کمیته سیما و منظر ساخت المان در میدان بسیج را فاقد توجیه دانست

مدیرکل دفتر فنی و ترافیک استانداری زنجان گفت: کمیته سیما و منظر ساخت المان غواصان دریادل در میدان بسیج را فاقد توجیه دانسته بود؛ در شورای ترافیک‌استان نیز تصمیم بر این شد که به جای المان تقاطع غیرهمسطح ساخته شود.

محمد گلشنی منفرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان درباره فرآیند ساخت المان غواصان دریادل و رویکرد دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری با آن توضیح داد.

وی با اشاره به اینکه اجرای المان غواصان دریادل به لحاظ جانمایی در تنها خروجی شهر زنجان به سمت شرق با حفظ وضعیت موجود معابر نیاز به بررسی کارشناسی بیشتری داشت چرا که موجب ترافیک بیشتری می‌شد، اضافه کرد: به لحاظ کارشناسی و آئین نامه‌های ترافیکی در صورتی که حجم تردد چپگرد در تقاطع‌ها؛ بیش از ۸۰۰ تردد در ساعت باشد؛ طراحی و ساخت تقاطع غیرهمسطح یکی از گزینه‌های اولویت دار می‌باشد، این در حالی است که ورود خودرو به میدان بسیج از شمال میدان به طرف تهران بیش از ۲۵۰۰ تردد در ساعت یعنی حدود ۳ برابر این استاندارد است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری زنجان با اشاره به اینکه نظر شورای هماهنگی ترافیک استان که برآیند نظرات کارشناسی بوده به شهرداری اعلام شد، تاکید بر طراحی و ساخت تقاطع غیرهمسطح در میدان بسیج بود، افزود: این موضوع در خرداد ماه سال گذشته و قبل از شروع ساخت المان طی مصوبه شورای هماهنگی ترافیک استان به شهرداری اعلام شده بود و شهرداری ضرورت داشت مطالعات تقاطع غیر همسطح این میدان را از سال گذشته آغاز نماید.

گلشنی منفرد گفت: پس از گذشت چند ماه، اطلاع حاصل شد که شهرداری با تجهیز اولیه کارگاه در میدان بسیج و نصب حصار در پیرامون، عملیات اولیه جاگذاری المان را شروع کرده است؛ بنابراین طی نامه‌ای به شهرداری، موضوع مصوبه شورای ترافیک و لزوم مطالعه تقاطع غیر همسطح در میدان بسیج بر اساس معیارهای فنی متذکر و خواستار بررسی و اعلام نظر شد.

وی ادامه داد: با توضیحاتی که شهرداری ارائه دادند به موضوع ساخت المان در این محل اشاره کردند، در حالی که جاگذاری همین المان موجب ترافیک بیشتر در آن محل می‌شد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری زنجان گفت: با توجه به طراحی المان به لحاظ شکل ظاهری و جاذبه‌ای که داشت؛ قطعاً موجب حضور پذیری شهروندان و مسافرین و گردشگران می‌شد، اما با توجه به شرایط میدان بسیج محلی برای پارک خودرو و یا توقف و گذری برای تردد ایمن عابرین ندارد؛ بنابراین مشکلات مضاعف می‌شد؛ لذا در خواست گردید مطالعات لازم برای تقاطع غیر همسطح و جانمایی المان داخل این طرح بعنوان یکی از گزینه‌ها انجام شود.

وی تصریح کرد: از طرفی در کمیته سیما و منظر شهری ساخت المان در این محل را فاقد توجیه دانسته بودند.

گلشنی منفرد با اشاره به اینکه هیچکدام از شوراهای تشکیل شده در استان قائم به شخص نبوده و تصمیمات بر اساس برآیند نظر اعضا اعلام می‌شود، افزود: در شورای ترافیک نیز جمع بندی نظرات اعضا که متشکل از ۷ نفر است اعلام شد.

وی ادامه داد: ما مخالف ساخت المان برای شهر نیستیم؛ اما تاکید داشتیم که پس از طراحی تقاطع غیرهمسطح محلی برای جاگذاری المان نیز در نظر گرفته شود؛ تا هم مشکل ترافیک حل شده و هم المان در آنجا نصب شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری زنجان گفت: دفتر فنی نهایت همکاری را با مجموعه شهری و شهرداری دارد چرا که قطعاً این موضوع موجب پیشبرد بهتر امور می‌شود؛ اما آنچه مسلم است این شورا بر اساس مصالح شهر و شهروندان تصمیم می‌گیرد.

کد خبر 774617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.