دمای قطب جنوب  ۱۰ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین است

دمای قطب جنوب طی یک موج گرمای رکورددار، ۱۰ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین ماه گذشته افزایش پیدا کرده است. دما در بعضی روزها به ۲۸ درجه سانتی‌گراد بالاتر از حد انتظار نیز رسیده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دمای زمین در بخش‌های بزرگی از صفحات یخی قطب جنوب طی ماه گذشته به طور متوسط ۱۰ درجه سانتیگراد بالاتر از حد نرمال افزایش یافته است که به عنوان موج گرمایی نزدیک به رکورد توصیف شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد در حالی که دما در توده خشکی قطبی که در این زمان از سال در تاریکی قرار دارد، زیر صفر باقی می‌ماند، در بعضی روزها به ۲۸ درجه سانتی‌گراد بالاتر از حد انتظار رسیده است.

کره زمین با دمایی به‌طور مداوم بالاتر از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطوح ماقبل صنعتی، شاهد ۱۲ ماه گرمای بی‌سابقه بوده است. مدل‌های ارائه‌شده توسط دانشمندان آب‌وهوایی از مدت‌ها قبل پیش‌بینی کردند که مهم‌ترین تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی انسانی بر مناطق قطبی خواهد بود. در قطب جنوب به‌طور کلی این نوع گرم شدن در زمستان و تداوم آن در ماه‌های تابستان منجر به فروریختن صفحات یخی می‌شود.

دمای قطب جنوب ۲۸ درجه بالاتر از حد معمول است

موج گرمای قطب جنوب بدون شک یکی از محرک‌های بزرگ در افزایش دمای جهانی طی هفته‌های اخیر بوده است. این منطقه به‌ویژه در طول ۵۰ سال گذشته همراه با جهان گرم شده است و بیشترین افزایش دما را در ماه گذشته و ناشی از موج گرمایی جهانی تجربه کرده است که دومین موج گرمایی محسوب می‌شود که طی دو سال گذشته به این منطقه رسیده است. آخرین موج آن در مارس ۲۰۲۲ بود که منجر به افزایش دمای ۳۹ درجه سانتی‌گراد و فروپاشی بخشی از لایه یخی به مساحت رم ایتالیا شد.

افزایش دمای قطب جنوب در جولای به دنبال ال‌نینوی شدید و اثر تأخیری آن در ترکیب با افزایش عمومی دمای ناشی از فروپاشی آب‌وهوایی بوده است. علت تقریبی این موج گرما یک گرداب قطبی ضعیف، نواری از هوای سرد و فشار کم است که در استراتوسفر در اطراف هر قطب می‌چرخد. تداخل امواج جوی گرداب را تضعیف کرده و منجر به افزایش دمای ارتفاعات در سال جاری شده است.

دمای قطب جنوب ۲۸ درجه بالاتر از حد معمول است

موج گرمای جاری در قطب جنوب نشانه‌ای قابل‌توجه است که نشان می‌دهد تغییرات آب‌وهوایی شروع به دگرگونی واقعی سیاره کرده است. وجود یخ کمتر و اقیانوس جنوبی گرم‌تر در اطراف قاره قطب جنوب، احتمال هوای گرم‌تر زمستانی را برای قطب جنوب بالا می‌برد.

موج گرمای حاضر در قطب جنوب ناشی از رویداد یک هفته‌ای گرم شدن استراتوسفر جنوبی در منطقه بوده است که در قطب جنوب نادر هستند، بنابراین از پیش به‌طور کامل مشخص نبود که چگونه بر شرایط سطح این قاره تأثیر می‌گذارد و پس از رخ دادن مشخص شد تأثیرات بسیار گسترده بوده است.

دمای قطب جنوب ۲۸ درجه بالاتر از حد معمول است

کد خبر 777546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.