درمان قطعی میگرن در خانه چیست؟ + علائم و محرک‌های میگرن

میگرن از جمله بیماری‌هایی است که افراد درگیر را از انجام دادن فعالیت های روزمره عاجز می‌کند و زندگی این افراد را دچار اختلال می‌کند که تغییر رژیم غذایی، مدیریت استرس و استفاده از کمپرس سرد و گرم برای درمان میگرن می‌تواند موثر واقع شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، میگرن یک بیماری نورولوژیک است که می‌تواند دارای علائم متنوعی باشد، اما بیشتر به صورت سردردهای شدید و طاقت‌ فرسا تشخیص داده می‌شود، علائم دیگری که ممکن است به همراه این سردرد دیده شود شامل تهوع، استفراغ، اختلال در تکلم، مورمور دست‌ها و سر، بی‌حس شدن اندام‌ها و حساسیت به نور و صدا است.

این بیماری می‌تواند به صورت ارثی منتقل شود و هر سنی را درگیر کند، نزدیک به ۲۵ درصد از افراد میگرن را تجربه می‌کنند و بیشتر آن‌ها زنان هستند، به طوری که در دوران بعد از بلوغ، نسبت بیماران زن به مرد حدود سه به یک است، میگرن می‌تواند در کودکی شروع شود یا حتی تا اواخر میانسالی هم بروز پیدا نکند، در واقع بروز آن بسته به عواملی مانند جنسیت و ژنتیک در افراد متفاوت است.

انواع سردردهای میگرنی

سردردهای میگرنی به چند صورت بروز می‌کنند:

  • میگرن متداول یا بدون اورا (Aura): بدون مقدمه بروز می‌کند، این نوع میگرن شایع‌تر است.
  • میگرن کلاسیک یا با اورا: در این نوع شخص نشانه‌ای قبل از وقوع سردردش دریافت می‌کند، به این نشان‌های هشدار دهنده اورا می‌گویند که می‌تواند شنیدن صداهای مبهم و یا دیدن نورهای سفید باشد، حتی برخی افراد در روزهای قبل از سردرد خمیازه‌های طولانی و مکرر می‌کشند و در این نوع از میگرن، فرد حدود دو تا شش ساعت درد شدیدی را در سر خود احساس می‌کند.
  • میگرن پیچیده: همزمان با سردرد میگرنی نوع دیگری از سردرد هم بروز می‌کند.
  • میگرن مزمن: این نوع از میگرن بیش از ۱۵ روز در ماه فرد را درگیر خود می‌کند و بیشتر از سه ماه طول می‌کشد، یعنی فرد در بیشتر روزهای ماه دچار سردرد با فرکانس درد مختلف است.
  • میگرن چشمی: این نوع میگرن، سردرد بسیار شدید همراه با اختلال در بینایی است، میگرن چشمی گاهی منجر به کوری یکی از چشم‌ها یا نابینایی لحظه‌ای می‌شود، علائم میگرن چشمی دیدن نور سفید، تاری دید و مشاهده نکردن قسمتی از میدان دید، است.
  • میگرن شکمی: این نوع میگرن به طور معمول در کودکان دیده می‌شود، این کودکان همراه با سردرد، مشکلات گوارشی نیز دارند و ممکن است دچار اختلال در رشد هم شوند.
  • میگرن حاد: در این نوع از میگرن، افراد گاهی تا دو هفته سردرد دارند، درد این افراد کمتر از درد میگرن مزمن است.
  • میگرن بازیلر: بازیلر نامش را از شریان بازلر مغز گرفته است که یکی از رگ‌های خونی مغز است، بازیلر تحت انقباضات و اسپاسم قرار می‌گیرد و فرد را دچار علائمی مانند ضعف، لکنت، سرگیجه، وزوز گوش و تاری دید می‌کند.
  • میگرن وستیبولار: یا سرگیجه میگرنی که فرد دچار نداشتن تعادل و سرگیجه و مشکلات شنوایی و بینایی می‌شود و ممکن است این نوع بدون سردرد و فقط با سرگیجه باشد.
  • میگرن عصبی: میگرن عصبی از انواع شایع میگرن است که موجب بروز سردردهای ضربان‌دار می‌شود.

سردرد میگرنی چند روز طول می‌کشد؟

اغلب سردردهای میگرنی حدود چهار ساعت به طول می‌انجامند، اما انواع شدید آن حتی تا سه روز نیز ادامه دارند و به طور معمول در مبتلایان به میگرن ماهانه سه یا چهار حمله رخ می‌دهد، البته دفعات حمله میگرنی در افراد متفاوت است به‌طوری‌که در برخی‌ها هر چند روز یک‌بار سردردها احساس می‌شوند، در حالی که در برخی افراد سالانه حداکثر دو تا چهار حمله میگرنی بروز می‌کند.

سردردهای میگرنی در ابتدا با دردهای مبهمی در اطراف سر شروع و به‌تدریج به دردهای متمرکز و ضربان دار تبدیل می‌شوند، دردها ممکن است از یک طرف سر به سمت دیگر جابه‌جا شوند، این دردها گاهی به صورت منتشر و گاهی متمرکز در ناحیه پیشانی (سردرد پیشانی) هستند.

درمان قطعی میگرن در خانه چیست؟ + علائم و محرک‌های میگرن

علت ابتلاء به میگرن چیست؟

اگرچه علل میگرن به طور کامل شناخته نشده است، اما به نظر می‌رسد ژنتیک و عوامل محیطی در آن نقش دارند، تغییراتی در ساقه مغز و تعاملات آن با عصب سه‌قلو که یکی از مسیرهای اصلی درد است می‌تواند در میگرن دخیل باشد؛ همچنین، نداشتن تعادل در مواد شیمیایی مغز، از جمله سروتونین که به تنظیم درد در سیستم عصبی کمک می‌کند نیز می‌تواند در میگرن نقش داشته باشد.

علاوه بر این، محققان در حال بررسی نقش سروتونین در میگرن هستند و سایر انتقال‌دهنده‌های عصبی، از جمله پپتید وابسته به ژن کالسی‌تونین (CGRP) نیز در درد میگرن نقش دارند.

چه چیزی می‌تواند میگرن را تحریک کند؟

تعدادی محرک برای میگرن وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • تغییرات هورمونی در زنان: به نظر می‌رسد نوسانات استروژن، باعث سردرد در بسیاری از زنان می‌شود.
  • داروهای هورمونی
  • نوشیدنی‌ها: محرک‌ها شامل مشروبات الکلی و کافئین بیش از حد، مانند قهوه است.
  • فشار: استرس در محل کار یا خانه می‌تواند باعث میگرن شود.
  • محرک‌های حسی: نورهای درخشان یا چشمک‌زن و صداهای بلند نیز می‌توانند باعث میگرن شوند، بوهای قوی مانند بوی عطر، تینر، دود دست‌دوم سیگار و دیگر بوها در برخی افراد باعث شروع میگرن می‌شود.
  • تغییرات خواب:. کم‌خوابی یا خواب زیاد می‌تواند در برخی افراد باعث بروز میگرن شود.
  • عوامل فیزیکی: تقلای فیزیکی شدید ممکن است باعث شروع میگرن شود.
  • تغییرات آب‌وهوایی: تغییر آب‌وهوا یا فشار هواسپهری (فشار بارومتریک) می‌تواند باعث شروع یک سردرد میگرنی شود.
  • داروها: داروهای گشادکننده عروق، مانند نیتروگلیسیرین، می‌توانند میگرن را تشدید کنند.
  • خوراکی‌ها: پنیرهای کهنه و غذاهای شور و فراوری‌شده ممکن است باعث شروع میگرن شوند و حذف وعده‌های غذایی نیز می‌تواند همین تأثیر را داشته باشد.
  • افزودنی‌های مواد غذایی: افزودنی‌ها شامل شیرین‌کننده آسپارتام و یک نگهدارنده مواد غذایی به نام مونو سدیم گلوتامات (MSG) است که در بسیاری از غذاها یافت می‌شوند.

درمان قطعی میگرن در خانه چیست؟ + علائم و محرک‌های میگرن

درمان سردرد میگرنی در منزل

طب فشاری: از جمله روش‌هایی که برای درمان بیماری‌های زیادی از جمله میگرن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این روش نقاط خاصی از بدن باید تحریک شود که در نتیجه تحریک، انقباض بافت‌ها به پایان می‌رسد و باعث تسکین درد می‌شود.

این روش درمانی به این گونه است که به طور معمول در ناحیه یک تا چهار که این نقطه بین انگشت شست دست چپ و انگشت اشاره آن است، فشار ایجاد می‌شود، سپس با استفاده از دست راست، ناحیه مورد نظر را به صورتی که دردی نداشته باشد و به صورت دورانی فشار وارد می‌شود، انجام این عمل به بهبود میگرن شما کمک می‌کند، این روش بسیار ساده از روش‌های درمان سردرد میگرنی در منزل است که افراد می‌توانند به راحتی انجام دهند.

مطالعات مختلف تحقیقاتی در زمینه درمان میگرن با استفاده از طب فشاری نشان می‌دهد که انجام این عمل در منطقه پی سی شش، که بالاتر از ساعد و در ناحیه داخلی دست قرار گرفته، به بهبود درمان حالت تهوع ناشی از بیماری میگرن کمک می‌کند.

تغییر رژیم غذایی: توجه به رژیم غذایی در افراد مبتلا به بیماری میگرن بسیار اهمیت دارد و می‌تواند به بهبود این بیماری کمک کند، در واقع افرادی که ممکن است در معرض خطر ابتلاء به بیماری میگرن باشند می‌توانند با رعایت رژیم غذایی از مبتلا شدن به میگرن پیشگیری نمایند.

از جمله غذاهای متداولی که در ایجاد بیماری میگرن نقش دارند، می‌توان به انواع شکلات‌ها، غذاهای فراوری شده با افزودنی‌های بیش از حد، نوشیدنی‌ها الکلی و حاوی کافئین، اشاره کرد، این افراد برای جلوگیری از ابتلاء به سردردهای میگرنی باید از خوردن غذاهای پرچرب، غذاهای شیرین به صورت همیشگی خودداری کنند؛ در واقع عادت به رژیم‌های غذایی با حداقل ارزش تغذیه‌ای و ریسک بالا در افزایش ابتلاء به بیماری‌ها، خطر ابتلاء به میگرن را نیز افزایش می‌دهد.

استفاده از روغن: از متداول‌ترین روش‌های درمان سردرد میگرنی در منزل استفاده از روغن است که نحوه استفاده آنها متفاوت است، ماساژ دادن نواحی درد با برخی از روغن‌ها در بهبود درد می‌تواند کمک کننده باشد، همچنین، نتایج مطالعه تحقیقاتی روی یک جمعیت در اروپا نشان داده است که استفاده از روغن اسطوخودوس، به صورت استنشاقی، در افراد مبتلا به سردردهای میگرنی در بهبود درد آنها بسیار مؤثر بوده است، ماساژ روغن اسطوخودوس برای بهبود درد میگرن نیز مؤثر واقع می‌شود.

درمان با زنجبیل: زنجبیل از جمله گیاهان دارویی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است و استفاده از آن در تهیه داروهای درمانی بسیار پرکاربرد است، روش درمان سردرد میگرنی در منزل با استفاده از زنجبیل، می‌تواند از داروهای درمانی نیز مؤثرتر باشد، زیرا تأثیر زنجبیل در درمان سردرد میگرنی، توسط مطالعات مختلف به اثبات رسیده است، زنجبیل یک ماده گیاهی بدون هیچ گونه عارضه‌ای است، اما افرادی که به این گیاه آلرژی دارند باید از خوردن آن پرهیز کنند.

مدیریت استرس: از عوامل ایجاد کننده میگرن به ویژه از نوع عصبی آن، داشتن استرس در زندگی است، کنترل استرس و مدیریت آن به شما کمک می‌کند که به بهبود میگرن خود کمک کنید، همچنین در پیشگیری از این بیماری بسیار کمک کننده است، روش‌های مختلفی برای کنترل استرس وجود دارد که می‌توانید نوع مناسب آن را امتحان کنید.

ورزش یوگا: این نوع ورزش برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است انجام این ورزش و حرکات کششی با افراد کمک می‌کند که بتوانند به راحتی میگرن خود را درمان کنند.

استفاده از ویتامین‌های گروه B: ویتامین‌های گروه بی کمک می‌کنند که تعداد دفعات ایجاد میگرن و همچنین، شدت این بیماری کاهش پیدا کند، با توجه به اینکه این ویتامین‌ها در آب محلول است، مقدار اضافی آنها همراه با ادرار از بدن دفع می‌شود.

نوشیدن آب کافی: شاید نوشیدن آب کافی مانع از ایجاد بیماری‌های میگرنی شود و یک درمان سردرد میگرنی در منزل همین نوشیدن آب باشد، گرچه یک راه ساده است، اما اهمیت و تأثیر آن بی‌نظیر است.

استفاده از کمپرس سرد و گرم برای درمان میگرن: کمپرس سرد و گرم می‌تواند باعث کاهش سردردهای میگرنی شود، این کمپرس‌ها یا به صورت تکی یا همراه با هم می‌توانند باعث بهبود میگرن در افراد شوند، ممکن است برخی از افراد فقط کمپرس سرد استفاده کنند، اما این دو کمپرس با هم نیز می‌تواند به بهبود سردرد کمک کند.

ماساژ: یکی از روش‌های درمان سردرد میگرنی در منزل که بیشتر افراد هنگام احساس درد از آن استفاده می‌کنند، ماساژ دادن ناحیه‌های مختلف مانند گردن و ماهیچه‌های شانه، به درمان و بهبود بیماری میگرن کمک می‌کند، انجام دادن ماساژ باعث کاهش استرس می‌شود که این عامل خود در بهبود بیماری مؤثر است، استفاده از دستگاه‌های دستی ماساژ در منزل می‌تواند برای شما راحت باشد و می‌توانید از افرادی که در این زمینه مهارت و تجربه دارند کمک بگیرید.

کد خبر 776109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.