اروپا زیر تیغ گرما / راهکارهای خنک‌سازی در کشورهای مختلف

دمای هوا در بسیاری از نقاط اروپا به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد رسیده است و ده‌ها شهر در جنوب و شرق اروپا در حالت هشدار قرمز قرار دارند و مقامات برای مقابله با این معضل راهکارها و اقدامات فوری ارائه می دهند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اروپای شرقی و جنوبی با موج گرمای شدیدی روبه‌رو است و دمای هوا در بسیاری از کشورها از جمله یونان، کرواسی، مقدونیه و رومانی به بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد رسیده است. این موج گرمای طولانی که از طریق توده هوای گرم شمال آفریقا وارد می‌شود، تهدیدات قابل‌توجهی را برای ساکنان ایجاد کرده و عملکرد شهرها را برای حفاظت و کاهش دمای هوا تحت فشار قرار داده است. شهرهای سراسر اروپا در تلاش هستند تا اقداماتی را برای مقابله با این چالش اقلیمی اجرا کنند.

اروپا زیر تیغ گرما / راهکارهای خنک‌سازی در کشورهای مختلف

زیرساخت‌های آسیب‌دیده

شرایط آب‌وهوایی شدید بر زیرساخت‌ها فشار وارد می‌کند و منجر به بروز خرابی در آنها می‌شود و درنتیجه افراد بیشتری را در معرض خطر قرار می‌دهد. ساکنان کشورهایی مانند رومانی، صربستان، کرواسی و سایر کشورهای واقع در شبه‌جزیره بالکان برای مدت طولانی با افزایش دما مواجه بوده‌اند و به همین دلیل با روشن کردن دستگاه‌های تهویه و سرمایش مقدار بی‌سابقه‌ای برق مصرف کرده‌اند که منجر به قطعی برق وسیع شده است. اکنون با گرم شدن بیش از حد اجزای شبکه مانند خطوط انتقال و ترانسفورماتورها، شرایط بدتر شده است و اختلالات اقتصادی، ناآرامی‌های اجتماعی و تلفات احتمالی در حال وقوع است.

اروپا زیر تیغ گرما / راهکارهای خنک‌سازی در کشورهای مختلف

علاوه بر زیرساخت‌های الکتریکی سیستم‌های دیگر نیز تحت فشار هستند؛ جاده‌ها، راه‌آهن‌ها و باندهای فرودگاهی در اثر دمای بیش از حد بالا ممکن است از کار بیفتند. در مجارستان دمای بی‌سابقه باند فرودگاه را منحرف کرده است، در رومانی حمل‌ونقل ریلی با مشکل مواجه شده است، زیرا قطارها به دلیل دمای بالا در مسیر به سرعت ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر در ساعت محدود شده‌اند و تأخیرهایی در برنامه سفرها ایجاد شده است و مردم مجبور به ماندن در ایستگاه‌ها آن هم در هوای بسیار گرم هستند. نرم شدن و فرونشست خیابان‌ها نیز باعث ایجاد اختلال در ترافیک خودروها شده است و اتوبوس‌ها و ترامواهای قدیمی که سیستم سرمایش و تهویه هوای کافی ندارند، سلامت مسافران را تهدید می‌کند.

اقدامات حفاظتی موقت

در حال حاضر مسئولان اقدامات حفاظتی موقت را برای محافظت از شهر و شهروندان به کار گرفته‌اند، برای مثال، در یونان دمای بیش از ۴۰ درجه برای ۱۱ روز متوالی گزارش شده است و مقامات در راستای اجرای اقداماتی برای محافظت از گردشگران و ساکنان، آکروپولیس را در گرم‌ترین ساعات روز تعطیل کرده‌اند و کار در فضای باز برای کارگران ساختمانی و کشاورزی و پیک‌های تحویل غذا در ساعات اوج گرما به حالت تعلیق درآمده است.

اروپا زیر تیغ گرما / راهکارهای خنک‌سازی در کشورهای مختلف

اقدامات بیشتری برای شهرها در دسترس است، همچون راه‌اندازی پناهگاه‌های آب‌وهوایی موقت که ساکنان می‌توانند به آن پناه ببرند. بارسلونا و پاریس با ارائه برنامه‌هایی برای اطلاع‌رسانی به شهروندان مناطق شهری که بیشتر تحت تأثیر گرما قرار دارند، برای کمک به مردم تلاش می‌کند.

سرمایه‌گذاری بلندمدت برای مقابله با گرمای شدید

علاوه بر اقدامات موقتی که می‌تواند به کاهش تهدیدات گرمای شهری کمک کند، به سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت نیز نیاز است تا شهرها برای مقابله با خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی آماده شوند. اولین ارزیابی تهدیدات آب‌وهوایی اروپا که توسط آژانس محیط زیست اروپا انجام شده است، نشان می‌دهد که اروپا دو برابر سریع‌تر از میانگین جهانی در حال گرم شدن است و آب‌وهوای شدید سلامت، ایمنی، انرژی، امنیت غذایی، اکوسیستم‌ها، زیرساخت‌ها، منابع آب و ثبات مالی را در کشورهای اروپایی تهدید می‌کند.

اروپا زیر تیغ گرما / راهکارهای خنک‌سازی در کشورهای مختلف

شهرها می‌توانند نقش مؤثری را در استراتژی‌های کاهش دما و تغییرات اقلیمی ایفا کنند که در این راستا ابتکاراتی در پاریس، آتن و بارسلونا در حال انجام است. بخش اروپای شرقی کمبودهایی در زمینه امکانات و زیرساخت‌ها دارد که می‌تواند خطرات ناشی از تهدیدهای آب‌وهوایی را افزایش دهد. برای مثال، شهر بلگراد صربستان با داشتن تنها ۲.۸۳ درصد مناطق سبز در مراکز شهری، دمای ۷ درجه بالاتر از مناطق حومه‌ای خود را ثبت کرده است؛ پروژه‌های ساختمانی در مقیاس وسیع به تشدید اثرات موج گرما در این شهر دامن زده‌اند.

ایمنی آبراه‌های شهری

هنگام وقوع پدیده‌های آب‌وهوایی شدید، آبراه‌های شهری نیز یک منبع خطر هستند که اگر بتوانند تهدیدات اضافی برای سلامت و ایمنی عمومی ایجاد نکنند، موفقیت بزرگی نصیب شهرها می‌شود. اگر رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و کناره‌های دریای شهرها در دسترس و ایمن باشند، فرصتی را برای شنا و تفریح بدون هزینه‌های بالا برای ساکنان فراهم می‌کنند و می‌توانند منبعی مهم در تلاش برای کاهش اثرات گرمای شهری باشند.

اروپا زیر تیغ گرما / راهکارهای خنک‌سازی در کشورهای مختلف

گزارش جدید آژانس محیط‌زیست اروپا نشان می‌دهد که اکثر محل‌های شنا در اروپا ایمن هستند، ۸۵ درصد از آب‌های محبوب اروپا استانداردهای کیفیت «عالی» را دارند و تنها ۱.۵ درصد ضعیف هستند. با این حال، تغییرات آب‌وهوایی حتی در این مکان‌ها نیز تهدیدات جدیدی ایجاد می‌کند، کرواسی دمای آب بی‌سابقه‌ای را در دریای آدریاتیک، یعنی ۳۰ درجه سانتیگراد در شهر دوبرونیک به ثبت رسانده است.

مقابله با گرما در کشورهای مختلف

  • سنگاپور تاکنون با افزایش فضای سبز در نمای خارجی ساختمان‌ها در محدوده ۱۰۰ هکتاری و افزایش ۵۰ درصدی فضای سبز شهری جزو شهرهای پیشرو برای خنک‌سازی بوده است.
  • در کلمبیا با ساخت ۳۰ راهروی سبز متشکل از درخت و پوشش گیاهی، فضای سایه‌داری برای دوچرخه‌سواران ایجاد کرده‌اند.
  • در امارات کارفرمایان برای مقابله با گرمای شدید و محافظت از کارگران در طول ساعت کاری باید آب آشامیدنی سرد، جعبه کمک‌های اولیه، وسایل گرمایشی و استراحتگاه‌هایی در سایه فراهم کنند.
  • لندن به اجرای عملیاتی آزمایشی موسوم به هلیوس پرداخت که آمادگی شهر را به مدت ۵ روز در برابر اثرات گرمای ۴۰ درجه مورد آزمایش قرار داد.
  • آمریکا از طریق هوشمندسازی پوشش سازه‌ها و زیرساخت‌های شهری با رنگ‌های خنک‌کننده توانسته است کاهش دمای پنج درجه فارنهایتی را برای مناطی نظیر بالتیمور به ارمغان بیاورد.
  • اسپانیا ایستگاه‌های گیاهی، خودپایدار و متحرک را در خیابان‌ها تعبیه کرده است که تا ۵۰ متر سایه را در مناطقی با کمترین پوشش گیاهی فراهم می‌کنند.
  • فرانکفورت آلمان دارای راهروهای تهویه موسوم به «Luftleitbahnen» است که به بخش‌هایی از شهر اطلاق می‌شود که در آن ساختمان‌های مرتفع یا درختان بزرگ وجود ندارد و به این ترتیب هوای خنک از مناطق اطراف جذب شود و در شهر گردش پیدا می‌کند.
  • شهر آتن در یونان از آب قنات‌های شهر برای دستگاه‌های مه‌پاش به‌منظور دفع گرمای شهر استفاده می‌کند.
  • پاریس با تبدیل ۷۷۰ فضای بازی به فضای سبز با درختان بیشتر با گرما مقابله می‌کند.

کد خبر 774965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.