آیین ۵۰۰ ساله سفره برکت در برزک کاشان + فیلم

آیین سنتی سفره برکت با قدمت ۵۰۰ ساله همزمان با ششمین روز شهادت امام حسین (ع) در شهر برزک از توابع شهرستان کاشان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، سفره برکت یکی از آئین‌های کهن و باستانی شهر برزک از توابع شهرستان کاشان است که در روز موسوم به شش امام حسین (ع) هر سال در این شهر برگزار می‌شود.

آئین «سفره برکت» است که در آن مردم انواع فراورده‌ها و تولیدات کشاورزی و خشکبار خود را در قالب سفره‌ای تهیه و با آداب خاصی حمل و وارد مسجد و حسینیه می‌کنند؛ میدان‌داری در این مراسم با زنان است و نوبرانه‌هایی را که در طول سال نگه داشته‌اند در این روز بر داخل کاسه‌ها ریخته و کاسه‌ها را بر سینی گذاشته و سپس سینی را بر روی سر می‌گذارند.

سپس تمام هر آنچه توسط زنان به داخل مسجد و حسینیه آورده شده بر آن قرآن و دعا و روضه می‌خوانند تا برکت آن‌ها برای سال آینده باشد، این آئین به شماره ۷۰۵ در تاریخ ۲۲ آذر سال ۱۳۹۱ در فهرست میراث ناملموس فرهنگی کشور ثبت ملی شده است.

آیین ۵۰۰ ساله سفره برکت در برزک کاشان + فیلم

علیرضا نسائی، دبیر ستاد برگزاری آئین سنتی "ششم امام حسین (ع) " در شهر برزک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان اظهار کرد: آئین سنتی مذهبی سفره برکت همزمان با ششمین روز شهادت امام حسین (ع) با حضور امام جمعه، خانواده‌های معظم شهدا و جمعی از مسئولان و اقشار مختلف مردم با مرثیه سرایی کربلایی علی پورکاوه، سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علیرضا صادقی واعظ و اجرای دکتر وحید مدرس زاده در حسینیه موسی بن جعفر (ع) شهر برزک از توابع شهرستان کاشان برگزار شد.

وی افزود: این مراسم به عنوان اثر فرهنگی ناملموس در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده و بنا بر یک رسم دیرینه با گستردن یک سفره بزرگ با نام «سفره برکت» با اهدای محصولات بومی و محلی توسط شهروندان به این سفره، برگزار می‌شود.

دبیر ستاد برگزاری آئین سنتی "ششم امام حسین (ع) " در شهر برزک ادامه داد: زنان در آئین عاشورایی سفره برکت، هفت کاسه یا بشقاب از آجیل یا تنقلات محلی نظیر گردو، بادام، کشمش، جوزقند، فندق، برگه زردآلو و قیسی، توت خشک، سنجد و دیگر محصولات باغی را در مجمعه‌های مسی بر روی سر می‌گذارند و به مسجد محله مصلی این شهر می‌آوردند و تمام این محصولات را در سفره‌ای و به طول ۱۰ تا ۱۵ متر که در مسجد پهن شده است می‌گذارند.

نسائی با اشاره به نحوه برگزاری این مراسم تصریح کرد: خادمین مسجد پس از تزئین سفره با تنقلات آورده شده به همراه گل و شمع، مراسم ششمین روز شهادت امام حسین (ع) و آئین سفره برکت را آغاز می‌کنند و در ابتدای مراسم سوره یاسین توسط قاری قرآن قرائت می‌شود و سپس با مرثیه سرایی و روضه خوانی توسط مداحان و سخنرانی یکی از خطاب و کارشناسان مذهبی برجسته، مراسم عزاداری را ادامه می‌دهند و در پایان، محصولات و محتویات سفره برکت را برای توزیع میان عزاداران در پایان مراسم بسته بندی می‌کنند.

وی افزود: اعتقاد اهالی شهر برزک در برگزاری مراسم آئینی روز ششم شهادت امام حسین (ع) با گستردن سفره برکت در باروری و پر خیر و برکت کردن محصولات باغی خود است.

دبیر ستاد برگزاری آئین سنتی "ششم امام حسین (ع) " در شهر برزک خاطرنشان کرد: آئین سفره برکت و برگزاری آئین‌های عاشورایی نقش مؤثری در وفاق و پیوند اجتماعی محله‌های مختلف شهر برزک دارد.

آئین ۵۰۰ ساله سفره برکت باعث جذب گردشگران بسیاری شده است

علیرضا عبدالله زاده رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کاشان در خصوص سفره برکت برزک اظهار کرد: این منطقه از سال‌های بسیار دور تا کنون سکونت‌گاه عالمان و بزرگان دین بوده و از وجود عالمان فقه اهل بیت (ع) بهره‌ها برده‌اند.

وی افزود: به همین جهت سطح فرهنگ دینی و عمومی مردم این منطقه مطلوب است و از دیرباز دوستدار اهل‌بیت (ع) هستند و آئین‌های نخل گردانی سفره برکت و عزاداری بر ائمه در کارنامه این مردمان به چشم می‌خورد.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی کاشان گفت: مضجع شریف امامزاده حضرت سراج‌الدین موسی بن جعفر (ع) در برزک، مقبره عالم و عارف و شاعر مشهور کاشان ملأ بابا افضل الدین مرقی در مرق و سایر قبور امامزادگان عظیم الشان در روستاهای ازوار و ویدجا، خانه‌های قدیمی در ورکان از مکان‌هایی هستند که از فرهنگ و تاریخ مردم خبر می‌دهند.

عبدالله زاده تصریح کرد: حضرت آیت الله سید رضا و سید احمد موسوی، مرحوم ابوتراب و آقای واعظ و ده‌ها عالم دیگر باعث شده‌است تا مردم به سوی طلب علم روی آورند.

وی اضافه کرد: سفره برکت با سابقه بالغ بر ۵۰۰ سال یکی از آیینه‌ای مذهبی این منطقه است که همت ساله هزاران گردشگر مذهبی را به سوی منطقه روانه می‌کند.

کد خبر 773983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.