نکات بهداشتی که زائران اربعین باید رعایت کنند

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از توصیه‌های بهداشتی برای زائران اربعین حسینی سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، حسین بیگلری امروز _شنبه سیزدهم مرداد_ در جمع خبرنگاران با اشاره به رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌ها در سفرهای اربعین حسینی اظهار کرد: با توجه به فصل گرما، یکی از خطرهایی که ممکن است سلامت زائرین عزیز را تهدید کند، خطر گرمازدگی به‌خصوص در گروه افراد در معرض خطر که شامل کودکان، سالمندان و زنان باردار و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مهم مانند دیابت یا فشارخون بالا هستند، است.

وی با بیان اینکه بهتر است زائرین حرکت پیاده‌روی را طی ساعات خنک روز انجام دهند، افزود: در طول پیاده‌روی مسیرهایی با استراحت‌های مناسب و در فواصل زمانی مناسب طی شود.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در طول مسیر حتماً از کلاه‌های محافظ که از آسیب نور خورشید به چشم و آفتاب‌سوختگی محافظت می‌کند استفاده شود، تصریح کرد: آنچه حائز اهمیت است نوشیدن مایعات و به‌خصوص آب و املاح معدنی در طول روز است و حتماً لباس‌های راحت، رنگ روشن و خنک انتخاب شود که تعریق بدن فرد راحت‌تر باشد.

وی ادامه داد: ممکن است حتی گرمازدگی در داخل اتومبیل یا اتاق رخ دهد و اگر دمای بدن از ۳۷ درجه بالاتر رود و سیستم‌های کنترلی بدن نتواند آن را کنترل کند و با تعریق زیاد باعث خشک‌شدن مخاطات شود گرمازدگی رخ می‌دهد.

بیگلری خاطرنشان کرد: آب آشامیدنی سالم را درست مصرف کنیم مهم است آب‌معدنی سالم در طول سفر در معرض نور آفتاب قرار نگرفته باشد و به‌صورت و جرعه‌جرعه مصرف شود و هرگز به‌صورت مشترک استفاده نشود.

وی گفت: با توجه به خیل عظیم زائران حسینی، یکی از تهدیدهای سلامت مسمومیت مواد غذایی است و همکاران دانشگاه علوم پزشکی در طول مسیر حضور دارند انتظار است عزیزانی که موکب دارند همکاری مناسبی را با همکاران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در زمینه رعایت نکات بهداشتی توزیع، طبخ و پخت مواد غذایی رعایت کنند.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تأکید کرد: خیلی مهم است که دستان در طول روز چندین بار شسته شود تا از آلودگی و انتقال احتمالی بیماری‌های واگیر جلوگیری کند.

وی توصیه کرد: در طول پیاده‌روی حتماً مدرک شناسایی معتبر همراه داشته باشید و از کفش مناسب جهت پیاده‌روی استفاده شود و حتماً افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند حتماً داروهای ضروری خود را در طول مسیر همراه داشته باشند.

عبدی در پایان عنوان کرد: به علت احتمال خطر انتقال بیماری تب دنگی با پوشیدن لباس آستین‌بلند و اسپری دورکننده‌های پشه از گزش پشه آئدس جلوگیری کنیم.

کد خبر 777761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.