بیمارستان سیار مرز باشماق به زائران اربعین حسینی خدمت‌رسانی‌ می‌کند

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی(ع) در کردستان گفت: بیمارستان سیار ۵۰ تختخوابی مرز باشماق در ایام اربعین آماده خدمت رسانی به زائران حسینی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، فریدون عبدالملکی اظهار کرد: در مجموعه سلامت استان، آمادگی حداکثری با بسیج نیروها، امکانات و خدمات برای ارائه خدمات با کیفیت و در دسترس به زائران اربعین حسینی (ع) که استان کردستان را برای مشرف شدن به کربلای معلی انتخاب می‌کنند، ایجاد شده است.

وی افزود: برنامه ریزی‌ها و اقدامات کمیته بهداشت و درمان اربعین در حوزه بهداشتی، فوریت و پیش بیمارستانی، درمانی و بیمارستانی و در نهایت حوزه دارو و تجهیزات با شرح وظایف مشخص و مدیریت واحد کمیته بهداشت و انجام می‌شود.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی (ع) در کردستان با اشاره به استفاده حداکثری از ظرفیت دانشگاه‌ها و سازمان‌های همکار تا پایان مراسم اربعین، خاطرنشان کرد: حوزه بهداشت نقش مهمی در تأمین، حفظ و سلامت زائران دارد.

عبدالملکی ادامه داد: مدیریت بهداشت محیط با برنامه‌ریزی مناسب اقدام به آموزش، نظارت و کنترل کیفی و ارزیابی ریسک و مداخله برای بهبود وضعیت تأمین آب شرب بهداشت مواد غذایی بهداشت محل اسکان، بهداشت سرویس‌های بهداشتی جمع‌آوری و دفع فاضلاب و پسماند کنترل ناقلان بیماری‌ها گند زدایی و سمپاشی می‌کند.

وی از مهم‌ترین اقدامات برنامه عملیاتی اربعین حوزه بهداشت سخن گفت و افزود: بازرسی بهداشتی از منابع تأمین و مخازن آب، بازرسی بهداشتی از موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی و محل‌های اسکان زائران با اولویت بهداشت فردی و بهداشت مواد غذایی و محل‌های اسکان، نظافت گندزدایی و (تهویه و مدیریت پسماند و فاضلاب بسیار مهم است.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی (ع) در استان به بازرسی بهداشتی از همه مراکز و اماکن مسیر حرکت زائران به ویژه زائران خارجی تاکید کرد و گفت: این بازرسی باید در داخل استان با اولویت بهداشت محیط محل بهداشت فردی و بهداشت مواد غذایی انجام شود.

عبدالملکی ادامه داد: بازرسی بهداشتی از تأسیسات عمومی پارک‌ها سرویس‌های بهداشتی بین راهی اقامتگاه‌ها و ایستگاه‌های عرضه سوخت مسیر حرکت و تردد و اسکان زائران نیز از اقدامات ضروری کمیته بهداشت اربعین است.

وی با اشاره به کنترل بازرسی مستمر از شبکه‌های توزیع آب آشامیدنی و مواد غذایی، اضافه کرد: بازرسی مواد غذایی به ویژه مواد غذایی عرضه شده در ورودی و خروجی شهرها، کیوسک‌ها و دستفروشان مواد غذایی در مسیر تردد زائران به شدت مهم و قابل توجه است.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی (ع) در کردستان به کنترل و بازرسی بهداشتی وسایط نقلیه عمومی تاکید کرد و افزود: بازرسی بهداشتی پایانه‌ی مرزی، آموزش متصدیان، مسئولان، نیروهای خدماتی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی و آموزش زائران از دیگر اقدامات مهم این حوزه است.

عبدالملکی با اشاره به برنامه‌ریزی به منظور پیش بینی برآورد تأمین و استقرار اکیپ‌های نظارتی به صورت ثابت و سیار، تصریح کرد: آموزش متصدیان و کارگران مراکز تهیه و توزیع و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی، محله‌های اسکان، مراکز و اماکن بین راهی بسیار مهم است.

وی از استقرار کارشناس در پایانه مرزی باشماق خبر داد و گفت: رصد، نظارت و کنترل بیماری‌ها در عراق و مبادی ورودی کشور با حضور کارشناس حوزه بهداشتی قابل بررسی است و پیگیری است.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی (ع) در کردستان خاطرنشان کرد: از تاریخ شروع تا پایان رسمی مراسم معنوی اربعین بیمارستان سیار ۵۰ تختخوابی شهید ماموستا شیخ الاسلام با هماهنگی و کمک ستاد اربعین آماده خدمت رسانی به زائران حسینی است.

عبدالملکی با اشاره به دارا بودن اتاق سرد جهت بیماران گرمازده، اضافه کرد: این بیمارستان با امکانات پذیرش، اورژانس، آزمایشگاه، داروخانه رادیولوژی و بخش‌های تحت نظر خانم و آقا با مدیریت استاندارد و کادر درمانی مجهز و مجرب در مرز باشماق آماده خدمت رسانی به عاشقان و زائرین اباعبدالله الحسین (ع) است.

وی با تاکید بر آمادگی ۱۶ بیمارستان اصلی دانشگاهی در سطح استان و شهر مریوان و ارائه خدمات به زائرین حسینی، ادامه داد: دستورالعمل درمانی اربعین به تمامی مراکز درمانی برای آمادگی کامل، پذیرش و درمان بی قید و شرط بیماران و مصدومان احتمالی با دادن خدمات کامل درمانی و پاراکلینیکی به زائران اربعین ارسال خواهد شد.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی (ع) در کردستان با اشاره به استفاده از تمام ظرفیت بیمارستان‌های سطح استان و فعال بودن کامل اورژانس، افزود: استفاده حداکثری از اتاق عمل و سایر بخش‌ها، دسترسی زائران به خدمات آزمایشات و تصویربرداری اورژانسی در همه ساعات شبانه‌روز و تعامل و هماهنگی بین بیمارستان‌ها در پذیرش بیماران اعزامی از دیگر اقدامات درمانی بیمارستانی در این ایام مبارک است.

عبدالملکی به هماهنگی به رزرو خون با پیش‌بینی ۱۰ روزه و هماهنگی با سازمان انتقال خون اشاره کرد و گفت: آمادگی جهت توزیع پکسل خون به موقع در شهر مریوان انجام شده است.

وی با اشاره به فعالیت داروخانه بیمارستان ۵۰ تختخوابی سیار، خاطرنشان کرد: در مرز باشماق با پیش بینی و تجهیز داروهای مورد نیاز با امکان پذیرش نسخه الکترونیکی، تجهیز و کامل می‌شود که خدمت رسانی مطلوبی را برای زائرین حسینی به انجام برسانیم.

کد خبر 774907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.