ترور هنیه بدون همکاری واشنگتن امکان‌پذیر نیست

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ترور شهید هنیه و عملیاتی در این سطح بدون هماهنگی آمریکایی‌ها امکان‌پذیر نبود، گفت: ارتباطات کلان رژیم صهیونیستی با آمریکا بر کسی پوشیده نیست و در هر لحظه مقامات آن‌ها می‌توانند با تماس تلفنی در اتاق عملیات مشترک برای چنین اقدامی تصمیم‌گیری کرده باشند.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به سفر نتانیاهو به آمریکا به تشریح نقش واشنگتن در ترور شهید اسماعیل هنیه پس از این سفر پرداخت و اظهار کرد: از اطلاعات پشت پرده بی‌خبریم، اما مسلماً ترورهایی که دارای سطحی بالاتر بوده و پیامدهای منطقه‌ای و جهانی داشته باشند و بتوانند بر سیاست‌ها و منافع ایالات متحده در منطقه اثرگذار باشند با هماهنگی اطلاعاتی و عملیاتی آمریکا انجام می‌شود.

وی افزود: در ترور شهید هنیه باید در نظر گرفت که این ترور در کشوری همچون ایران و در پایتختی همچون تهران و همچون ترور یک فرمانده میدانی رده سوم یا رده چهارم عملیاتی در غزه نیست، بنابراین با هماهنگی فوق‌العاده دستگاه‌های اطلاعاتی و عملیاتی انجام شده است.

وی اضافه کرد: هر چند نمی‌توان نقش آمریکا را در این بین ثابت کرد، اما بر اساس تجربه‌های گذشته می‌توان این فرضیه را در نظر گرفت که اسرائیل نمی‌تواند بدون هماهنگی قبلی با آمریکا هنیه را در تهران بعد از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری ایران ترور کند ضمن اینکه عملیات‌های پروازی صهیونیست‌ها بدون هماهنگی با آمریکا امکان‌پذیر نیست.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به حمله اخیر آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن یادآور شد: در این حمله آمریکا از لحاظ سوخت‌رسانی و اطلاعاتی در تمام مسیر ۱۸۰۰ کیلومتری کمک کردند و مسیری امن برای حملات علیه یمن به‌وجود آوردند؛ در ترور شهید هنیه در تهران نیز نقش آمریکایی‌ها مشخص نیست، اما عملیاتی در این سطح بدون هماهنگی آن‌ها امکان‌پذیر نبوده است.

وی اضافه کرد: پیش از سفر نتانیاهو به آمریکا مشخص نبود که هنیه به تهران سفر کند، اما ارتباطات کلان رژیم صهیونیستی با آمریکا بر کسی پوشیده نیست و در هر لحظه مقامات آن‌ها می‌توانند با تماس تلفنی در اتاق عملیات مشترک برای چنین اقدامی تصمیم‌گیری کرده باشند.

بازی آمریکایی‌ها با کلمات برای پذیرش آتش‌بس پس از نابودی حماس

ابوالفتح درباره رفتار دوگانه آمریکا مبنی‌بر تمایل برای آتش‌بس از یک سو و حمایت تسلیحاتی رژیم صهیونیستی از سوی دیگر گفت: این موضوع به تعارض منافع آمریکا باز می‌گردد، چراکه دیدگاه کلان ایالات متحده در موضوع فلسطین با دیدگاه کلان اسرائیل به‌ویژه دولت دست راستی اسرائیل متفاوت است و اختلاف نظر در دولت‌های هر دوی آمریکا و اسرائیل وجود دارد، اما در حمایت از اسرائیل و اطمینان پیدا کردن از موفقیت آن و مبارزه با آنچه که آن‌ها نام تروریست بر آن می‌گذارند تردیدی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: پرداختن به موضوع آتش‌بس توسط دولت آمریکا بدین معنی نیست که فرصتی ایجاد کنند تا حماس بتواند در این فرصت تجدید قوا کرده و با توانی تازه وارد جنگ با اسرائیل شود، بلکه آمریکا در نظر دارد خواست اسرائیل یعنی نابودی حماس محقق شود و پس از آن آتش‌بس صورت گیرد و اسرائیل هم با چنین امری موافق است.

کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: آمریکایی‌ها در باره آتش‌بس هم با کلمات بازی می‌کنند و این خواست آنها نیست، آنها نمی‌توانند بر اسرائیل برای آتش بس فشار بیاورند؛ در حقیقت امتداد راست افراطی اسرائیل به گروه قدرتمندی در آمریکا می‌رسد که اوانجلیست‌ها هستند و برخی از آن‌ها از اسرائیلی‌ها هم اسرائیلی‌تر و صهیونیست‌تر هستند؛ از این رو قدرت اثرگذاری دولت آمریکا هم محدود است؛ به‌ویژه که انتخابات آمریکا نیز با چالش مواجه شده و دولت فعلی مستقر هم آفتاب لب بام است و حرفش در رو ندارد؛ بنابراین صهیونیست‌ها امید دارند ترامپ به قدرت برسد و دست آن‌ها را بازتر بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: در طول این چند ماه از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی به بعد شاهدیم که آمریکایی‌ها با وجود اظهار تمایل به آتش‌بس از یک سو و در اختیار دادن تسلیحات به رژیم صهیونیستی از سوی دیگر نه خود را مقصر می‌دانند و نه صهیونیست‌ها آتش‌بس را می‌پذیرند و زیر بار آن می‌رود، چراکه امید دارند با پافشاری بر خواسته خود، نابودی حماس محقق شود.

کد خبر 777214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.