موج جدید گرما هفته آینده وارد اصفهان می‌شود/ثبت دمای بالاتر از ۴۰ درجه در ۲۱ شهر استان

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به صدور دو هشدار سطح زرد از تداوم باد گردوخاک، افزایش جزئی دما، تداوم و ماندگاری هوای گرم، کاهش دید و کیفیت هوا و ازن سطح زمین خبر داد.

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر گذر موجی ناپایدار از نیمه شمالی استان است، بر این اساس وضعیت جوی در مناطق شمال و شمال غرب با افزایش ابر، وزش باد و در نواحی شمال و شرق با افزایش سرعت باد در ساعات عصر و شب همراه است.

وی افزود:: این موضوع سبب فعال شدن و خیزش کانون‌های گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا و افزایش غلظت آینده‌ها تا حد ناسالم برای عموم طی بعضی ساعات در مناطق شرقی، شمالی شرقی، مرکزی و شهر اصفهان می‌شود.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: از فردا تا اوایل هفته آینده شرایط باد گردوخاک به ویژه در نیمه شمالی استان محدود خواهد شد و تقویت توده هوای گرم تابستانی و روند تدریجی و ماندگاری هوای گرم خواهیم داشت.

وی پیرامون هشدار سطح زرد با فعالیت سامانه باد گردوخاک همراه با کاهش دید و کیفیت هوا از بعدازظهر روز سه‌شنبه نهم مرداد تا وقت فردا در استان گفت: فعالیت این سامانه با وزش باد به نسبت شدید تا شدید همراه با گردوخاک، کاهش دید در نیمه شمالی، کاهش دید و کیفیت هوا در مناطق شرق و مرکز استان پیش‌بینی شده است.

حاجی‌بابایی عنوان کرد: مناطق شمال، شرق و مرکزی به ویژه اصفهان، آران و بیدگل، کاشان، اردستان، بادرود، چوپانان، خور و بیابانک، زواره، کبوترآباد، کوهپایه، مبارکه، مهاباد، مورچه خورت، نائین، نجف‌آباد، ورزنه و نطنز تحت‌تأثیر خیزش گردوخاک و تشدید غبار آلودی هوا خواهند بود.

وی افزود: غبارآلودگی، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، قرار گرفتن شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم، احتمال اختلال تردد در محورهای مواصلاتی در نیمه شرقی و احتمال آسیب به سازه‌های موقتی از مخاطرات سامانه مذکور است.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: ممنوعیت تردد غیرضروری در شهر به ویژه افراد آسیب‌پذیر، احتیاط در تردد هنگام کاهش دید، خودداری از پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان فرسوده توصیه می‌شود.

صدور هشدار زرد با ماندگاری هوای گرم و ازن سطح زمین

وی درباره افزایش جزئی دما، تداوم و ماندگاری هوای گرم در ساعات روز و ایام هفته، کاهش دید و کیفیت هوا به واسطه باد، گردوخاک و ازن سطح زمین، گفت: فعالیت این سامانه از ظهر فردا آغاز می‌شود و تا اواخر وقت دوشنبه پانزدهم مرداد با وزش باد نسبت شدید تا شدید، گردوخاک، کاهش دید در بخش‌هایی از شمال و شرق، کاهش دید و کیفیت هوا در قسمت‌هایی از شمال، شرق و مرکز استان تداوم دارد.

حاجی‌بابایی اظهار کرد: تمام مناطق استان به ویژه نواحی شمال، شرق و مرکزی اصفهان، آران و بیدگل، انارک، بادرود، خور و بیابانک، چوپانان، دهاقان، برخوار (دولت‌آباد)، لنجان، زواره، شهرضا، فرودگاه اصفهان، کاشان، کبوترآباد، کوهپایه، لنجان (زرین‌شهر)، مبارکه، مهاباد، مورچه خورت، شاهین‌شهر و میمه، نائین، نجف‌آباد، نطنز، ورزنه و اردستان، تحت تأثیر سامانه مذکور است.

وی افزود: افزایش جزئی دما و تداوم هوای گرم در ساعات روز و ماندگاری آن طی ایام هفته و افزایش مصرف حامل‌های انرژی، گرمازدگی به ویژه برای گروه‌های حساس، احتمال آتش‌سوزی در مراتع و نواحی جنگلی به دلیل گرمای هوا و همراهی وزش باد، از مخاطرات این سامانه است.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: احتمال خسارت ناشی از تنش دمایی در بخش کشاورزی و دامداری، افزایش غلظت آلاینده به واسطه افزایش ازن سطح زمین، غبارآلودگی، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، قرار گرفتن شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم، احتمال اختلال تردد در محورهای مواصلاتی در نیمه شرقی و شمالی استان، احتمال آسیب به سازه‌های موقتی از دیگر مخاطرات تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت آینده بیشینه دمای هوا در نیمه شرقی و شمال استان سه تا پنج درجه و در بیشتر مناطق کمینه و بیشینه یک تا سه درجه افزایش خواهد داشت، عنوان کرد: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۴۳ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۲۷ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

حاجی‌بابایی پیرامون اینکه دمای هوای ۲۱ شهرستان اصفهان امروز بر مرز و بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است، افزود: خوروبیابانک با دمای ۴۷ درجه، مهاباد با دمای ۴۶ درجه، بادرود و چوپانان با دمای ۴۵، کاشان با دمای ۴۴ درجه، اصفهان، خمینی‌شهر و کبوترآباد ۴۳ درجه، آران و بیدگل با دمای ۴۵، اردستان، برخوار (دولت‌آباد) و ورزنه با دمای ۴۲، کوهپایه، لنجان و مورچه خورت با دمای ۴۱، انارک، شاهین‌شهر و میمه، فرودگاه اصفهان، مبارکه، نائین و نجف‌آباد با دمای ۴۰ درجه، به ترتیب گرم‌ترین نقاط در استان ثبت شدند.

وی درباره ثبت دمای پایین‌تر از ۴۰ درجه در ۱۲ شهر استان اصفهان خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با بیشینه دمای ۴۷ درجه و بوئین میاندشت با کمینه ۱۳ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق در استان هستند.

کد خبر 776906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.