به گزارش خبرگزاری ایمنا، هزاران سال قبل، وقتی نیاکان ما برای سفر به یک شهر دیگر نیازمند زمان طولانی، چهارپا و توشه کافی بودند، هرگز گمان نمیکردند که روزی بیاید که در آن، افراد در حالی که در خانه خود نشستهاند و دارند چایشان را مینوشند، بتوانند سفر کنند! خرید بلیت با یک چشم به هم زدن، رزرو بهترین هتلها و برنامههای تفریحی، همه اینها در مدت زمان کم و به آسانی انجام میشود اما گاهی میشود در خانه ماند و به دنیا سفر کرد، بله درست حدس زدید! با سوار شدن بر «قطار تکنولوژی و فضای مجازی».
امروزه با گسترش فضای مجازی و اینترنت در جهان تنها با یک جستوجوی ساده میتوان مقصد مورد نظر برای سفر را دید و بعد برای مسافرت به آن در دنیای واقعی، بهتر و مطمئنتر تصمیم گرفت؛ بنابراین، قطار سریعالسیر تکنولوژی و اینترنت، فرصت مناسبی برای معرفی کشورها و تاریخ آنها به همه مردم دنیا و افزایش و رونق صنعت گردشگری است؛ در این راستا، شاید دعوت از برخی بلاگرها یا اینفلوئنسرهایی که در پلنفرمهای مختلف، دارای دنبال کنندگان زیادی از سراسر جهان باشند، بتواند گامی برای نمایش چهره واقعی ایران به عنوان مهد فرهنگ و تمدن در جهان و افزایش تمایل گردشگران خارجی به واسطه شناخت بیشتری که از کشورمان کسب میکنند، باشد.
قبل از هر چیز، بد نیست به تعریف اینفلوئنسر (تأثیرگذار) بپردازیم، «براون» و «فیورلا» در تعریف «تأثیرگذار» میگویند: «اینفلوئنسر فردی حقیقی یا حقوقی است که بهعنوان مشتری کسب و کار در نظر گرفته نمیشود، بلکه مُبلغی است که برند یا محصول را با استفاده از تولید محتوا مستقیماً به مخاطب جامعه در ارتباط با خود میرساند و سازمان این تأثیرگذاری را به نوعی جبران میکند.»
در این راستا، پروژه اینفلوئنسری «ایران سلام» با اجرای مجموعه Iran Our Visit و همکاری دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت گردشگری اجرا میشود و طی دو ماه نخست سال ۱۴۰۳، در مجموع ۱۰ اینفلوئنسر در دو گروه از کشورهای سوئیس، قبرس، سنگاپور، مصر، امارات، انگلیس، هلند و روسیه در این پروژه شرکت کردند که مجموع مخاطبان و دنبالکنندگان آنها به بیش از ۲۰ میلیون نفر در شبکههای اجتماعی میرسد.
طبق بررسیها، پیشبینی میشود از مجموع نزدیک به ۳۰ محتوا در شبکههای اجتماعی، بیش از ۴۰ میلیون بازدید در بازه ۳ ماه تولید شود؛ این عدد در بازه یک سال پس از برگزاری تور، با توجه به بازنشر و توزیع آبشاری توسط ناشران دیگر، موجب خواهد شد محتوای تولید شده توسط این ۹ نفر به ۱۰۰ میلیون بازدید برسد؛ لازم به ذکر است تاکنون گروهی با این حجم تنوع و تعداد مخاطب توسط بخش خصوصی به کشور وارد نشده است؛ پیشبینی میشود دستاورد این سفر نقش مؤثری در ارتقای برند گردشگری ملی داشته باشد.
تولید محتوا به سبکهای مختلف و از مناطق متنوع کشور، کاری است که این اینفلوئنسرها، موظف به انجام آن شدهاند و توانستهاند بازدید قابل توجهی را متوجه این محتواها سازند؛ تاکنون هشت اینفلوئنسر، محتواهای متنوعی در شبکههای اجتماعی خودشان بهمنظور معرفی ایران بهعنوان یک مقصد گردشگری جدید، به اشتراک گذاشتهاند و اینفلوئنسرهای دیگر بهزودی بارگذاری محتوای خود را شروع خواهد کرد که در ادامه نگاهی به آنها خواهیم داشت:
اسامی هشت اینفلوئنسر فعال در تصویر زیر آمده است:
یکی از مقاصد مشترک این افراد، اصفهان بود؛ اصفهان به عنوان شهر تاریخی با پتانسیل گردشگری بسیار بالا، با معماری بینظیر خود، همه چشمها را به خود خیره کرده است؛ «محمد طاهر»، یکی از اینفلوئنسرهای عرب زبان، این کلیپ از اصفهان را به صورت ریلز در صفحه خود به اشتراک گذاشت، البته که پستها و استوریهای دیگر مرتبط با ایران هم در صفحه او قابل مشاهده است؛ آنچه در این کلیپ مورد توجه کاربران قرار گرفته، تسلط اصفهانیها به عربی و انگلیسی است که مهر تأییدی بر نصف جهان بودن اصفهان است چرا افراد که از سراسر دنیا برای دیدن این شهر میآیند و اصفهان باید میزبان خوبی برای آنها باشد.
«واکنش برخی از مغازه داران ایرانی در بازار مردمی: وقتی فهمیدند مصری هستم؛ ویدئویی که خیلی وقته انتظارش رو میکشید برو ببین نظراتت رو برام بنویس و ببین چه خریدی کردم و چه اتفاقی افتاد؛ در بزرگترین و قدیمیترین بازار شهر اصفهان شدم که خیلی چیزها خریدم.»
خانم دروتی، اینفلوئنسر اهل سنگاپور، علاوه بر انتشار ریلزهایی از کاخ موزه گلستان در تهران و شاهچراغ شیراز، نگاهی به دریاچه نمک مهارلو در نزدیکی شیراز داشته است؛ این دریاچه با آب صورتی رنگ خود، تعجب زیادی را بر میانگیزد؛ این اتفاق، بیانگر این است که ایران نه تنها از لحاظ مذهبی و تاریخی، بلکه از نظر طبیعی نیز میتواند قطب گردشگری باشد.
«همیشه از روی این دریاچه صورتی جادویی عبور کنید مهارلو یک دریاچه نمک فصلی است که حدود یک ساعت با شیراز فاصله دارد، همچنین به خاطر مسجد صورتیاش معروف است و به دلیل وجود جزر و مد قرمز رنگ صورتی غالب در آن وجود دارد. با این حال، قدرت رنگ در زمانهای مختلف متفاوت است»
این ویدئوی کوتاه از آقای آلپ با بیش از ۵۰ هزار دنبال کننده، علاوه بر جنبه گردشگری، نیم نگاهی هم به بافت اجتماعی و غذاهای ایرانی هم داشته و در این باره نوشته است: «اینجا تهران است که پایتخت ایران است با تیمی قابل اعتماد و با تجربه در ایران کاوش کنید.»
عکسی که senai Ibraimi از پل خواجوی اصفهان در منتشر کرده است:
این عکس از آقای جی از حضورش در مسجد جامع یزد با بیش از ۱۴ هزار لایک مواجه شد؛ نکته قابل توجه این پست، خوش آمدی گویی ایرانیان و استقبال از این اینفلوئنسر است؛ البته انتشار ویدئویی از سفر به ایران در سال ۲۰۲۲ در یوتیوب و خوردن «کله پاچه» از این اینفلوئنسر انگلیسی نیز بازدید و بازتاب زیادی داشت.
سایر این اینفلوئنسرها نیز با انتشار محتواهای مشابه، رشتههای طولانی استوری از ایران، انتقال تجربیات و خاطرات شیرین خود به ایران، توانستند نکات مهمی را به جهان گوشزد کنند، مانند اینکه ایران، با وجود تمام سیاهنماییهای رسانهای، کشوری امن و امان است؛ اینکه مردم ایران زمین مانند بعضی از همسایگان خود به فارسی سخن میگویند که مانند برخی معماریهای مشابه، اشاره به بخشی از فرهنگ مشترک ایران با این کشورها دارد.
با تمام این صحبتها، تأثیر اینفلوئنسر مارکتینگ با تمام خوبیهایی که دارد، ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد؛ مثلاً اینکه شاید بسیاری اینفلوئنسرهای فعال در این حوزه نهتنها شناخت و آموزش چندانی از صنعت گردشگری نداشته باشند بلکه صرفاً جهت افزایش بازدیدهای صفحه خودشان دل به این کار دهند؛ همچنین زیرساخت فرهنگی، فنی و آموزشی برای دنبالکنندگان آنها به موازات این فعالیتها انجام نمیگیرد و این ممکن است مشکلزا باشد؛ بنابراین با برنامهریزی هدفمند میتوانیم مفاهیم مد نظرمان را به طور صحیح به مردم جهان انتقال دهیم و مورد احتمالی ذکر شده را به کمترین مقدار ممکن برسانیم.
البته باید در نظر گرفت که با حل نشدن برخی معضلات گردشگری مثل بحث رزرو بینالمللی حملونقل و هتل، و برخی مشکلات دیگر که گردشگران خارجی با آن مواجهند، تبلیغ اینفلوئنسرهای گردشگری به ضد تبلیغ تبدیل خواهد شد.
گزارش از: مریم چلونگر
نظر شما