مقارنه ماه و سیاره زحل را رصد کنید

ماه و سیاره زحل چهارم مرداد در یک راستا قرار می‌گیرند، این پدیده با چشم غیرمسلح نیز قابل رصد است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ماه و سیاره زحل پنج‎شنبه -چهارم مرداد- در یک راستا قرار می‌گیرند، به طوری که ماه ۱۹ روزه از زاویه ۲۳ دقیقه‌ای شمال سیاره زحل عبور می‌کند؛ این دو جرم آسمانی از اصفهان از ساعت ۲۲:۲۳ به ارتفاع ۱۱ درجه از افق شرقی شما می‌رسند، سپس ساعت ۰۳:۱۱ حدود ۵۰ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهند رسید، سپس حدود ساعت ۰۴:۳۵ به میزان ۴۶ درجه بالاتر از افق جنوب غربی شما از دسترس خارج می‏‌شوند.

ماه در قدر منفی ۱۲.۵ و سیاره زحل در قدر ۰.۷ هر دو در صورت فلکی دلو قرار خواهند داشت، این دو جرم آسمانی به اندازه‌ای به یکدیگر نزدیک خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار می‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا دوربین دوچشمی نیز قابل مشاهده خواهند بود.

نزدیک شدن ماه و سیاره نپتون به یکدیگر

ماه و سیاره نپتون پنج‌شنبه -چهارم مرداد- به یکدیگر نزدیک می‏‌شوند و در فاصله ۲۹.۹ دقیقه قوسی از یکدیگر قرار خواهند گرفت، در بعضی نقاط جهان ماه از مقابل سیاره نپتون عبور می‌کند و یک غیبت ماه ایجاد می‏‌شود، در این زمان ماه ۲۰ روزه خواهد شد؛ ماه و سیاره نپتون در آسمان اصفهان حدود ساعت ۲۳:۴۰ به ارتفاع ۲۱ درجه از افق شرقی می‌‏رسند، سپس ساعت ۰۳:۵۰ حدود ۵۵ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهند رسید، سپس حدود ساعت ۰۴:۰۳ به میزان ۵۵ درجه بالاتر از افق جنوبی شما از دسترس خارج می‏‌شود.

ماه در قدر منفی ۱۲.۴ و سیاره نپتون در قدر ۷.۸ هر دو در صورت فلکی حوت واقع خواهند شد، این دو جرم به اندازه‌ای به یکدیگر نزدیک خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار می‌گیرند، اما از طریق دوربین دوچشمی نیز قابل مشاهده خواهند بود.

غیبت قمری نپتون

ماه پنج‌شنبه -چهارم مرداد- از مقابل سیاره نپتون عبور می‌کند و یک غیبت قمری ایجاد می‌کند، البته این پدیده فقط در بخشی از جهان مانند شرق اندونزی، شمال استرالیا، پاپوآگینه‌نو و غیره قابل مشاهده خواهد بود، زیرا ماه آنقدر به زمین نزدیک است که موقعیت آن در آسمان تا دو درجه در سراسر جهان متفاوت است، متاسفانه این پدیده از اصفهان قابل رصد نیست.

اختفای ماه فقط از بخش کوچکی از سطح زمین قابل مشاهده است؛ از آنجا که ماه بسیار نزدیک‌تر از دیگر اجرام آسمانی به زمین است، موقعیت دقیق آن در آسمان با توجه به موقعیت دقیق شما در زمین، به دلیل اختلاف منظر بزرگ آن متفاوت است.

کد خبر 774978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.