از رشد ۲۲ درصدی صادرات محصولات کشاورزی تا صلح‌آمیزترین دیپلماسی

ایمنا از خبر مهم وزارت صمت در خصوص تأمین ارز واردات خودروهای کارکرده، قرار گرفتن نظام حکمرانی جمهوری اسلامی در معرض مطالبات مردمی، رشد ۲۲ درصدی صادرات محصولات کشاورزی در سال جاری و صلح‌آمیزترین دیپلماسی در بسته خبری پنجره امید می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز در بسته خبری پنجره امید به سراغ خبر مهم وزارت صمت در خصوص تأمین ارز واردات خودروهای کارکرده می‌رویم، همچنین قرار گرفتن نظام حکمرانی جمهوری اسلامی در معرض مطالبات مردمی، رشد ۲۲ درصدی صادرات محصولات کشاورزی در سال جاری و صلح‌آمیزترین دیپلماسی نیز از جمله موضوعاتی است که در ادامه جزئیات بیشتر آن بیان شده است.

خبر مهم وزارت صمت درخصوص تأمین ارز واردات خودروهای کارکرده

خبر مهم وزارت صمت در خصوص تأمین ارز واردات خودروهای کارکرده

احمد آقایی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه در چهار ماهه سال جاری حدوداً برابر کل سال گذشته خودرو وارد کشور شده است، از اجرایی شدن واردات خودروهای کارکرده پس از رفع نگرانی‌ها در خلال تدوین دستورالعمل اجرایی آن خبر داد.

وی درباره موضوع واردات خودروهای کارکرده و اجرای آن و پیرامون اینکه از چه زمان می‌توان منتظر ورود نخستین خودروی خارجی با سن حداکثر پنج سال باشیم، اظهار کرد: سیاست وزارت صمت برای رقابتی‌سازی صنعت خودرو و بازار آن، طی یکی دو سال گذشته و پس از ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو، به شدت به این سمت رفت که واردات خودروها را در دستور کار داشته باشد.

احمد آقایی افزود: طبق قانون، به وزارت صمت تکلیف شده بود که در بحث واردات خودرو در وهله اول با خودروهای نو و سپس خودروهای کارکرده، آئین‌نامه‌های مربوطه تدوین و ابلاغ شود؛ واردات خودروهای نو که طبق روال در حال انجام است و از ابتدای سال جاری تا پایان تیر طبق آمار گمرک، حدود ۱۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی، ترخیص شده که نسبت به عدد مجموع سال گذشته که حدود ۱۱ هزار دستگاه بوده، میزان واردات این چهار ماهه به تقریب برابری می‌کند، از ابتدای سال بالغ بر ۱.۸ میلیارد دلار ثبت سفارش رسمی انجام شده است.

آقایی با اشاره به اینکه میزان واردات رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند و فرآیند تسریع می‌شود، اضافه کرد: با توجه به اینکه چندین سال این فرآیند محدود و متوقف بوده است، به جریان افتادن دوباره آن، در ابتدا با سرعت کمی اتفاق می‌افتد، اما اکنون به نظر می‌رسد که سرعت خوبی گرفته است.

نظام حکمرانی جمهوری اسلامی خود را در معرض مطالبات مردمی قرار می‌دهد

نظام حکمرانی جمهوری اسلامی خود را در معرض مطالبات مردمی قرار می‌دهد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سی‌وسومین جلسه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد و رونمایی از سامانه جدید انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اظهار کرد: شفافیت در این حوزه نشان می‌دهد نظام حکمرانی جمهوری اسلامی مطابق با پیشرفته‌ترین سامانه‌های شفافیت، خود را در معرض مطالبات مردمی قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه سامانه جدید به این وضعیت کمک می‌کند تا اطلاع‌رسانی و دسترسی فراگیر شود، افزود: دستگاه‌های مختلف در حوزه حاکمیتی به جز موارد خاصی که قانون آن‌ها را تعیین کرده است استثنایی در این زمینه ندارند؛ همچنین این کمیسیون نیز در این سه سال بنا داشت مسیر تکاملی اجرا و تحقق منویات قانونگذار در تصویب این قانون را به اجرا گذارد و در همین زمینه مکاتبات و پیگیری بسیاری شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مجموعه دولت اعم از شهید جمهور، معاون اول وقت و رؤسای محترم قوا اصرار و پشتیبانی کاملی از اجرای این قانون داشتند، گفت: امیدواریم در دولت چهاردهم نیز این موضوع با همین دقت و حساسیت پیگیری شود، ارتقا یابد و فضای مطالبه‌گری به عنوان یکی از حقوق قطعی شهروندان برای تمام دستگاه‌ها فراهم شود.

رشد ۲۲ درصدی صادرات محصولات کشاورزی در سال جاری

رشد ۲۲ درصدی صادرات محصولات کشاورزی در سال جاری

بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران از بررسی آمار صادرات محصولات کشاورزی تحت کد تعرفه‌های فصول ۶ الی ۱۴ کتاب مقررات صادرات و واردات، طی چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۳ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۲، در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۳، در مجموع ۲۲ میلیون تن محصولات کشاورز به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار از کشور صادر شده است که در مقایسه با ارقام مدت مشابه سال قبل به وزن ۱۸ میلیون تن و ۸۹۵ میلیون دلار، رشد ۲۲ درصدی در وزن و ۳۲ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

در این مدت عمده‌ترین اقلام صادره شده این گروه کالاها به ترتیب ارزش عبارتند از: انواع پسته و مغز پسته به ارزش ۲۷۳ میلیون دلار، گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای و زراعی به ارزش ۱۴۷ میلیون دلار، سیب به ارزش ۱۰۸ میلیون دلار، هندوانه به ارزش ۹۷ میلیون دلار و انواع سیب‌زمینی به ارزش ۳۹ میلیون دلار.

محصولات کشاورزی در چهار ماهه نخست جاری در حدود ۵ درصد از وزن و ۷ درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

صلح‌آمیزترین دیپلماسی

صلح‌آمیزترین دیپلماسی / ‏‬ المپیاد جهانی فیزیک، فرصتی ارزشمند برای نمایش دستاوردهای علمی و تبادل دانش و تجربیات بین‌المللی

المپیاد جهانی فیزیک ۲۰۲۴ فرصتی ارزشمند برای تقویت ارتباطات بین‌المللی و ارتقای سطح علمی و فناوری ایران فراهم کرد، این رویداد که به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، علاوه بر نمایش دستاوردهای علمی، بستری برای تبادل دانش و تجربیات بین‌المللی و ترویج دیپلماسی علمی بود.

پنجاه‌وچهارمین المپیاد جهانی فیزیک (IPhO ۲۰۲۴) از تاریخ سی‌ویکم تیر تا هشتم مرداد ۱۴۰۳ به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، این رویداد فرصتی ارزشمند برای گردهمایی دانش‌آموزان نخبه فیزیک از سراسر جهان فراهم و بیش از ۳۰۰ دانش‌آموز از ۴۷ کشور مختلف در این المپیاد شرکت کردند.

هدف اصلی این المپیاد تقویت ارتباطات بین‌المللی و ارتقای سطح علمی و فناوری در زمینه فیزیک بود، المپیاد جهانی فیزیک با تأکید بر تبادل دانش و تجربیات بین‌المللی، فرصتی منحصربه‌فرد برای نمایان ساختن پیشرفت‌های علمی و فناورانه بومی و همچنین فرهنگ غنی و مهمان‌نوازی تمدن ایران فراهم آورد؛ دانشگاه صنعتی اصفهان، به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور، میزبان این رویداد بزرگ بوده است. این دانشگاه پیش از این نیز در سال ۱۳۸۶ میزبان سی‌وهشتمین المپیاد جهانی فیزیک بوده است و تجربه‌ای ارزشمند در برگزاری چنین رویدادهایی دارد.

کد خبر 776037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.