افزایش نسبی دما و ماندگاری هوای گرم در اصفهان/ دمای ۴۵ درجه در گرم‌ترین نقطه استان ثبت شد

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان با تداوم صدور هشدار سطح زرد از افزایش نسبی دما و ماندگاری هوای گرم در مناطق شمال و شرق و تا حدودی مرکز استان خبر داد.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان اظهار کرد: براساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی تا اواخر هفته به علت گذر امواج ناپایدار با رطوبت پایین، در بخش‌هایی از شرق و شمال استان در ساعات عصر و شب وزش باد به نسبت شدید تا شدید پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: بر این اساس چنین شرایطی سبب خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا در مناطق فوق و افزایش غلظت آلاینده‌ها در حد ناسالم برای عموم در بعضی ساعات نواحی مرکزی خواهد شد، در سایر نقاط آسمان به صورت صاف، گاهی قسمتی ابری و وزش باد مورد انتظار است.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان درباره صدور هشدار سطح زرد با افزایش یک تا سه درجه‌ای دما به طور میانگین در طول روز تصریح کرد: فعالیت سامانه از بامداد روز یکشنبه سی‌ویکم تیر آغاز شده تا فردا با افزایش نسبی دما و ماندگاری هوای گرم در مناطق شمال و شرق و تا حدودی مرکز استان، افزایش در دمای بیشینه و کمینه در حدود یک تا سه درجه‌ای پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزایش دما در مناطق شمالی، شرقی و مرکزی به ویژه شهر اصفهان، فرودگاه اصفهان، آران و بیدگل، انارک، بادرود، چوپانان، خور و بیابانک، کاشان، کوهپایه، مهاباد، نائین، ورزنه، کبوتر آباد، نجف‌آباد و زواره محسوس است.

امینی بر بالا رفتن مصرف حامل‌های انرژی آب و برق، افزایش احتمال آتش‌سوزی در مراتع و نواحی جنگلی به دلیل گرمای هوا و همراهی با وزش باد، خسارت ناشی از تنش دمایی در بخش کشاورزی و دامداری، بروز خسارت ناشی از باد شدید طی هفته جاری هشدار داد.

وی پیرامون اینکه هموطنان از تردد غیرضروری و فعالیت‌های بدنی در فضای باز در ساعات گرم روز اجتناب کنند، اظهار کرد: مدیریت مصرف حامل‌های انرژی، آبیاری نکردن مزارع و باغات در ساعات گرم روز، اجتناب از روشن کردن آتش در مراتع و نواحی جنگلی و یا در صورت روشن کردن، اطمینان از خاموش کردن کامل آن پیش از ترک محل ضروری است.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان درباره صدور دومین هشدار سطح زرد طی افزایش گرادیان فشار و وزش باد شدید و تندبادهای لحظه‌ای و گردوخاک در ساعات بعدازظهر و شب از یکشنبه سی‌ویکم تیر تا روز پنج‌شنبه چهار مرداد هشدار داده است.

وی افزود: طی هفته جاری، وزش باد شدید و تندبادهای موقت و گردوخاک مناطق شرقی و شمالی و مرکزی استان به ویژه کلان‌شهر اصفهان، آران و بیدگل، اردستان، انارک، بادرود، چوپانان، خمینی شهر، خور و بیابانک، زواره، کاشان، کبوتر آباد، کوهپایه، مهاباد، نائین، نطنز و ورزنه را در می‌نوردد.

امینی، نسبت به نفوذ و خیزش گردوخاک در مناطق مستعد و کاهش کیفیت هوا در مناطق مرکزی، کاهش دید افقی موقتی در جاده‌های مواصلاتی، احتمال خسارت دیدن محصولات کشاورزی و خطر حادثه در کوهنوردی در مناطق صعب‌العبور هشدار داد و گفت: هموطنان ملزم به رعایت توصیه‌های بهداشتی در برابر افزایش آلایندگی هوا هستند.

وی ادامه داد: بر ضرورت احتیاط در عبور و مرور جاده‌ای با سرعت مطمئنه، خودداری از کوهنوردی و صعود به ارتفاعات، پرهیز از توقف در کنار سازه‌های موقت، ساختمان نیمه کاره یا درختان کهنسال و اجرای تمهیدات لازم برای حفاظت از تجهیزات حساس به وزش باد و گردوخاک توصیه می‌شود.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان با اشاره به اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان تغییر محسوسی نخواهد داشت، تصریح کرد: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۴۲ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۲۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی پیرامون اینکه دمای هوای ۱۶ شهرستان اصفهان بر مرز و بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است، افزود: خوروبیابانک با دمای ۴۵، چوپانان با دمای ۴۴، بادرود و ورزنه با دمای ۴۳ درجه سانتی‌گراد، اصفهان، خمینی‌شهر، کاشان و کبوترآباد با دمای ۴۲ درجه، آران و بیدگل، برخوار (دولت‌آباد)، فرودگاه اصفهان و مهاباد با دمای ۴۱ درجه، کوهپایه، مبارکه، مورچه‌خورت و نجف‌آباد با دمای ۴۰ درجه به ترتیب گرم‌ترین نقاط در استان ثبت شدند.

امینی درباره ثبت دمای پایین‌تر از ۴۰ درجه در ۱۷ شهر استان اصفهان خاطرنشان کرد: بیشینه خوروبیابانک با دمای ۴۵ درجه و بوئین میاندشت با کمینه ۱۰ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق در استان هستند.

کد خبر 774143

برچسب‌ها