موارد سرقت در خراسان شمالی ۱۹ درصد کاهش یافت

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از کاهش ۱۹ درصدی سرقت در استان طی چهار ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: سرقت در ردیف نخست جرایم کشور قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، حجت الاسلام رضا براتی زاده ظهر امروز _ چهار شنبه سوم مرداد _ در کمیته پیشگیری از وقوع سرقت استان اظهار کرد: آمار وقوع سرقت در استان طی چهار ماهه ابتدایی سال جاری بیش از ۱۹ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: عوامل متعددی در شکل گیری سرقت‌ها نقش آفرینی می‌کنند و برای حصول موفقیت در اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در راستای کاهش موارد سرقت باید روند همکاری دستگاه‌ها یکپارچه شود.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: به‌رغم همه تلاش‌های انجام شده باید اذعان داشت که جرم سرقت کماکان در ردیف نخست جرایم کشور قرار دارد و این وضعیت علاوه بر گسترش میزان نارضایتی‌های عمومی در حوزه‌های امنیتی و اقتصادی، آثار و تبعات منفی در ابعاد مادی، روحی و روانی نیز بر روی فرد و جامعه در پی دارد.

براتی‌زاده عنوان کرد: کاهش حدود ۲۰ درصدی آمار سرقت‌های قانونی در استان در نتیجه ارتقا و بهبود سازوکارهای نظارتی و اجرای بهتر برنامه‌های پیشگیرانه محقق شده است.

وی گفت: یکی از علل مؤثر در افزایش و تکرار جرم سرقت تسهیل زمینه‌های بهره‌مندی سارقان سابقه دار از تأسیسات حقوقی و قانونی است لذا شایسته است هم قضات رسیدگی کننده و اجرای احکام و ناظر زندان و هم مدیران و مسئولان قضائی با اتخاذ تدابیر لازم در این خصوص اهتمام جدی تری داشته باشند.

سیدجواد ایلالی، دادستان عمومی و انقلاب بجنورد نیز با بیان اینکه ۱۳ درصد از جرایم کل استان به طور مستقیم تحت عنوان مجرمانه ذیل سرقت تعریف می‌شود، اضافه کرد: تلاش دستگاه قضائی استان در گام نخست همواره حول محور سیاست‌های پیشگیرانه به منظور کاهش وقوع موارد جرم سرقت متمرکز شده است.

وی اضافه کرد: طی چهار ماهه اخیر در سال جاری نیز شاهد کاهش موارد وقوع این جرم بوده‌ایم و امیدواریم این فرایند همچنان تداوم یابد.

دادستان عمومی و انقلاب بجنورد تصریح کرد: قانون‌گذار در خصوص سرقتی که ارزش مال مسروقه کمتر از ۲۰۰ میلیون ریال بود انعطاف بیشتری داشت و آن را در ردیف جرایم قابل گذشت تلقی می‌کرد در حالی که با اصلاح این قانون در حال حاضر تا حدود قابل توجهی بازدارندگی مورد انتظار در مبانی قانونی وجود دارد.

کد خبر 774812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.