از افتخارات جهانی ایران در اهدای خون داوطلبانه تا بهترین راه درمان بیماری هموفیلی

ایمنا از افتخارات جهانی ایران در اهدای خون داوطلبانه، بهترین راه درمان بیماری هموفیلی، فرش تبریز مسافر ویژه المپیک ۲۰۲۴ فرانسه، اعزام پنجمین گروه ورزشی ایران به پاریس و راه‌اندازی موکب‌های دانش‌آموزی در نجف، کربلا و شش استان مرزی در بسته خبری پنجره امید می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز در بسته خبری پنجره امید به سراغ افتخارات جهانی ایران در اهدای خون داوطلبانه و رایگان می‌رویم، در ادامه نیز بهترین راه درمان بیماری هموفیلی مطرح شده است، همچنین فرش تبریز مسافر ویژه المپیک ۲۰۲۴ فرانسه، اعزام پنجمین گروه ورزشی ایران به پاریس و راه‌اندازی موکب‌های دانش‌آموزی در نجف، کربلا و شش استان مرزی نیز از جمله موضوعاتی است که در ادامه جزئیات بیشتر آن بیان شده است.

از افتخارات جهانی ایران در اهدای خون داوطلبانه تا بهترین راه درمان بیماری هموفیلی

افتخارات جهانی ایران در اهدای خون داوطلبانه و رایگان / ایران، الگوی موفق مدیریت ملی انتقال خون

گزارش عملکرد سازمان انتقال خون ایران در عرصه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی نشان می‌دهد، سازمان جهانی بهداشت (WHO) ایران را به‌عنوان یک الگوی موفق مدیریت ملی انتقال خون در دنیا می‌شناسد و اعلام می‌کند: « اهدای خون در ایران با بیشترین میزان مشارکت به‌صورت رایگان در حال انجام است و مشوق‌های داوطلبانه و مالی نیز در آن لحاظ نمی‌شود.»

بر اساس اعلام این سازمان، ایران در شاخص‌های اهدای خون با اروپا و آمریکا رقابت می‌کند و حتی در بعضی از موارد از آن‌ها پیشی گرفته است؛ آن‌ها از وزرای بهداشت کشورها خواسته‌اند تأسیس یک سازمان انتقال خون ملی بر پایه اهداکنندگان داوطلب را در برنامه نظام سلامت خود قرار دهند، در حالی‌که این الگو سال‌هاست در ایران پیاده‌سازی و اجرا شده و حتی چندین کشور تاکنون برای تشکیل انتقال خون ملی خواستار استفاده از الگوی انتقال خون ایران بوده‌اند.

شاخص اهدای خون در کشور ۲۶ نفر به ازای هر هزار نفر است که ایران را در کنار کشورهای برخوردار و توسعه‌یافته قرار می‌دهد. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، شاخص اهدای خون به‌ازای هر یک‌هزار نفر جمعیت در کشورهای دارای درآمد متوسط به بالا ۱۶ و در کشورهای دارای درآمد بالا ۳۱ است.

بخشی از افتخارات ایران در زمینه اهدای خون

  • ارتقا میزان تأمین نیاز خونی کشور از ۸۵ درصد به ۱۰۰ درصد در سال ۱۴۰۱
  • برخورداری از اهدای خون داوطلبانه از سال ۲۰۰۷ تاکنون
  • اهدا ۲.۳ میلیون واحد خون در سال ۱۴۰۲
  • عضویت در بانک بین‌المللی خون‌های نادر به عنوان تنها کشور اسلامی که تکنولوژی و دانش تشخیص و ذخیره‌سازی این خون‌ها را دارا هستیم.

از افتخارات جهانی ایران در اهدای خون داوطلبانه تا بهترین راه درمان بیماری هموفیلی

افراد مبتلا به هموفیلی می‌توانند امید به زندگی طبیعی داشته باشند

هموفیلی نوعی اختلال خونریزی وراثتی و از دسته بیماری‌های ژنتیکی است که علائم آن اغلب با خونریزی‌های بیرونی و داخلی همراه است، خونریزی‌های بیرونی شامل جراحاتی مانند بریدگی‌، ضربه و خونریزی ناشی از دندانپزشکی است که فرد خونریزی طولانی‌تری نسبت به شخص عادی دارد و خونریزی‌های داخلی نیز مانند خونریزی مفصلی، مغزی و خونریزی دستگاه گوارش است.

به طور کلی، هموفیلی شدید یک بیماری جدی است که نیازمند مراقبت و درمان مناسب است. در حال حاضر، با توسعه تکنولوژی و پیشرفت در درمان هموفیلی، افراد مبتلا به نوع شدید می‌توانند زندگی به نسبت طبیعی و فعالی داشته باشند، اما نیاز به مراقبت دائمی و درمان منظم دارند، همچنین طول عمر بیماران هموفیلی در صورت درمان مناسب نزدیک به حالت نرمال است.

امید به زندگی بیماران هموفیلی با درمان‌های مدرن به طور قابل توجهی بهبود یافته است، با دسترسی منظم به درمان جایگزین فاکتور انعقادی و مراقبت جامع، افراد مبتلا به هموفیلی می‌توانند امید به زندگی طبیعی داشته باشند، اگرچه این بیماری می‌تواند بر اساس شدت اختلال، دسترسی به درمان و مدیریت عوارض متفاوت باشد.

آیا بیماری هموفیلی درمان دارد؟ / ‏‬ بهترین راه درمان هموفیلی چیست؟

درمان هموفیلی یک موضوع پیچیده است، چرا که بیماری هموفیلی خود یک اختلال پیچیده است و مراقبت‌های پزشکی باکیفیت خوب توسط پزشکان و پرستارانی که اطلاعات زیادی در مورد این اختلال دارند، می‌تواند به افراد مبتلا به هموفیلی کمک کند تا از بعضی مشکلات جدی جلوگیری کنند.

بهترین راه برای درمان هموفیلی، جایگزینی فاکتور لخته شدن خون از دست رفته است تا خون بتواند به درستی لخته شود، این کار به طور معمول با تزریق برخی داروها به نام کنسانتره فاکتور لخته شدن در رگ فرد مبتلا به بیماری هموفیلی انجام می‌شود؛ پزشکان بعد از آزمایش تشخیص هموفیلی محصولات درمانی را برای مراقبت اپیزودیک یا مراقبت‌های پیشگیرانه تجویز می‌کنند، مراقبت اپیزودیک برای توقف دوره‌های خونریزی بیمار و مراقبت‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع دوره‌های خونریزی استفاده می‌شوند.

فرش تبریز، مسافر ویژه المپیک ۲۰۲۴ فرانسه

فرش تبریز، مسافر ویژه المپیک ۲۰۲۴ فرانسه

فرش دستبافت تبریز با نمادهای المپیک و پرچم‌های ایران و کشور میزبان فرانسه که بافته شده بود، برای نمایش به محل برگزاری مسابقات ارسال شد؛ بر این اساس رویدادهای بین‌المللی از جمله المپیک ۲۰۲۴ فرصتی برای نشان دادن فرهنگ و هنر ایران به جهانیان است.

۲۶ سال است که از بافت فرش جام جهانی می‌گذرد، این بار هنرمندان تبریزی با تابلو فرشی از جنس المپیک پاریس دست به کار شدند و پنج عدد تابلو فرش با نمادهای فرهنگی و گردشگری کشور فرانسه بافتند؛ این فرش‌های ورزشی با ایده و ابتکار استاد حسین کاظمی حامد نظارت و بافته شده است.

پنجمین گروه ورزشی ایران عازم پاریس شد

پنجمین گروه ورزشی ایران عازم پاریس شد

بعد از اعزام تیم‌های ملی شمشیربازی، تیراندازی، تیراندازی با کمان، قایقرانی روئینگ، ژیمناستیک، تنیس روی‌میز، شنا، دوومیدانی و دوچرخه‌سواری، تنها نماینده سنگ‌نوردی کشورمان در میان بدرقه مسئولان تشریفات و روابط‌عمومی کمیته ملی المپیک بامداد امروز عازم پاریس شد.

نمایندگان قایق‌رانی آب‌های آرام از کشور ایتالیا وارد دهکده بازی‌های المپیک می‌شوند، همچنین تیم‌های ملی کشتی فرنگی، تکواندو و وزنه‌برداری صبح جمعه _دوازدهم مرداد_ عازم پاریس خواهند شد.

سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک به طور رسمی از پنجم مرداد آغاز شد و تا بیست‌ویکم این ماه ادامه دارد، کاروان کشورمان با ۳۹ ورزشکار و ۴۰ سهمیه با نام «خادم‌الرضا» و با شعار «صلح برای کودکان» در این آوردگاه حضور دارد.

از افتخارات جهانی ایران در اهدای خون داوطلبانه تا بهترین راه درمان بیماری هموفیلی

راه‌اندازی موکب‌های دانش‌آموزی در نجف، کربلا و شش استان مرزی

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش در جلسه ستاد اربعین حسینی که در دفتر وزیر آموزش‌وپرورش برگزار شد ضمن اظهار امیدواری برای اینکه اربعین حسینی یک مسیری برای رشد و تعالی دانش‌آموزان در سراسر کشور می‌باشد، اظهار کرد: نگاهمان به پیاده‌روی اربعین نگاهی تربیتی است؛ بر اساس سند تحول بنیادین، کلاس درس و کتاب درسی به تنهایی محیط رشد و تعالی دانش‌آموز نیست، برای رشد دانش‌آموز و متربی باید فضاهای متنوعی را فراهم کنیم.

وی در خصوص تفاوت میان جریان اربعین در آموزش‌وپرورش و جریان اربعین در کشور افزود: نقطه ثقل ما در آموزش‌وپرورش، تربیت است؛ اتفاقی که باید در فرآیند ستاد اربعین آموزش‌وپرورش و ستاد اربعین انجام شود این است که تمام این فرایند به تربیت ختم شود و دانش‌آموز، معلم و اولیای فعال و خدمتگزار در موکب‌ها و مسیر پیاده‌روی اربعین به مسائل تربیتی توجه کنند.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش بیان کرد: استان‌هایی که مرز مشترک با عراق دارند مانند سال گذشته برنامه مواکب دانش‌آموزی را دنبال می‌کنند، همچنین استان کرمانشاه نیز به عنوان دبیرخانه اجرایی فعالیت‌های سال جاری انتخاب شده است؛ شعار فعالیت‌های اربعین در سال جاری، کربلا طریق الاقصی است که آموزش‌وپرورش به تبعیت ستاد اربعین مرکزی این شعار را دنبال می‌کند.

پورثانی گفت: سال گذشته برای اولین بار بحث کاروان‌های پیاده‌روی دانش‌آموزی تسهیل شد که اتفاق خوبی رقم خورد، در سال جاری نیز این کار انجام می‌شود و کاروان‌های بزرگ دانش‌آموزی از ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ نفره راه‌اندازی می‌شود تا تجمع بزرگ دانش‌آموزی در مسجد سهله برگزار شود.

کد خبر 776392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.