نیروی انسانی، مهم‌ترین چالش انتقال خون اصفهان / استان در صدر تولید گلبول قرمز اشعه‌دیده

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه مهم‌ترین چالش انتقال خون استان اصفهان، کمبود نیروی انسانی متخصص و تناسب نداشتن عملکرد با تعداد نیرو است، گفت: استان اصفهان با تولید ۲۶۶۴ واحد گلبول قرمز اشعه‌دیده در صدر کشور قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کیان دهراب‌پور امروز _دوشنبه هشتم مرداد_ در نشست خبری انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه این استان از نظر نیروهای تخصصی طب انتقال خون از سرآمدان کشور است، اظهار کرد: نهم مرداد، پنجاهمین سالروز تأسیس سازمان انتقال خون کشور است که تحت عنوان روز ملی اهدای خون نام‌گذاری شده است.

وی افزود: خون، مایع حیات است و تاکنون با تمام پیشرفت‌های علوم مختلف، هنوز مایعی به عنوان جایگزین خون کشف با ساخته نشده است و همچنان این مایع حیات‌بخش از طریق انسان‌های دیگر به نیازمندان خون و فراورده‌های خونی می‌رسد و همین موضوع اهمیت سازمان انتقال خون را آشکار می‌کند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان تصریح کرد: اداره‌کل انتقال خون استان اصفهان در حال حاضر دارای ۱۱ مرکز اهدای خون است که از این تعداد دو مرکز در شهر اصفهان دایر شده است که وظیفه تهیه، تأمین و توزیع فراورده‌های خونی را برعهده دارد.

دهراب‌پور با اشاره به وجود ۶۳ مرکز درمانی در استان اصفهان و نیاز آنها به فراورده‌های خونی به صورت روزانه ادامه داد: ۱۲۰۳ بیمار تالاسمی ماژور در استان حضور دارند که ۸۶۵ نفر، هر دو هفته دو واحد گلبول قرمز فشرده دریافت می‌کنند، همچنین بیش از ۱۱۰۰ بیمار هموفیلی در استان ساکن هستند که نیاز آنها باید تأمین شود.

وی با بیان اینکه هیچ جراحی در هیچ مرکز درمانی دست به تیغ جراحی نمی‌برد، مگر اینکه از بانک خون بیمارستان اطمینان داشته باشد، گفت: بیشترین فراورده‌های خونی مورد استفاده در استان به ترتیب شامل گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان اضافه کرد: زیرساخت انتقال خون استان اصفهان، متناسب با نیازهای مراکز درمانی این استان نیست، حدود به ۱۸۰ نفر نیرو داریم و این در صورتی است که در حداقل‌ترین شرایط، نیازمند ۵۰ نیروی انسانی دیگر هستیم.

دهراب‌پور با بیان اینکه معطلی افراد در مرکز اهدای خون خواجو نیز به دلیل متناسب نبودن زیرساخت‌های این اداره‌کل است، افزود: با همراهی یک انجمن خیریه، در حال توسعه فضای فیزیکی اهدای خون در اصفهان هستیم و اکنون ساخت دو مرکز اهدای خون مد نظر قرار گرفته است تا تمرکز از مرکز اهدای خون خواجو برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین چالش انتقال خون استان اصفهان، کمبود نیروی انسانی متخصص و تناسب نداشتن عملکرد با تعداد نیرو است، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲، روزانه ۸۰۰ فراورده برای مراکز درمانی استان تأمین شده است و سال جاری نیز به طور قطع با افزایش تأمین فراورده‌ها مواجه خواهیم بود و تأمین این تعداد فراورده به طور قطع مستلزم تأمین نیروی انسانی است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان ادامه داد: چالش دوم این اداره‌کل، فضای فیزیکی بوده است که البته به برکت خیران قابل حل‌تر و گام‌هایی در این خصوص برداشته شده است، همچنین اعتبارات هزینه‌ای، سومین چالش این اداره‌کل است.

دهراب‌پور با بیان اینکه از هر سه نفر، یک نفر تا پایان عمر خود به فراورده خونی نیاز پیدا خواهد کرد، گفت: حداقل ۱۷۰۰ استاندارد برای فراورده‌های خونی رعایت می‌شود و هر فراورده در شرایط خاص خود نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری بیش از ۳۰ کلاس آموزشی برای نگهداری فراورده‌های خونی در مراکز درمانی استان اضافه کرد: ۱۸۵ هزار و ۲۳۰ نفر در سال ۱۴۰۲ به مراکز اهدای خون استان مراجعه کردند که از این تعداد ۱۴۷ هزار و ۴۴۲ نفر موفق به اهدای خون شدند که از خون‌های اهدایی این افراد، ۱۰۱ هزار و ۱۸۹ فراورده گلبول قرمز کم لوکوسیت تولید شده است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان افزود: استان اصفهان با تولید ۲۶۶۴ واحد گلبول قرمز اشعه‌دیده در صدر کشور قرار دارد و در سال ۱۴۰۲، به ازای هر پرسنل، ۸۰۰ مورد خون‌گیری انجام شده است؛ بر اساس آمارهای ثبتی، استان اصفهان در سال ۱۴۰۲، حتی یک واحد خون از دیگر استان‌ها نگرفت و این موضوع به برکت وجود و فعالیت مردم این استان بوده است.

دهراب‌پور با بیان اینکه یک سوم از فراورده‌های استان در بیمارستان سیدالشهدا مصرف می‌شود که بیشتر بیماران این مرکز، از دیگر استان‌ها هستند، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ شاهد رشد ۷.۴ درصدی اهدای خون بوده‌ایم و از تعداد افراد اهداکننده خون، ۵۵.۸۲ درصد اهداکنندگان مستمر، ۱۴.۹۹ درصد اهداکنندگان بار اولی و ۲۹.۱ درصد اهداکنندگان باسابقه بوده‌اند.

وی با بیان اینکه شاخص اهدای خون بانوان در سال ۱۴۰۲، برابر با ۳.۵۱ درصد بوده که نسبت به میانگین کشور که برابر با ۴.۶ درصد است، شاخص استان پایین‌تر ثبت شده است، ادامه داد: بیشترین رده سنی اهداکنندگان خون در سال ۱۴۰۲، ۳۶ تا ۴۰ سال با درصد ۱۹.۴۷ بوده است، همچنین طی چهار ماه نخست سال جاری، ۵۳ هزار و ۴۱۳ نفر موفق به اهدای خون شدند که این میزان اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۰.۷۱ درصد رشد داشته است.

کد خبر 776041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.