کم آبی، درد کهنه مردم روستای «قره‌چشمه» مینودشت

قطعی آب یکی از چالش‌های جدی مردم روستای «قره‌چشمه» مینودشت در دهه‌های گذشته بوده، با این وجود مسئولان متولی هر بار با ارائه راهکار موقتی وعده حل مشکل را می‌دهند، اما تاکنون اقدامی ضروری برای این مشکل صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، روستای «قره‌چشمه» در ۱۴ کیلومتری جنوب‌غربی شهر مینودشت در دهستان چهل چای و بخش مرکزی شهرستان مینودشت و در مجاورت محور ارتباطی آزادشهر-مینودشت قرار دارد، قرارگیری این روستا در پهنه جلگه‌ای موجب شده است تا دمای هوای قره‌چشمه حداقل ۱۳ درجه سانتی‌گراد و حداکثر ۲۵ درجه سانتی‌گراد باشد.

بر اساس محاسبات انجام شده آمار بارندگی، میانگین ریزش جوی این روستا برابر ۳۸۸ میلی‌متر ارزیابی شده است با این حال قره‌چشمه یکی از روستاهای پرمشکل شهرستان مینودشت در زمینه کم‌آبی است و این مشکل نه‌تنها در چند سال اخیر که در یک دهه گذشته مردمان این روستا با آن دست‌وپنجه نرم کرده‌اند.

مسئولان متولی، علت این نقصان را مصرف بی‌رویه در بخش کشاورزی می‌دانند و همواره وعده حل این مشکل را می‌دهند.

ابوالفضل رحیمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: استفاده غیرمتعارف ساکنان قره‌چشمه و روستاهای هم‌جوار برای آبیاری صیفی‌جات، شالی و سایر موارد موجب بروز مشکل قطعی آب این منطقه شده است.

وی ضمن اشاره به رعایت نشدن الگوی درست مصرف آب در بخش کشاورزی اظهار کرد: مجتمع چهل چای، نیاز روستاهای مینودشت را تأمین می‌کند، اما رعایت نشدن الگوی مصرف درست، استفاده‌های غیرمجاز، انشعابات غیرمجاز و استفاده‌های غیرمتعارف موجب کم‌فشاری و قطعی آب این روستاها می‌شود.

«کم آبی» درد کهنه مردم روستای قره چشمه مینودشت / مدیران باز هم وعده پیگیری دادند

برنامه‌ریزی برای رفع کمبود آب در روستاهای شهرستان مینودشت صورت گرفته است

رحیمی ادامه داد: علاوه‌بر این با توجه به کشت شالی در این بازه زمانی و روشن شدن چاه‌های منطقه، فشار آب چاه‌های مجتمع کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به مشکلات قطعی آب روستای قره چشمه مینودشت اضافه کرد: این روستا از طریق مجتمع چهل چای آب‌رسانی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این مجتمع بالغ‌بر ۷۰۵ لیتر در ثانیه آب تولید می‌کند این مقدار آب برای هشت هزار مشترک است، اما به‌دلیل رعایت نشدن الگوی مصرف در روستاهای تحت پوشش، خدمات‌رسانی به تمام مشترکان این منطقه دشوار شده است.

رحیمی ضمن درخواست از تمام روستاییان برای پرهیز از استفاده‌های غیرمتعارف از آب شرب افزود: استفاده نامناسب روستاهای هم‌جوار برای آبیاری صیفی‌جات و امثال آن گاهی موجب افت فشار و کمبود آب‌رسانی به سایر روستاهای تحت پوشش این مجموعه می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای رفع کمبود آب در روستاهای شهرستان مینودشت گفت: شرکت آب و فاضلاب مینودشت سه حلقه چاه در سال‌های گذشته حفر کرده است و خطوط انتقال آب برای آن‌ها ایجاد شده است، با رفع بعضی نواقص موجود در چند ماه آینده بهره‌برداری از این چاه‌ها انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به برنامه‌ریزی کوتاه مدت و میان مدت برای حل مشکلات کم‌آبی روستای قره‌چشمه، توضیح داد: حفر چاه در برنامه‌های میان مدت شرکت آب‌وفاضلاب قرار دارد، اما طی برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت چاه‌های دیگری که در شهرستان مینودشت حفاری شده‌اند به این مجتمع آب‌رسانی می‌کنند، تا انتهای مرداد این چاه‌ها به بهره‌برداری می‌رسند.

به گزارش ایمنا، سالهاست که در دولت‌های مختلف مدیران وعده رفع مشکل کم‌آبی مردم روستاهای مینودشت را می‌دهد و با این حال هنوز اقدامی در جهت رفع این چالش انجام نشده است، به نظر می‌رسد با توجه به بحران کمبود آب در شهرهای استان مسئولان متولی باید برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درستی برای حل این مشکل ارائه دهند و از پیشنهاد راه‌حل‌های تسکینی و موقتی خودداری کنند.

کد خبر 773978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.