تخصیص نیافتن اعتبارات دولتی مهم‌ترین عامل معطل ماندن خط B متروی قم

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم تخصیص نیافتن اعتبارات دولتی در سال ۹۷ توسط سازمان برنامه کشور را مهم‌ترین دلیل آغاز نشدن طرح خط B متروی قم عنوان کرد و گفت: آذر سال ۹۷ مجوز ماده ۲۳ برای خط B متروی قم گرفته شد تا کار به صورت قانونی پیش برود.

محمدرضا انگشت باف در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم با بیان اینکه خط B متروی قم در مصوبه مرداد سال ۱۳۹۶ شورای ترافیک کشور تثبیت شد، اظهار کرد: مراتب کار اینگونه است که پس از مصوبه شورای ترافیک، گام بعدی کسب مجوز اعتبار بودجه برای این کار است؛ این مجوز مدتی است که به عنوان مجوز ماده ۲۳ مطرح می‌شود و در گذشته مجوز ماده ۳۲ و ماده ۱۵۶ نام داشت.

وی افزود: آذر سال ۹۷ مجوز ماده ۲۳ برای خط B متروی قم گرفته شد تا بشود به صورت قانونی کار را پیش برد، بنا بر این شد که مدیران سازمان برنامه کشور پس از آنکه مجوز دادند یک بازدید از پروژه‌های قطار شهری قم انجام دهند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به اینکه همان سال بازدیدهایی از پروژه منوریل، خط یک مترو و هم محل شروع اجرای خط دو در شهرک پردیسان انجام شد، خاطرنشان کرد: در نهایت و پس از جمع‌بندی این دوستان نامه‌ای از سوی سازمان برنامه زده شد که اگر خود شهرداری قم تمایل دارد از محل منابع داخلی خط B را اجرا و کار را آغاز کند، چراکه با توجه به دو پروژه نیمه تمام خط یک مترو و منوریل سازمان برنامه بودجه شروع خط دوم را نمی‌تواند تأمین کند.

انگشت باف با تاکید بر اینکه در گام اول پروژه‌های قطار شهری اگر حمایت دولت نباشد به دلیل هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی و افزایش هزینه‌های جاری کار بسیار دشوار می‌شود، اضافه کرد: هزینه ساخت هر کیلومتر مترو در کشور دو تا سه هزار میلیارد می‌شود و ایستگاهی که در گذشته با ۴۰ یا ۵۰ میلیارد ساخته می‌شد هم اکنون باید ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیارد هزینه ببرد.

وی اضافه کرد: شهرداری در سال ۹۷ چنین بودجه‌ای نداشت چرا که هزینه اجرای تونل حدود ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیارد تومان می‌شد که شهرداری آن زمان کل بودجه‌ای که داشت برای خط یک بود و طبق قانون نمی‌توانست هزینه‌های خط یک را در خط دو هزینه کند.

انگشت باف تاکید کرد: در همین زمان بحث مطالعات تفصیلی و تهیه اسناد خط دو مترو با هزینه ۶ میلیارد تومان با مشاور بسته شد تا کارهای اسناد و مستند وجود داشته باشد و هرزمان کار آغاز شد مشکلی پیش نیاید.

وی ادامه داد: باید گفت که مهمترین دلیل شروع نشدن خط دو متروی قم موضوع سازمان برنامه کشور بود که اعتبارات دولتی نداد و طرح را بر عهده شهرداری گذاشت.

کد خبر 776415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین باقری DE ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
    0 0
    شما خط یک رو که هشت سال پیش شروع کردید تموم کنید خط دو پیشکش