شهرداری اراک پیشگام در سیستم حسابداری تعهدی

رئیس اداره حسابرسی داخلی شهرداری اراک تغییر رویه حسابداری شهرداری از نقدی به تعهدی را گامی به سوی شفافیت در مباحث مالی دانست و گفت: این مجموعه در سیستم حسابداری تعهدی پیشگام است.

حسین پاکزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مرکزی، اظهار کرد: شهرداری اراک از شهرداری‌های پیشرو در تغییر رویه حسابداری از نقدی به تعهدی، در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین دغدغه شهرداران و مدیران شهرداری، نبود شفافیت مالی و حسابداری شهرداری‌ها است، افزود: شهرداری‌های کشور به دلیل تبعیت از سیستم حسابداری نقدی عملاً اطلاعات درستی از فعالیت‌های مالی خود ندارند، بیشتر گزارش‌های ارسالی به مراجع فرادستی به صورت کامل ارائه نمی‌شود و این موضوع به دلیل استفاده از رویه حسابداری نقدی است.

رئیس اداره حسابرسی داخلی شهرداری اراک خاطرنشان کرد: این سیستم در بیشتر کشورهای دیگر منسوخ شده است و در راستای شفافیت موضوع و اصلاح گزارش‌های حسابرسی سال‌های گذشته، این ضرورت احساس شد.

پاکزاد ادامه داد: این نهاد به عنوان یکی از شهرداری‌ها پیشرو در تغییر رویه حسابداری از نقدی به تعهدی در سطح کشور لایحه‌ای تنظیم و به شورای اسلامی شهر ارسال شد و شورای دوره ششم نیز از این موضوع استقبال و مجوز اصلاح حساب‌ها و تغییر رویه حسابداری را صادر کرد.

وی اضافه کرد: در این راستا یکی از مؤسسات رتبه یک جامعه حسابداران رسمی که مورد تأیید وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها بود، انتخاب شد و با شروع کار مواردی که طی سال‌های گذشته موجب مردودی یا اظهار نظر نکردن گزارش‌های حسابرسی شده بود را در دستور کار قرار داد.

رئیس اداره حسابرسی داخلی شهرداری اراک تاکید کرد: از آذر سال ۱۴۰۲، پروژه اصلاح حساب در شهرداری اراک آغاز و در این فرایند ابتدا نسبت به بررسی اموال و املاک شهرداری اقدام شد.

پاکزاد تصریح کرد: این اقدام منجر به نتایج بسیار مثبت و ارزشمندی برای شناسایی املاک شهرداری شد و در مرحله بعد نسبت به بررسی درآمدها و اسناد دریافتنی و حساب‌های دریافتی و پرداختی اقدام و با ثبت تمام چک‌ها و اسناد دریافتنی، تکلیف تعداد زیادی از چک‌های بلاتکلیف شهرداری مشخص شد.

وی گفت: با بررسی سرمایه‌گذاری شهرداری در شرکت‌های دیگر، میزان سهام و سود سهام شرکت‌ها مشخص و در ادامه قدرالسهم‌های شهرداری بررسی و ثبت شد و تا پایان قرارداد موارد بسیار دیگری که نیاز به بررسی دارد، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رئیس اداره حسابرسی داخلی شهرداری اراک با قدردانی از مساعدت‌ها و حمایت‌های شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر، همچنین تلاش‌های مؤسسه حسابرسی اصلاح حساب و کارکنان امور مالی، املاک و در آمد شهرداری اراک، افزود: امید می‌رود با مجموع اقدامات انجام شده، گام‌های مؤثری برای شفافیت امور مالی مجموعه مدیریت شهری برداشته باشیم.

کد خبر 774733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    0 0
    شهردار محترم مسئولین سد معبر خیلی بی رمق هستند