ایران، خونخواه هنیه

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه یازدهم مرداد ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ایران، خونخواه هنیه» نوشت: اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی و ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس آن هم در شرایطی که او میهمان جمهوری اسلامی ایران بود با موج محکومیت از سوی همه شخصیت‌ها و احزاب سیاسی همراه شد. واکنش‌ها به این ترور متجاوزانه آن هم در خاک ایران که به باور اکثریت ناظران تقلای مذبوحانه رژیم صهیونیستی نه فقط برای مقابله با جبهه مقاومت و رهبران آنکه در واکنش به دوره جدیدی از وفاق ملی در ایران و حرکت به سمت حل برخی مسائل خارجی است، در یک امر مشترک بود؛ اینکه این جنایت بی‌پاسخ نمی‌ماند و صهیونیست‌ها بزودی نتایج اقدام بزدلانه و تروریستی خود را خواهند دید. هر چند این نخستین بار نبود که رژیم اسرائیل تعمدا در اقدامی ایذایی گسترش تنش و به طور مشخص باز کردن باب مواجهه مستقیم با ایران را در راستای برون رفت از بن‌بست جنگ غزه دنبال کرد، با این حال انتخاب مکان و زمان انجام این جنایت تروریستی تا حدود زیادی با هراس جدی این رژیم از پیگیری سیاست حمایت از جبهه مقاومت از سوی رئیس جمهور جدید ایران و در عین حال برنامه مشخص سیاست خارجی او برای ترمیم روابط و حل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی جستجو کرد. روندی که بی‌شک سبب تنگ‌تر شدن عرصه برای ادامه جنایات رژیم صهیونیستی خواهد شد و این رژیم همواره برای جلوگیری از آن از هیچ تقلای مذبوحانه‌ای فروگذار نکرده است.

ایران، خونخواه هنیه

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «درباره «حاج محسن»، عماد مغنیه دوم که در ضاحیه جنوبی به شهادت رسید» نوشت: در ابتدا رویترز عصر سه‌شنبه به نقل از «منبع امنیتی» که نامش را فاش نکرد، خبر داد که یک فرمانده بزرگ حزب‌الله هدف حمله [تروریستیِ] رژیم اسرائیل قرار گرفته است و سرنوشتش مشخص نیست. کانال سیزدهم تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گفت که یک فرمانده حزب‌الله در این حمله ترور شده است. دقایقی بعد ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک حمله هوایی هدفمند در بیروت علیه یک فرمانده حزب‌الله انجام شده است. ارتش رژیم صهیونیستی در حالی که خود مسئول حادثه مجدل شمس است، مدعی شد شخصی که هدف قرار گرفته مسئول حمله در مجدل شمس بوده است! براساس تصاویر منتشر شده در رسانه‌های صهیونیستی، «بنیامین نتانیاهو» شخصاً در «اتاق عملیات» حضور یافته و هدایت عملیات ترور را بر عهده داشته است. ساعاتی بعد روابط عمومی جنبش محبوب و قدرتمند حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اولیه درباره این حمله، صبح دیروز، اعلام کرد: «همان‌طور که مشخص شد، دشمن صهیونیستی روز سه‌شنبه به حومه جنوبی بیروت یک ساختمان مسکونی در یکی از محله‌های آن را هدف قرار داد که منجر به شهادت تعدادی از شهروندان و زخمی شدن تعدادی دیگر شد؛ و تخریب عمده تعدادی از طبقات ساختمان.» به گزارش مرکز رسانه‌ای حزب‌الله، در این بیانیه همچنین آمده است: «در آن زمان رهبر بزرگ جهاد، برادر فؤاد شُکُر (حاج محسن) در این ساختمان حضور داشت.»‏

جزئیات و خبرهای بعدی می‌گفت، ارتش رژیم صهیونیستی با نقض حریم هوایی لبنان به مجتمع سیده زینب در خیابان «سید عباس موسوی» در ضاحیه بیروت حمله کرد. برخی در توضیح جایگاه این فرمانده شهید نوشته‌اند، او «عماد مغنیه» دوم بود. گفته می‌شود «فؤاد شکر» فرمانده موشکی حزب‌الله و مشاور «سید حسن نصرالله» بود. پیش از این آمریکا فؤاد شکر ملقب به حاج محسن را به اتهام حمله به پایگاه تفنگداران نیروی دریایی در سال ۱۹۸۳ در «لیست سیاه» خود قرار داده و برای دستگیری وی جایزه ۵ میلیون دلاری قرار داده بود. در جریان این حمله تاریخی ۲۴۱ آمریکایی کشته و ۱۲۸ تن دیگر زخمی شدند. ذکر این نکته لازم است که حاج محسن نخستین فرمانده مقاومت است که نام وی در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

ایران، خونخواه هنیه

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اسرائیل در وحشت «انتقام متراکم» از چند جبهه» نوشت: ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران را جامعه بین‌المللی محکوم کرد، اروپا در قبال آن روزه سکوت گرفت و دولت آمریکا ادعا کرد که درباره آن «نه هشداری از قبل دریافت کرده» و «نه نقشی در آن داشته است». اسرائیلی‌ها مثل همه ترورهای قبلی گفته‌اند که تل‌آویو «مسئولیت ترور رئیس دفتر سیاسی حماس را برعهده نمی‌گیرد». از صنعا تا تهران و از اینجا تا بغداد و دمشق و بیروت و از آنجا تا قلب غزه، محور مقاومت خود را برای واکنشی یکپارچه آماده می‌کند؛ واکنشی که کمپین متوالی ترورهای اسرائیل، آن را بیش از هر موقع دیگری «متراکم» کرده، به‌خصوص که در فاصله چند ساعت قبل و بعد از ترور هنیه در تهران، یک رهبر حزب‌الله در بیروت و چند نیروی مقاومت عراق در استان بابل هدف ترور قرار گرفتند.

حزب‌الله لبنان صبح دیروز در واکنش به ترور اسماعیل هنیه اعلام کرد که این شهادت «بر سرسختی مجاهدان در همه جبهه‌های مقاومت برای ادامه راه جهاد می‌افزاید و عزم آنان را در برابر دشمن صهیونیستی قوی‌تر می‌سازد». این بیانیه ساعاتی بعد از آن صادر شد که حزب‌الله خود را برای انتقام ترور «فؤاد شکر»، مشاور دبیرکل حزب‌الله به دست رژیم صهیونیستی در ضاحیه بیروت آماده می‌کرد. در عراق، ساعاتی قبل از ترور هنیه، یک مقر حشدالشعبی در «جرف‌النصر» استان بابل هدف حمله جنگنده‌های امریکایی قرار گرفت تا مقاومت عراق نیز نشانه‌های «طرح دشمن برای گسترش جنگ» را با گوشت و پوست خود لمس کند. در صنعا، فنر انتقام انصارالله از هفته قبل فشرده شده که حمله وحشیانه اسرائیلی‌ها به زیرساخت‌های انرژی بندر الحدیده اتفاق افتاد. در امتداد همه اینها، ترور اسماعیل هنیه اتفاق افتاد تا حماس و گردان‌های القسام ترور «فرمانده» خود را در قلب ایران رویدادی «خطرناک» توصیف کنند که «بی‌پاسخ نخواهد ماند.» طاهر النونو، مشاور سیاسی رئیس دفتر سیاسی حماس در گفتگو با شبکه العربی گفت دشمن صهیونیستی مرتکب یک جنایت بزرگ شده و پاسخ به این جنایت متناسب با آن خواهد بود.

ایران، خونخواه هنیه

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «داغداریم و خونخواه» را برگزید و نوشت: مثل شهادت حاج‌قاسم سلیمانی که در ساعات بامدادی رخ داد، خیلی از ما که صبح دیروز از خواب بیدار شدیم، با شنیدن خبر شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس شوکه شدیم؛ آن هم در تهران و به فرموده حضرت آقا «در حریم جمهوری اسلامی». این خبر تاسف‌آور به سرعت در سراسر جهان پیچید و تیتر اول بسیاری از رسانه‌ها شد. هنیه سال‌ها در لیست ترور رژیم صهیونیستی قرار داشت و بعد از عملیات توفان الاقصی نیز رژیم اسرائیل اعلام کرده بود رهبران حماس را در هر کجای جهان که باشند هدف مشروع می‌داند اما چه کسی فکرش را می‌کرد صهیونیست‌ها به خود این جسارت را بدهند که هنیه را در تهران، پایتخت جمهوری اسلامی ایران ترور کنند.

اسماعیل هنیه میهمان ایران بود تا در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور شرکت کند. او در حدود یک روز اقامتش در کشورمان، به دیدار مقام معظم رهبری رفت و دقایقی با ایشان گفت‌وگو کرد. در دیداری صمیمانه که رهبری با آغوش باز از شهید هنیه و زیاد نخاله (دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین) استقبال کردند و گفتند: «امروز بلندترین پرچم اسلام در دست ملت فلسطین و مردم غزه است و به برکت این مقاومت، زمینه ترویج بیش از پیش اسلام فراهم آمده است».

در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم.

ایران، خونخواه هنیه

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «فتنه شوم تل آویو» را برگزید و نوشت: امداد چهارشنبه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، در پی ترور اسرائیل به شهادت رسید. حوالی ساعت شش صبح دیروز (دهم مرداد)، سپاه پاسداران انقالب اسلامی در اطلاعیه شماره یک خود از مورد اصابت قرارگرفتن محل اقامت اسماعیل هنیه، در یکی از اقامتگاه‌های جانبازان در شمال تهران با پرتابه‌ای از هوا و به شهادت رسیدن او به همراه یک نفر از محافظانش خبر داد. هنوز جزئیات این ترور مشخص نیست و همه چیز در حد حدس و گمان رسانه‌ای است. کما اینکه خبرگزاری میزان اظهار کرد که یک منبع ایرانی به المیادین گفته است «شهادت اسماعیل هنیه در تهران با شلیک موشک از کشوری به کشور دیگر بوده و از داخل ایران انجام نشده است». فعال صحت این ادعا و دیگر ادعاهای مطرح شده نظیر حمله پهپادی هم محل بحث است.

در این میان، اگرچه مقامات تل آویو و شخص بنیامین نتانیاهو به شکل صریح از پذیرفتن مسئولیت این ترور شانه خالی کرده‌اند، اما تقریباً برای همه روشن و واضح است که کسی جز اسرائیل نمی‌تواند مسئول این اقدام تروریستی باشد. درخصوص چرایی سکوت تل آویو، برخی این باور را دارند که اسرائیل با شانه خالی کردن از مسئولیت ترور هنیه، سعی در مشروعیت بخشی به هرگونه واکنش بعدی خود را دارد که پس از اقدام تهران صورت خواهد گرفت. همچنان که مشابه همین عملکرد در رابطه با پاسخ مستقیم ایران به اسرائیل بعد از حمله تل آویو به کنسولگری ایران در دمشق صورت گرفت. همچنین تل آویو می‌خواهد منطق واکنش ایران در «منطقه خاکستری» باقی بماند که یقیناً نحوه ترور هنیه و مکان و زمان رئیس دفتر سیاسی حماس مبین آن است که احتمالاً تحولات از منطقه خاکستری عبور خواهد کرد؛ به این دلیل که ترور هنیه با حمالت موشکی یا پهپادی اسرائیل در حریم ایران صورت گرفته که از مصادیق «تجاوز» بر اساس منشور سازمان ملل شناخته می‌شود و حق دفاع مشروع بر اساس ماده ۵۱ برای پاسخ متصور است. بر اساس این ماده منشور ملل متحد، «در صورتی که یک عضو ملل متحد مورد تجاوز مسلحانه واقع شود، هیچیک از مقررات این منشور به حق طبیعی دفاع مشروع انفرادی یا اجتماعی تا موقعی که شورای امنیت اقدام لازم برای حفظ صلح و امنیت بین المللی به عمل آورد، لطمه وارد نخواهد آورد».

ایران، خونخواه هنیه

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «چه عاقبتی در انتظار منطقه است؟» را برگزید و در یادداشت سرمقاله خود نوشت: ایران در طول دو دهه اخیر و به‌ویژه پس از سیاست تغییر رژیم نومحافظه‌کاران آمریکا، تهدید موجودیتی را احساس کرد که همین حس تهدید سرمنشأ ائتلافی با بازیگران غیر دولتی برای ایجاد شبکه بازدارندگی منطقه‌ای بود تا سرزمین اصلی از گزند منازعات گرم مصون بماند. (تلاش ایران برای برقراری موازنه تهدید) متناسب با افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران از طریق همین شبکه، اسرائیل و آمریکا و بعضاً برخی بازیگران منطقه درصدد برآمدند از طریق ائتلاف‌های امنیتی به‌ویژه در خلیج‌فارس موازنه‌ای در برابر این محور جدید ایجاد کنند. (تلاش طرف مقابل برای برقراری موازنه تهدید) اما با حادث شدن ۷ اکتبر ۲۰۲۳ این محور جدید اسرائیلی-آمریکایی آن‌چنان‌که باید و شاید کار نکرد. در واقع بازیگران منطقه به‌دلیل برآمدن قواعد «معامله محوری» حاضر نشدند نقش فعالانه‌ای در این محور {برآمده از پیمان ابراهیم} ایفا کنند.

با این حال تا ۳۱ ژوئیه موازنه حاصل از قدرت مادی باعث می‌شد که بازیگران در هر دو طرف احتیاط‌های راهبردی را برای کنشگری مورد ملاحظه قرار دهند. به همین دلیل هم عملیات حزب‌الله لبنان و همین‌طور انصارالله یمن به‌عنوان اعضای دیگر مقاومت در واکنش به حمله زمینی اسرائیل به غزه از سطح پایین و متوسط فراتر نرفت. اسرائیل نیز همین ملاحظات راهبردی را درباره حزب‌الله و دیگر نیروهای مقاومت به جز حماس تا حدی مورد توجه قرار می‌داد. اما با وقوع ترور اسماعیل هنیه یکی از رهبران محور؛ آن هم در تهران به‌عنوان سرزمین اصلی شبکه بازدارندگی منطقه‌ای، سطح تهدیدات متقابل تغییر کرده است؛ البته پیش از این برخی مانورهای قدرت حزب‌الله همچون پرواز پهپاد شناسایی و جاسوسی بر فراز تأسیسات نظامی اسرائیل و همین‌طور عملیات اخیر انصارالله در تل‌آویو نیز احساس تهدید را برای اسرائیل به سطح کم‌سابقه‌ای رساند. بنابراین امروز با برهم خوردن موازنه تهدید پس از دو دهه مواجهیم؛ اگرچه از حیث موازنه قدرت مادی و همین‌طور موازنه وحشت تغییر چندانی طی هفته‌های اخیر در صحنه میدانی رخ نداده است.

ایران، خونخواه هنیه

کد خبر 777036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.