با کودک لجباز چطور رفتار کنیم؟ / فرزندان پسر لجبازی بیشتری دارند

روانشناس کودک با بیان اینکه فرزندان پسر لجبازی بیشتری دارند، گفت: والدین و مربی‌های کودک باید در ارتباط‌گیری با کودکان لجباز صبوری داشته باشند و می‌توانند از تکنیک حق انتخاب دادن به کودک بین دو یا سه گزینه استفاده کنند تا کودک یکی از گزینه‌های ارائه شده را انتخاب کند.

شقایق چگونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه کودکانی که لجبازی دارند روی نظر و عقیده خود پافشاری می‌کنند و هیچ‌کس به‌ویژه والدین آن‌ها نمی‌تواند آن‌ها را از انجام فعالیتی که دوست دارند، منصرف کنند، اظهار کرد: به‌طور کلی فرزندان پسر، لجبازی بیشتری نسبت به فرزندان دختر از خود نشان می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه به‌طور معمول لجبازی کودکان از سن یک سالگی شروع می‌شود، افزود: لجبازی نه‌تنها در کودکان، بلکه در نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان نیز وجود دارد، اما حل کردن این مشکل رفتاری در دوران کودکی، تأثیر بسزایی در دوره‌های بعدی زندگی کودک می‌گذارد.

روانشناس کودک با اشاره به اینکه در لجبازی کودکان عوامل محیطی و رفتار والدین تأثیر بسزایی دارد، تصریح کرد: کودکان لجباز به هر وسیله‌ای سعی می‌کنند که خواسته خود را عملی کنند و در این مسیر حتی از گریه و فریاد زدن نیز استفاده خواهند کرد، اما والدین و مربی‌های کودک باید در ارتباط‌گیری با این کودکان صبوری داشته باشند.

چگونی با تاکید بر اینکه هنگامی که کودک لجبازی می‌کند، والدین باید از لجبازی متقابل به‌طور جد خودداری کنند، ادامه داد: والدین باید برای کنترل کودکان لجباز، به فرزندان خود گوش کنند و با صبوری نظر او را مد نظر قرار دهند، همچنین باید از امر و نهی کردن یا مجبور کردن کودک به یک کار پرهیز کنند و به او اصرار نکنند.

وی گفت: والدین این کودکان می‌توانند از تکنیک حق انتخاب دادن به کودک بین دو یا سه گزینه استفاده کنند تا کودک یکی از گزینه‌های ارائه شده توسط والدین را انتخاب کند با استفاده از این روش به کودک احساس ارزشمندی و حق انتخاب داده می‌شود و کودک نیز از موضع خود تا حدودی پایین می‌آید.

روانشناس کودک با تاکید بر اینکه والدین به صورت جدی باید از تنبیه بدنی یا توهین و حرف‌های زننده در تربیت کودکان خود پرهیز کنند، خاطرنشان کرد: در واقع برای بهتر درک کردن کودکان، والدین باید خود را جای آن‌ها تصور کنند و با کودک خود همدلی داشته باشند.

کد خبر 777152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.