این خوشه‌ها را حمایت کنیم که در دو حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار به آنها کمک کردیم.

وزارت نیرو، برق تولیدی صنایع را در اختیار خود واحدها قرار دهد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان اظهار کرد: در حوزه سخت‌افزار که توسعه شهرک تخصصی پوشاک را در دستور کار قرار دادیم که مراحل نهایی برای واگذاری را طی می‌کند همچنین شهرک فرآوری عناصر معدنی در محور شرق استان جانمایی شده و پتانسیل‌های خوب معدنی در استان‌های مجاور وجود دارد که می‌تواند به یک شهرک ملی تبدیل شود و ۱۲ هزار زمین فریز کردیم، حدود ۲ هزار هکتار طرح ارائه شده و فاز اولیه در ۲۰۰ هکتار عملیاتی شده و پروژه‌ها در حال اجرا هست که امیدواریم در آینده نزدیک واگذاری به واحدها و صنایع انجام شود.

انتقال ریخته‌گری‌ها در سطح شهر اصفهان و شهرهای حومه به شهرک‌های صنعتی

سواری انتقال ریخته‌گری‌ها در سطح شهر اصفهان و شهرهای حومه به شهرک‌های صنعتی را یکی دیگر از اقدامات شرکت شهرک‌ها دانست و ادامه داد: ساماندهی ریخته‌گری‌ها به عنوان یک صنعت تخصصی در جهت رفع آلایندگی از کلان‌شهر اصفهان در حال انجام است همچنین در رابطه با کارگاه‌های موزائیک سازی اصفهان، طرحی را در شهرک بزرگ پیاده‌سازی کردیم تا به این شهرک منتقل شوند.

وی با اشاره به تخصیص زمین به شهرک تخصصی طلا اظهار کرد: در حال حاضر در مرحله واگذاری زمین از راه و شهرسازی به شهرک تخصصی طلا هستیم و خدمات را برای آنها آماده سازی می‌کنیم. ایجاد شهرک طلا و جواهر استان اصفهان به این لحاظ ضروری است که وضعیت واحدهای صنوف مرتبط با طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی ساماندهی شوند. همچنین طلا و جواهر در استان اصفهان یک صنعت قابل توجه است به گونه‌ای که حدود ۶۰ درصد از مصنوعات طلای کشور در اصفهان تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در بخش صادرات و کنسرسیوم‌ها به صنایع کوچک کمک می‌کنیم تا به عرصه بازارهای بین‌المللی وارد شوند و ارزآوری مناسبی برای اقتصاد استان و کشور داشته باشند.

شرکت شهرک‌های صنعتی استان حامی نمایشگاه بین‌المللی سنگ ورونا ایتالیا

سواری افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی حضور فعال دارد و از صنایع تخصصی استان اصفهان در این نمایشگاه‌ها حمایت می‌کند همچنین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ورونا ایتالیا با حمایت مستقیم شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان برگزار می‌شود..

وی با اشاره به اهمیت حمل و نقل در صنایع گفت: در بخش لجستیک با پیگیری‌های زیاد توانستیم برای صادرات واحدهای صنعتی کمک کنیم و پشتیبانی‌های حمل و نقل در حوزه ریلی، زمینی و هوایی انجام دهیم تا بتوانیم همچنان به عنوان پیشران اقتصادی کشور در صحنه حضور داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با اشاره به ناترازی برق در صنایع عنوان کرد: در نگاه اول به بخش صنعت، متوجه افزایش تعداد واحدهای صنعتی در کشور و استان اصفهان می‌شویم که در این راستا تولید برق همگام با این پیشرفت نبوده و ناترازی در بخش انرژی پیدا کردیم که می‌توان یکی از عوامل ناترازی برق را رشد واحدهای صنعتی معرفی کرد و از طرفی دیگر واحدها صنعتی، برق محور هستند و ماشین آلات برق بیشتری مصرف می‌کنند که با وجود کمبود نیروی انسانی، بار این موضوع رو دستگاه‌ها باید جبران کنند به همین جهت در مجموع مصرف برق واحدهای صنعتی رو به افزایش است و از طرفی تولید با مشکلات خاص مواجه است و باید با ایجاد بهره‌وری و تولید برق تجدید پذیر که در مجاور شهرک‌ها به زودی اجرا می‌شود، به واسطه واحدهای صنعتی به وسیله نیروگاه‌های CHP این کسری برق را جبران کنیم «CHP مخفف عبارت Combined Heat and Power است به معنای تولید همزمان دو نوع انرژی».

وزارت نیرو، برق تولیدی صنایع را در اختیار خود واحدها قرار دهد

سواری در پایان عنوان کرد: با توجه به اینکه قطعی برق هزینه‌های در گردش تولید را افزایش می‌دهد و به ناچار این افزایش نیز به مصرف کننده نهایی تحمیل می‌شود از مسئولین وزارت نیرو انتظار داریم که برق تولیدی به واسطه صنایع در شهرک‌های صنعتی را در اختیار خود این واحدها قرار دهند تا بتوانیم رقابت نزدیکی با سایر کشورها و واحدهای صنعتی داشته باشیم.

به گزارش ایمنا، ۸۰ شهرک صنعتی مُصوب در اصفهان وجود دارد که از این تعداد ۷۵ شهرک عملیاتی شده و در حال واگذاری است. تاکنون ۵۰ درصد از شهرک‌های این استان به ظرفیت نهایی خود رسیده‌اند و در حال حاضر بیش از ۱۷۰ هزار نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مُصوب و فعال استان اصفهان مشغول کار هستند.

کد خبر 777963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.