سوگند به مقاومت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه دهم مرداد ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «منشور دولت وفاق ملی» نوشت: مسعود پزشکیان روز گذشته به عنوان نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران سوگند یاد کرد تا در چهار سال آینده، پاسدار قدرتی باشد که ملت ایران به عنوان امانتی مقدس به وی سپرده‌اند. پاسداری از این قدرت، فراز پایانی سوگندنامه‌ای است که در قانون اساسی آمده و پزشکیان روز گذشته در کنار حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در مجلس شورای اسلامی آن را قرائت کرد. رئیس جمهور پزشکیان همچنین قسم یاد کرد، در برابر این قدرت که ملت به او سپرده است «همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار» باشد «و آن را به منتخب ملت پس از خود» بسپارد. با ادای سوگند و برگزاری مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی، یک فرایند تقریباً ۵۰ روزه به پایان رسید؛ فرایندی که از حادثه سقوط بالگرد شهدای خدمت آغاز شد، با ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و اعلام تأیید صلاحیت‌ها دنبال شد و درنهایت با رقابت نفسگیر نامزدها و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در دو دور، دیروز قدرت ریاست جمهوری تمام و کمال به منتخب ملت ایران در انتخابات ۱۵ تیرماه منتقل شد. خدمتگزار جدید ملت ایران سوگند ریاست جمهوری را در جایی یاد کرد که خود سابقه ۵ دوره نمایندگی مردم تبریز را نیز در آن دارد. حالا او دوره خدمت خود در جمهوری اسلامی ایران را نه در مجلس شورای اسلامی، بلکه در سطحی بالاتر و به عنوان دومین مقام کشور پس از مقام معظم رهبری دنبال خواهد کرد. نکته اینجاست که اگر مسعود پزشکیان تا پیش از اعلام نتایج دور دوم انتخابات صرفاً نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بود، حالا او نماینده همه ملت ایران، بویژه در مواجهه با دولت‌ها و قدرت‌های خارجی است. پزشکیان حالا نماد جمهوریت و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت است. برهمین اساس است که نهمین رئیس‌جمهور ایران، دولت خود را «دولت وفاق ملی» نامید.

سوگند به مقاومت

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شیعه‌کُشی در پاراچنار پاکستان تکفیری‌ها حمام خون به راه انداختند» نوشت: گروه‌های سلفی تکفیری در سکوت خبری بار دیگر در منطقه پاراچنار پاکستان با سلاخی شیعیان مظلوم این منطقه حمام خون به راه انداختند.

شیعه بودن و شیعه ماندن در پاکستان جایی که این کشور بهشت گروه‌های سلفی -تکفیری محسوب می‌شود بسیار کار سختی است. بر اساس اطلاعاتی که سازمان سیا درباره کشورها منتشر کرده جمعیت پاکستان نزدیک به ۲۰۲ میلیون نفر است. که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد آن را شیعیان تشکیل می‌دهند. شیعه اولین اقلیت مذهبی بزرگ پاکستان را تشکیل می‌دهد. در پاکستان و در درون اقلیت شیعه مظلوم و بی‌پناه گروهی از شیعیان نیز قرار دارند که می‌توان آنها را شیعیان فراموش شده نامید که نام منطقه آنها را هر چند وقت یک بار تنها با کشتاری که در این منطقه صورت می‌گیرد در رسانه‌ها به صورت محدود اعلام می‌شود. و آن منطقه پاراچنار است. در جدیدترین دور از کشتارهای شیعیان این منطقه گروه‌های سلفی تکفیری بار دیگر حمام خون به راه انداختند. بر اساس گزارش رسانه‌های محلی و منطقه‌ای طی پنج روز درگیری مسلحانه در منطقه پاراچنار در شمال غربی پاکستان ۴۰ نفر شهید و بیش از ۱۶۰ مجروح برجا گذاشت. برخی ویدئوهای منتشر شده از بریدن سر شیعیان مظلوم این منطقه توسط نیروهای سپاه صحابه حکایت دارد. بر اساس گزارش‌ها تروریست‌ها حتی به زنان و کودکان نیز رحم نکردند.گروه‌های شیعه پاکستانی می‌گویند عناصر تکفیری با همدستی تروریست‌ها به بهانه منازعات بر سر زمین و مزارع ساکنان شیعه این منطقه را هدف قرار می‌دهند. این درگیری‌ها در شهر پاراچنار مرکز منطقه «کرم» در نزدیکی مرز پاکستان با افغانستان رخ داد. این منطقه از گذشته شاهد درگیری‌های خونین میان قبایل و گروه‌های مذهبی و همچنین درگیری‌های فرقه‌ای و حملات شبه نظامیان علیه شیعیان بوده است. بر اساس این گزارش هرچند مقامات و سیاستمداران محلی اعلام کرده‌اند که درگیری‌های اخیر در این منطقه بر سر مالکیت بین دو خانواده رخ داده است اما از سال ۲۰۰۵ شیعیان این منطقه همواره مورد حملات تکفیری‌ها قرار داشته‌اند. یک مقام پلیس محلی مدعی شد که مقامات پاکستان با کمک سران قبایل دیروز آتش‌بس میان دو قبیله درگیر را برقرار کردند. پلیس در حال حاضر مشغول تخلیه محل درگیری‌ها و تحت کنترل گرفتن آنها است.

سوگند به مقاومت

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سوگند به مقاومت» نوشت: مسعود پزشکیان دیروز در پیشگاه ملت ایران سوگند یاد کرد. سوگند به مقاومت؛ اینکه مقابل فشار دشمنان به ملت ایران کوتاه نیاید و سوگند حمایت از محور مقاومت که جزو آرمان‌های ملت ایران است و امروز بلندترین پرچم اسلام در دستان مردم غزه است. رئیس‌جمهور سوگند یاد کرد برای پاسداری از آرمان‌های ملت ایران و اینکه از خانه ملت ندای زنده باد آرمان فلسطین به همه مخابره شد. نخستین پیام رسمی دولت چهاردهم قاطع، صریح و انقلابی بود. در مراسم دیروز هم علاوه بر سخنان سخنرانان، یک قاب تاریخی نیز ثبت شد. دو دست و انگشتانی که در هم گره خورده‌اند محکم و محکم، برآسمان خیمه زده، یکی دست رئیس‌جمهور ایران و دیگری دست اسماعیل هنیه. کابوس دیشب نتانیاهو همین تصویر بود.
با برگزاری مراسم تحلیف، فرایند استقرار رئیس‌جمهور جدید کامل شد. مرحله بعدی معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی است تا کابینه دولت هم تکمیل شود. رئیس‌جمهور در سخنان مراسم تحلیف خود براجماع ملی، اطاعت از رهبری و حمایت قاطع از ملت مظلوم فلسطین در مقابل رژیم اشغالگر قدس تأکید کرد. تشویق‌های چند باره و ندای الله اکبر پاسخ حاضران به رویکردهای پزشکیان بود.
در مراسم تحلیف، علاوه بر رؤسای قوا و مسئولان لشکری و کشوری میهمانانی از ۸۶ کشور از رئیس‌جمهور و نخست وزیر و وزیر امورخارجه تا هیئت‌های بلندپایه و فرستاده‌های ویژه حضور داشتند.

رئیس‌جمهوری پس از ادای سوگند، متن آن را در حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان امضا کرد و متن سوگند به آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان تحویل شد.

سوگند به مقاومت

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «خرده وقاحت‌های روشنفکری» را برگزید و نوشت: وزیر مستعفی فرانسه در حالی از مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس دفاع کرد که بخش زیادی از مردم بویژه جامعه مسیحیت این مراسم را توهین‌آمیز می‌دانند.

«ژرالد دارمانن» وزیرکشور مستعفی فرانسه که ماه گذشته به دنبال استعفای دولت این کشور، از این سمت کنار رفت، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «فرانس ۲» در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقادات گسترده به مراسم افتتاحیه المپیک، از این مراسم دفاع کرد و اظهار داشت فرانسه از آزادی هنرمندان دفاع می‌کند.

مراسم افتتاحیه المپیک جمعه ۵ مرداد برگزار شد و علاوه بر مشکلاتی مانند ترس از اقدامات خرابکارانه و امنیتی، ایجاد صف‌های طویل در ورودی‌های این مراسم و همچنین سوءتدبیر درباره وضعیت خبرنگاران و تماشاگران که با بارش شدید باران مواجه شدند، به لحاظ محتوایی هم بخش‌هایی از آن بشدت مورد انتقاد تماشاگران و افکارعمومی قرار گرفت. از جمله این موارد، نمایشی بود که به تمسخر تابلوی شام آخر مسیح پرداخت و با انتقاد شدید جامعه مسیحیت فرانسه و سراسر جهان مواجه شد. اما ژرالد دارمانن درباره این مراسم گفت: «فرانسه کشور آزادی، آزادی مذهبی، آزادی تمسخر و آزادی کاریکاتور است».

این اظهارات وزیر کشور فرانسه در واکنش به بیانیه اسقف‌های فرانسوی بیان شده که گفته بودند: «اینها صحنه‌هایی از ابتذال و تمسخر مسیحیت بود». اما وزیر پیشین دولت فرانسه اینچنین این تمسخر را توضیح داد: «ما می‌توانیم بعضی از تابلوها را دوست داشته باشیم یا دوست نداشته باشیم اما نباید چیزی بیشتر از آن باشد و هدف فرانسه از این مراسم ارسال پیام آزادی بود و نباید چیزی بیش از آن برداشت شود».

سوگند به مقاومت

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «تحلیف با چاشنی وفاق ملی» را برگزید و نوشت: «من، مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌ام، به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم». این بخش نخست متن سوگند رئیس جمهور، مسعود پزشکیان بود که در صحن سبز مجلس طنین‌انداز شد. دیروز بهارستان میزبان چهاردهمین مراسم تحلیف ریاست جمهوری بود که فرایند انتخاب او با سقوط بالگرد رئیس جمهور فقید، پیش از موعد برگزار شد و در کمتر از دو ماه کلید پاستور از دست جریان اصولگرا خارج شد و بعد از ۱۹ سال به دست اصلاح طلبان رسید. مسعود پزشکیان دیروز میهمان بهارستان بود و با انجام مراسم تحلیف و ادای سوگند، آخرین مرحله رسمی شدن ریاست جمهوری خود را به پایان رساند تا برای چهار سال آینده دولت «وفاق ملی با تأکید بر انصاف و عدالت» را در پاستور هدایت کند. مراسم دیروز میهمانان عالی رتبه، لشکری، کشوری و خارجی بسیاری به خود دید و محمدباقر قالیباف به رسم میزبانی مسئول خوشامدگویی به میهمانان بود و بعد از آمدن همه میهمانان و حضور نمایندگان مجلس که البته ۱۱ نفر از آنها جز غایبان دیروز بودند، با گرفتن عکس یادگاری میهمانان خارجی با مسعود پزشکیان مراسم رسمی آغاز شد. پس از خیرمقدم و بیانات محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت الاسالم غلامحسین اژه ای، رئیس قوه قضائیه که هر دو بر حمایت خود از دولت جدید تأکید داشتند.

سوگند به مقاومت

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «کارتابل رئیس‌جمهور» را برگزید و نوشت: روز گذشته مراسم تحلیف رئیس‌جمهور انجام شد و دولت جدید به زودی لیست کابینه خود را به مجلس ارائه خواهد کرد. «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی به مهم‌ترین چالش‌های داخلی و خارجی که روی میز رئیس‌جمهور قرار دارد، پرداخته است. در بعد داخلی مشکلاتی همچون تورم و بی‌ثباتی اقتصادی، ناترازی بودجه، ناترازی در منابع آب، برق، گاز و بنزین، خشکسالی و مهاجرت داخلی، مساله حقوق زنان و قیمت‌گذاری دستوری در مقابل دولت قرار دارد. در حوزه خارجی نیز مساله تحریم و FATF مهم‌ترین چالش‌های دولت خواهند بود. به نظر می‌رسد هر گامی که در راستای حل این چالش‌ها برداشته شود، باعث افزایش اعتماد مردم به شیوه سیاستگذاری دولت خواهد شد و متقابلاً هر حرکتی که از حل شدن این معضلات جلوگیری کند و پیگیری این مسائل را به تعویق بیندازد، به آسیب دیدن وجهه سیاستگذاری منجر می‌شود و اعتماد عمومی به دولت را خدشه‌دار خواهد کرد.

سوگند به مقاومت

کد خبر 776646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.