پرونده ۹ ذخیره‌گاه زیستکره برای تمدید به یونسکو ارسال شد

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پرونده ۹ ذخیره‌گاه زیستکره کشور برای تمدید، تهیه و به سازمان یونسکو ارسال شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، حسن اکبری اظهار کرد: ۳ درصد در میزان افزایش وسعت مناطق حفاظت شده و ۲۲ درصد در اجرای طرح‌های مدیریت مناطق رشد داشتیم و در حوزه اصلاح و بازنگری نیز بعضی مشکلات روی زمین مانده در خصوص طرح‌های هادی و پروژه‌های مهم در شورای عالی محیط زیست طرح موضوع و مسئله آنها حل شد.

وی افزود: در سال‌های اخیر با تدابیر انجام یافته و پیشگیری‌های صورت گرفته به‌رغم شرایط خاص آب و هوایی، روند سطح آتش سوزی در استان‌ها کاهشی بوده است، اگرچه سال جاری شرایط خاصی از نظر دمای هوا و رویش‌های فصلی داریم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در تدوین و تهیه برنامه عمل حفاظت از حیات وحش رشد داشتیم، گفت: در حوزه مقابله با قاچاق حیات‌وحش مشکلات متعددی داشتیم که در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز توانستیم با تعاملات انجام یافته مسیر را برای استفاده از ظرفیت آنها هموار کنیم و کار گروه پیشگیری و مقابله با قاچاق حیات‌وحش را ذیل ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز تشکیل دهیم.

اکبری اضافه کرد: تشدید نظارت باغ وحش‌ها از جمله اقدامات مهمی بود که در این دولت انجام شد و شاخص‌های رتبه بندی برای آنها تهیه کردیم و بدین ترتیب باغ وحش‌هایی که شرایطش را ندارند باید حذف یا ارتقا یابند.

وی ادامه داد: حفاظت مشارکتی یکی از کلید واژه‌های ما بود که هشت تفاهم نامه در سطح ملی امضا کردیم و بالغ بر ۵۰۰ هزار هکتار از مناطق آزاد کشور در قالب حفاظت مشارکتی در کشور از این طریق در حال انجام است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پرونده ۹ ذخیره‌گاه زیستکره کشور برای تمدید، تهیه و به سازمان یونسکو ارسال شد، تصریح کرد: در حوزه احیای گونه‌ها اقدامات خوبی انجام شد و پروژه‌های احیای گور ایرانی و گوزن زرد و آهو و جبیر بسیار مناسب پیش رفت.

اکبری افزود: قرنطینه ستاد مجهز به دستگاه رادیولوژی شد و در بسیاری استان‌ها قرنطینه موقت حیات وحش و در یک استان غیر از تهران مرکز درمانی حیات وحش ایجاد شد، ذخیره سازی نمونه‌های بانک ژن رشد خوبی داشتند و در این راستا مطالعات ژنتیکی گونه‌های شاخص آغاز شد که نقشه ژنتیکی گونه آهو و خرس قهوه‌ای در کشور تهیه شد و در این زمینه‌ها کار علمی خوبی انجام شد.

کد خبر 775726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.