فرسودگی ناوگان مهم‌ترین معضل تاکسیرانی اهواز

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز با اشاره به اینکه فرسودگی مهم‌ترین چالش ناوگان تاکسیرانی اهواز است گفت: اگر بتوانیم سالی ۵۰۰ دستگاه تاکسی را نوسازی کنیم، حداکثر دو تا سه سال آینده و تا پایان ۱۴۰۴ یا ۱۴۰۵ تمام ناوگان تاکسیرانی اهواز نوسازی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، امیر صفی‌خانی ظهر امروز _شنبه سیزدهم مرداد_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فرسودگی مهمترین چالش ناوگان تاکسیرانی اهواز است، طبق استانداردهای موجود برای کلانشهر با یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت، باید حداقل شش هزار دستگاه تاکسی وجود داشته باشد که در مقایسه با سایر کلان‌شهرها آمار مناسبی نیست.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱، از ۱۹۵۵ دستگاه تاکسی زرد رنگ در اهواز، متأسفانه ۸۸ درصد ناوگان اهواز فرسوده و عمری بالاتر از ۱۰ سال داشتند که در نتیجه می‌توان گفت ۱۷۰۰ دستگاه اهواز فرسوده بودند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز ادامه داد: حدفاصل سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۴۰۱ در یک دهه ۱۸۷ دستگاه از تاکسی‌های اهواز نوسازی شد که دلیل اصلی آن روند ارائه نشدن تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه به رانندگان بود.

صفی‌خانی همیاری برخی نهادها مانند کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و بنیاد شهید را یکی راهکارهای حل مشکل عنوان کرد و اضافه کرد: برای اولین بار در کشور کمیته امداد امام خمینی خوزستان ۹۰ فقره تسهیلات در طی ۲ سال در اختیار سازمان تاکسیرانی قرار داد. با این همیاری در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان وام ۴ درصد با بازپرداخت ۷ ساله و در سال ۱۴۰۲، مبلغ ۲۸۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۷ ساله که از منابع کمیته امداد امام خمینی در اختیار رانندگان تاکسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: برای اولین‌بار در کشور، توسط سازمان بهزیستی به ۱۰ نفر از افرادی که تحت پوشش بهزیستی مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه تعلق گرفت، در نتیجه با همیاری کمیته امداد و سازمان بهزیستی ۱۰۰ فقره از تاکسی‌های اهواز نوسازی شدند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز ضمن قدردانی از همیاری نهادهای فوق تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات سازمان تاکسیرانی اخذ مصوبه در شورای اسلامی شهر اهواز برای ارائه تسهیلات ۲۸۰ میلیون تومانی برای ۱۵۰ راننده از سوی بانک‌ها با نرخ ۲۳ درصد بود که در نتیجه این اقدام، آبان ۱۴۰۲ با حضور استاندار خوزستان و دیگر مسئولان، میان شهرداری اهواز و بانک ملی خوزستان تفاهم‌نامه‌ای امضا و ۴۲ میلیارد تومان تسهیلات از منابع بانک ملی به رانندگان تاکسی پرداخت شد، با اجرای مصوبه شورای شهر، شهرداری اهواز در راستای کمک به رانندگان، پرداخت ۱۹ درصد تسهیلات را برعهده گرفت و با این اقدامات توانستیم ۲۵۰ دستگاه از تاکسی‌های اهواز را نوسازی کنیم.

صفی‌خانی بهره‌گیری از منابع شهرداری برای اعطای کمک‌های بلاعوض به رانندگان تاکسی را از دیگر اقدامات انجام شده برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی اهواز عنوان و تاکید کرد: با وجود تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر، هنوز در این زمینه پاسخ مناسبی از بانک‌های استان دریافت نکرده‌ایم.

وی از شرکت‌های صنعتی بزرگ همچون صنایع فولاد، فولاد اکسین، لوله‌سازی و مناطق نفت خیز جنوب در زمینه توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی درخواست همیاری در قالب انجام مسئولیت‌های اجتماعی کرد و ادامه داد: حل مشکلات ناوگان تاکسیرانی علاوه بر اشتغال‌زایی، نتایج بسیار مهمی همچون کاهش آلودگی هوا و ترافیک را در پی دارد که نیازمند همکاری تمام نهادها از جمله صنایع فعال در اهواز است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز درباره دیگر اقدامات انجام شده تاکید کرد: استاندار خوزستان پیشنهاد استفاده از امکانات منطقه آزاد اروند را ارائه دادند که هم‌اکنون تعدادی از خودروهای اروندی در اهواز، به ویژه در فرودگاه فعال هستند؛ سرمایه‌گذاران می‌توانند برای ورود تاکسی از منطقه آزاد اروند پیشنهادات خود را ارائه کنند، علاوه بر این ۵۰ دستگاه ون خریداری شده‌اند که اکنون ۱۶ دستگاه آن در مناطق کم‌برخوردار مشغول فعالیت هستند.

صفی‌خانی از سازمان صنعت و معدن و تجارت برای ارائه امکاناتی مانند لاستیک، روغن موتور، باتری و قطعات یدکی درخواست همکاری کرد و گفت: در تلاش هستیم بتوانیم امسال هزار دستگاه تاکسی را نوسازی بکنیم و در صورت یاری بانک‌ها نهادهای دولتی و صنایع بتوانیم سالی ۵۰۰ دستگاه تاکسی را نوسازی کنیم.

وی اضافه کرد: حداکثر طی دو سه سال آینده و تا پایان ۱۴۰۴ یا ۱۴۰۵ کل ناوگان تاکسیرانی اهواز نوسازی خواهد شد.

کد خبر 777646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.