اطلس مساجد زنجان تهیه می‌شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: پس از گردآوری اطلاعات مربوط به مساجد شهرستان‌های مختلف استان، برای نخستین‌بار اطلس مساجد آن شهرستان طراحی و تدوین می‌شود و در نهایت اطلس مساجد استان تهیه می‌شود.

حجت‌الاسلام علی یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: پایین‌ترین سطوح مساجد، مساجد دایر هستند که نماز جماعت در آن‌ها با تعداد نمازگزاران حداقلی اقامه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قرارگاه ملی مسجد در کشور با عضویت دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با مسجد مطرح شد و مقرر شد این قرارگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس به تصویب برسد، اضافه کرد: در همین راستا قرار شد، تمام فعالیت‌های مسجد از جمله حل مشکل زیرساخت‌ها و ساماندهی مساجد در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد و پایگاه‌های مقاومت بسیج عضو این قرارگاه در کشور و استان‌ها خواهند بود، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا با تشکیل این قرارگاه در استان مشکلات مربوط به مساجد و ساماندهی این مراکز به خوبی انجام شود.

یوسفی گفت: تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از ارکان این قرارگاه شناسایی امامان جماعت مسجد را برعهده دارد، از این‌رو عملیات شناسایی و طبقه‌بندی مساجد در این مجموعه آغاز شده است و زنجان، نخستین استانی است که این اطلاعات را به ثبت رسانده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه در این طرح اطلاعات مساجد محله‌ها، به‌روزرسانی و موقعیت آن‌ها نیز در نقشه ثبت می‌شود، ادامه داد: افزون‌بر این بر اساس شاخص‌های تعیین شده نسبت به ظرفیت‌های مختلفی که مساجد دارند، آن‌ها را به شش دسته الگو، شاخص، پویا، فعال، دایر و تعطیل طبقه‌بندی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه شناسایی امامان جماعت و ارتقای سطح دانش و اطلاعات این امامان در برنامه بعدی تبلیغات اسلامی در این عملیات است، گفت: در این عملیات، مساجد طبقه‌بندی می‌شود؛ بر اساس شاخص‌های تعریف شده، مسجد الگو به عنوان بالاترین سطح تعیین شده، به مساجدی گفته می‌شود که امام آن درک صحیحی از مدل امامت دارد و توانسته تیم و تشکیلات منسجمی را فراهم کند و در حال پیاده‌سازی الگوی امامت در محله است، می‌توانند به عنوان الگوی تحقق امامت معرفی شوند.

یوسفی ادامه داد: مساجد شاخص، مسجدی است که دارای موقعیت جغرافیایی خوب و ظرفیت‌های فیزیکی بالا هستند که در آن‌ها امام فعال و دارای فهم امامت و تیم و تشکیلات قوی وجود دارد که توسط امام شکل گرفته است و می‌توانند جریان‌های مختلف را در شهرستان ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: مساجدی که سه عنصر امام، تیم و ظرفیت‌های مسجد باهم در آن جمع نیست اما فعالیت‌های شاخص و اثرگذار در محله و شهر دارند، مساجد پویا هستند و مساجدی که حداقل دو نوبت نماز پر جمعیت در آن‌ها اقامه می‌شود و مراسم‌های آن باشکوه است و در غیر شئون عبادی و مناسکی برنامه‌ای ندارند، مسجد فعال محسوب می‌شوند.

وی گفت: پس از گردآوری اطلاعات مربوط به مساجد شهرستان‌های مختلف استان، برای نخستین بار اطلس مساجد آن شهرستان طراحی و تدوین می‌شود و در نهایت اطلس مساجد استان تهیه می‌شود.

کد خبر 777903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.