لزوم‌نقش‌آفرینی مردم در حوزه حکمرانی/ مدیران فرهنگی بدون حضور مردم‌ هیچ‌کاره‌اند

مسئول کانون فرهنگی طلوع مهدوی گفت: یکی‌ از نکاتی که یک مدیر فرهنگی باید رعایت کند مسئله مردمی بودن است، اگر فعال فرهنگی از مردم یاری نگیرد و بر مردم تأثیر نگذارد و با مردم نباشد و مردم را با خود همراه نکند فعالیتش کم نور و نهایتاً خاموش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «بیانیّه گام دوّم یک ترسیم کلّی از گذشته و حال و آینده انقلاب بوده. خب چهل سال [از انقلاب] گذشته -یک ترسیم کلّی است، وارد جزئیّات نشدیم- یک تصویرسازی کلّی شده راجع به مسائل اصلی انقلاب. چهار نقطه‌ی به‌اصطلاح اصلی در این بیانیّه مورد تأکید بوده؛ نقطه اوّل: عظمت حادثه‌ی انقلاب؛ خیلی‌ها به این توجّه نمی‌کنند، خواستیم به این توجّه بشود، دقّت بشود: حادثه‌ی انقلاب؛ هم خود پدید آمدن انقلاب در این نقطه‌ی مشخّص جغرافیایی و در آن برهه‌ی مهمّ تاریخی، و بعد، ماندگاری انقلاب؛ بنابراین این یک نقطه است: عظمت انقلاب، هم از لحاظ وقوع، هم از لحاظ ماندگاری.

نقطه دوّم: عظمت راه طی‌شده و کارکرد انقلاب تا امروز؛ [یعنی] نقطه مقابل حرف آن کسانی که اصرار دارند بگویند انقلاب نتوانسته کارکردی از خودش نشان بدهد. بنده در این بیانیّه این را -البتّه به طور مجمل و کوتاه- بیان کردم که نخیر، انقلاب کارکرد کاملاً برجسته و ممتاز در زمینه‌های گوناگون داشته؛ هم در زمینه‌ی سیاسی، هم در زمینه‌ی اجتماعی، هم در زمینه‌ی علمی، هم در زمینه‌ی عدالت، هم در زمینه آزادی. انقلاب در زمینه‌ی همه‌ی خواسته‌های مهمّ بشری و ملّی و بین‌المللی کارکردهای برجسته‌ای داشته. پس نقطه‌ی دوّم، عظمت کارکردهای انقلاب و نقطه سوّم که در این بیانیّه مورد نظر است، عظمت چشم‌اندازی است که باید به آن برسیم اینکه ما به کجا می‌خواهیم برسیم، می‌خواهیم چه کار کنیم، هدف ما کجا است و نقطه‌ی چهارم عظمت نقش نیروی جوان متعهّد نه هر جوانی؛ جوانی که احساس تعهّد کند، احساس مسئولیّت کند. عظمت نقش این قشر یعنی جوان متعهّد در این مسیری که در پیش رو داریم و در رسیدن به آن چشم‌انداز مورد نظر.» این‌ها بخشی از تبیین‌های مقام معظم رهبری پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب در ۱ خرداد ۱۳۹۸ در دیدار با دانشجویان و تأکید ایشان بر مردمی و خودجوش شدن فعالیت‌های اجتماعی بود، اشاره‌ای که بسیاری از جوانان دغدغه مند و مخلص ایران آن را مشعل مسیر فتح قله‌ها کردند و به پا خواستند تا پرچم این مطالبه مهم فرهنگی بر زمین نماند.

بیانیه گام‌دوم‌محور تشکیل فعالیت‌های این مجموعه است

یکی از این گروه‌های مردم نهاد و پیشتاز «گروه فرهنگی طلوع مهدوی» است و بر این اساس محمدصادق زارع شریف مدیر مجموعه فرهنگی طلوع مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ این مجموعه فرهنگی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب تأسیس شد که پیشینه‌اش به سال ۹۳ بر می‌گردد و شکل گیری‌اش از پایگاه بسیج شروع شده و بعد به خاطر اهمیت‌هایی که در گام دوم به آن اشاره شده بود مجموعه مستقلی به نام مجموعه فرهنگی «طلوع مهدوی» تشکیل شد.

لزوم‌نقش‌آفرینی مردم در حوزه حکمرانی/ مدیران فرهنگی بدون حضور مردم‌ هیچ‌کاره‌اند

وی با بیان‌اینکه نام این مجموعه هم از تأکید رهبری بر رهپویی گام دوم در مسیر طلوع ولایت الله العظمی برگرفته شده است، افزود: مجموعه فرهنگی طلوع مهدوی در رویداد فهما جزو ۱۵ کانون فرهنگی برگزیده کشور شد و در زمینه رسانه و تولید اپلیکیشن هم رتبه‌هایی را کسب کرده است.

از محله تا امت اسلامی

این فعال فرهنگی‌با تاکید بر اینکه مؤثرترین دلیلی که منجر به تأسیس کانون شد، نقش حلقه‌های میانی در حکمرانی اسلامی و حضور حداکثری مردم در صحنه بود، تصریح کرد: کانون فرهنگی طلوع مهدوی در عرصه‌هایی که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم معرفی کرده بودند مانند علم و پژوهش، معنویت، اخلاق، اقتصاد، مرز بندی با دشمنان و سبک زندگی اسلامی خلق جنبش و اثر بخشی کرد و این ۷ عرصه را در ۳ لایه مورد بررسی قرار داد.

زارع شریف ادامه داد: لایه اول، فرد گرایی بود که شامل کودکان و نوجوانان و جوانان می‌شود، سطح دوم شامل خانواده، آن هم به طور والد محور است و در سطح سوم بحث امت مطرح می‌شود که برای ما از مناطق ۱۵ گانه اصفهان شروع می‌شود و به شهر و استان می‌رسد، این سطح بندی در حوزه اهداف میان مدت کانون تا سال ۱۴۰۵ قرار دارد و پس از آن اهداف ملی و بین‌المللی تا ۱۴۱۰ دنبال می‌شود و به اهداف امتی ما، تحت عنوان طرحی به نام امت پلاس اضافه می‌شود که در رده چهارم مخاطبین قرار می‌گیرد.

لزوم‌نقش‌آفرینی مردم در حوزه حکمرانی/ مدیران فرهنگی بدون حضور مردم‌ هیچ‌کاره‌اند

بیانیه گام دوم؛ از یک لوگو تا برنامه عملیاتی

وی ادامه داد: با وجود آنکه تبلیغات بسیاری برای فراگیری دیدگاه گام دومی صورت گرفت و حتی لوگو آن به پشت جلد کتاب‌های درسی دانش‌آموزان هم راه یافت به نظر می‌رسد توجه کافی به معنای عمیق و راهبردی آن نشد و هدف ما از تشکیل کانون تحقق مطالبه حضرت آقا بود، به ویژه بعد از سخنرانی که در خرداد ۹۸ پیرامون تبیین مسئله حلقه‌های میانی ایراد کردند و رویکرد ما این بود که اولویت اول فرهنگی که توسط ولی جامعه تعیین شده بود در دستور کار قرار بگیرد.

این فعال فرهنگی بیان کرد: در این مسیر از روش‌های اجرایی متنوعی کمک گرفتیم، مانند اردوهای مختلف، ورکشاپ، برگزاری هیئت در مناسبت‌های مختلف، برپایی جشن بزرگ غدیر، احیای نیمه شعبان و جشن تکلیف برای دختران.

وی یادآور شد: مکان دفتر کانون طلوع مهدوی در مسجد سیف‌الله خان خیابان گلزار جنوبی اصفهان واقع است که عمده برنامه‌ها، اعتکاف‌های دانش آموزی و یادواره‌های شهدا در همین مکان به اجرا در می‌آید؛ گروه فرهنگی طلوع مهدوی هزینه‌های برگزاری این مراسمات را از رویدادها و فعالیت‌هایی که کنار آن تعریف می‌شود تأمین می‌کند و گاهی برخی خیرین به ما پیشنهاداتی برای تأمین هزینه‌های مالی می‌کنند که از این درگاه نیز بخشی از هزینه‌ها تأمین می‌شود، گروه فرهنگی ما هم در بخش خواهران و هم در بخش برادران فعالیت دارد که هر گروه اهداف مقرر را پیش می‌برند.

لزوم‌نقش‌آفرینی مردم در حوزه حکمرانی/ مدیران فرهنگی بدون حضور مردم‌ هیچ‌کاره‌اند

این فعال فرهنگی در پاسخ به سوالی پیرامون برنامه گروه فرهنگی طلوع مهدوی برای تابستان کودکان و نوجوانان توضیح داد: امسال یازدهمین سال برگزاری کلاس‌های تابستانه گروه است که از سال ۹۶ دارای پیوست شده است و پیوست آن از تابستان جاری تا اردیبهشت ماه سال آینده رعایت می‌شود و امسال هم طرح کلاس‌های تابستانه تحت عنوان گلستان مهدوی برقرار است، کودکان در رده‌های سنی مختلف گروه بندی می‌شوند، که عنوان گروه دبستان دوره اول مقداد، دوره دوم دبستان عمار، دبیرستان متوسطه اول مالک اشتر و دبیرستان متوسطه دوم گروه کمیل است، این کلاس‌ها شامل نقاشی، فوتبال، فتوشاپ، مهارت‌های کامپیوتر، سرود، نمایش و اردوهای تفریحی است که زیر مجموعه‌های متفاوتی دارد، مثلاً گروهی به نام گروه تربیتی پلاس داریم که در فعالیت‌های مسجد نقش آفرینی می‌کنند.

در فعالیت‌های فرهنگی مردم را فراموش نکنید!

زارع شریف به مدیران جوان و تازه گام در عرصه نهاده گروه‌های فرهنگی توصیه کرد: یک مدیر فرهنگی در گام اول باید دینداری و تضرع و تدین خود را حفظ کرده، همواره در نوسازی و ارتقا آن بکوشد و از ایمان قوی برخوردار باشد تا بتواند از چالش‌های آینده عبور کند و پس از مدتی به انجام کارهای حداقلی اکتفا نکند.

وی افزود: دومین نکته‌ای که یک مدیر فرهنگی باید رعایت کند مسئله مردمی بودن است، اگر فعال فرهنگی از مردم یاری نگیرد و بر مردم تأثیر نگذارد و با مردم نباشد و مردم را با خود همراه نکند فعالیتش کم نور و نهایتاً خاموش می‌شود.

لزوم‌نقش‌آفرینی مردم در حوزه حکمرانی/ مدیران فرهنگی بدون حضور مردم‌ هیچ‌کاره‌اند

این فعال فرهنگی گفت: بحث سوم که از دیدگاه من تأثیر مهمی دارد این است که یک فعال فرهنگی باید مرتباً به روز باشد، جدیدترین کتاب‌ها را مطالعه کند، جدیدترین فیلم‌ها را ببیند، در جریان تازه‌ترین اخبارها و اقدامات نوین باشد حتی اگر به ظاهر با فعالیتش نامرتبط باشد، این باعث می‌شود عمق اندیشه و وسعت نگاه او زیاد شود و از تأثیر گذاری و جذب بیشتری برخوردار شود، نکته آخر خصایص اخلاقی نیکویی مانند صبر و پشتکار و تواضع و حسن خلق است که در ترکیب با تدبیر و آینده‌نگری می‌تواند مجموعه را رو به جلو حرکت بدهد، یک فعال فرهنگی باید آینده ۵ سال دیگر و ۱۰ سال دیگر و الی آخر را برای مجموعه خودش ترسیم کند و برای آن برنامه‌ریزی و هدف گذاری انجام دهد.

کد خبر 775652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.