کنترل بیولوژیک عوامل خسارت‌زا در مزارع ذرت قزوین کلید خورد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از آغاز اجرای طرح کنترل بیولوژیک عوامل خسارت‌زا در سطح ۳۰۰ هکتار از مزارع ذرت این استان خبر داد.

محمدحسین عطایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین از آغاز اجرای طرح کنترل بیولوژیک عوامل خسارت‌زا در سطح ۳۰۰ هکتار از مزارع ذرت اراضی تحت پوشش این مرکز خبر داد و اظهار کرد: در این طرح زنبورهای تریکوگراما و براکون در سطح ۳۰۰ هکتار از مزارع ذرت تحت کشت شهرستان تاکستان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری علاوه بر مزارع گوجه فرنگی طرح کنترل بیولوژیک این عوامل برای مزارع ذرت هم توزیع شده است، افزود: در این مرکز کشاورزان ذرت کار ضمن فراگرفتن آموزش نحوه صحیح رهاسازی این عوامل توسط مسئول و کارشناسان مرکز آموزش دیده‌اند.

رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: از آنجا که دو آفت شبپره مینوز و هلیوتیس بیشترین مشکلات را برای مزارع گوجه فرنگی ایجاد می‌کنند و جمعیت این آفات به علت مقاومت به سموم افزایش چشمگیری داشته کشاورزان با روش صحیح رهاسازی این زنبورها تا حد زیادی توانستند خسارت این آفت را مهار کنند.

عطایی از اجرای طرح مبارزه با مگس زیتون خبر داد و تاکید کرد: از مجموع ۹ هزار هکتار باغ زیتون استان حدود ۴ هزار هکتار آن باغات سنتی زیتون است که خسارات ناشی از آفت مگس زیتون در این باغات بیشتر از باغات کشت و صنعت زیتون است.

وی با بیان اینکه با توجه به کاهش دما و خنک‌تر شدن هوا جمعیت مگس زیتون به طور چشمگیری افزایش داشته است، افزود: خسارت آفت زیتون در شرایط طغیان به ۸۰ درصد می‌رسد و به همین خاطر مبارزه با این آفت بهتر است به شکل یکپارچه انجام گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: باغداران بهتر است پس از صدور اطلاعیه‌ها از سوی ایستگاه‌های پیش آگاهی به وسیله تجهیزات شیمیایی و غیر شیمیایی که کمترین باقی ماندگی را در محصول نهایی بر جا می‌گذارد، عمل مبارزه را آغاز کنند.

کد خبر 774018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.