زخم‌های کهنه بر پیکر معابر شهرکرد

داستان دنبال‌دار آسفالت‌های خراب و چاله‌چوله‌های شهر تنها مختص به مرکز شهر شهرکرد نیست و ردپای آن در تمام شهر دیده می‌شود، یک حق شهروندی که به سادگی هرچه تمام‌تر نادیده گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، داستان دانبال‌دار آسفالت‌های خراب و چاله‌چوله‌های شهرکرد تنها مختص به مرکز شهر شهرکرد نیست و هر کجای شهر از محلات قدیمی تا محلات و کوچه‌های جدید را که بنگری، زخم‌های کهنه‌ای از این چاله‌ها می‌بینی که بر پیکر معابر نشسته است و شهروندان ساکن در هر کوی و برزن ناراضی از اوضاع کوچه‌ها هستند.

این زخم‌ها در کوچه پس کوچه‌ها و نقاطی که کمتر در دید عموم یا مسئولان است، بیش از دیگر نقاط سر باز کرده است و حالا که در فصل تابستان هستیم و به واسطه آب‌وهوای خنک استان، مسافران و گردشگران زیادی به شهر ما سفر می‌کنند خیابان‌های شهر حال روز خوشی ندارند.

وجود این چاله‌ها و دست‌اندازها هراز چندگاهی خسارت‌های زیادی را به خودروها وارد می‌سازد و اشک و آه رانندگان را درآورده است، با این همه گویا این چنین مشکلاتی حل‌شدنی نیست و مجموعه شهرداری و شورای شهر یا به فکر راه‌حل اساسی برای ترمیم این چاله‌ها نیستند یا این زخم‌ها چنان عمیق بر تن جاده‌ها و خیابان‌ها نشسته که تدابیر اندیشیده شده، کارساز نبوده است.

رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه شخصی و عمومی به طور جدی از این موضوع خسته شده‌اند و از این‌که حق و حقوق شهروندی آنان به سادگی هرچه تمام‌تر نادیده گرفته می‌شود و مدیران مجموعه مدیریت شهری در این خصوص بی‌توجهی می‌کنند، به حال خود تأسف می‌خورند.

برخی مواقع حرکات مارپیچ برای گذر از این چاله‌ها هم در شهر منجر به تصادف و ایجاد دعوا بین رانندگان می‌شود، حتی اگر هم سری به خیابان شریعتی منتهی به شهرداری شهرکرد هم بزنید، وجود آسفالت نامناسب در این مسیر را خواهید دید.

زخم‌های کهنه بر پیکر معابر شهرکرد؛ حقوق شهروندی که به سادگی نادیده گرفته شد

آسفالت خراب معابر منجر به تحمیل هزینه‌های گزاف می‌شود

خسرو ریاحی یکی از رانندگان تاکسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به وضعیت گرانی قطعات یدکی خودرو وجود این دست‌اندازها و چاله و چوله‌های شهر خرج و مخارج ما را بیشتر کرده است، چراکه از لحظه‌ای در یکی از این چاله‌ها بیفتیم، هزینه‌های گزافی را باید متحمل شویم.

وی می‌گوید: اگر مسئولان خودشان سری به خیابان و کوچه‌ها بزنند، متوجه خواهند شد که مردم با چه معضلی دست‌وپنچه نرم می‌کنند.

عباس جعفری یکی دیگر از رانندگان تاکسی شهرکرد نیز در گفت‌وگو با ایمنا اظهار می‌کند: وجود چاله‌ها در سطح معابر و کوچه‌ها گاهی اوقات با یک روکش آسفالت از سوی شهرداری قابل ترمیم است اما سهل‌انگاری در این امور موجب آسیب زدن به خودروها می‌شود.

وی تصریح می‌کند: متأسفانه حفاری در برخی معابر و کوچه‌ها هم انجام شده که تردد را برای مردم سخت کرده است و حتی برخی مواقع نبود هماهنگی میان ادارات معضل چاله‌های شهر را بیشتر می‌کند، چراکه اگر قبل از انجام آسفالت حفاری‌ها به صورت کامل انجام شود قطعاً این مشکلات پیش نخواهد آمد.

مهدی حیدری یکی دیگر رانندگان خودروی شخصی هم در گفت‌وگو با ایمنا ادامه می‌دهد: شهر معضلات زیادی دارد که شاید بودجه کلان برای رفع آن لازم باشد اما آسفالت کامل معابر یا حتی روکش آسفالت می‌تواند برای چاله چوله‌های شهر چاره‌ساز باشد، پس از شهرداری تقاضا داریم برای این معضل فکری کنند تا مردم کمتر دچار خسارت شوند.

وی گفت: معضل چاله و دست‌اندازها در معابر و خیابان‌های ناحیه غرب بیش از پیش است و اگر سری به این منطقه شهر زده شود، چاله‌ها مشهود است.

زخم‌های کهنه بر پیکر معابر شهرکرد؛ حقوق شهروندی که به سادگی نادیده گرفته شد

تولید و توزیع ۱۲ هزار تن آسفالت در ۴ ماه

بهنام دادایی، مدیر کارخانه آسفالت شهرداری شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: از آنجایی که تأمین امنیت شهروندان هنگام عبور و مرور و ساماندهی وضعیت معابر یکی از مهم‌ترین وظایف شهرداری‏ محسوب می‏‌شود، عملیات بهسازی و روکش آسفالت معابر شهرکرد در قالب «طرح نهضت آسفالت» با هدف تسهیل در تردد و تغییر در چهره شهر به صورت شبانه‌روزی و در دو شیفت کاری انجام‬ می‌شود و در سال‌جاری نیز ادامه دارد.

وی می‌افزاید: در راستای ادامه اجرای طرح نهضت آسفالت، در چهار ماه گذشته ۱۲ هزار تن آسفالت با اعتباری بالغ بر ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تولید و توزیع شد.

مدیر کارخانه آسفالت شهرداری شهرکرد با بیان اینکه با استفاده از این میزان آسفالت تولید شده ۱۳۰ هزار مترمربع از معابر منظریه، آرامستان و نواحی‌چهارگانه آسفالت شده است، ادامه می‌دهد: یکی از گسترده‌ترین و دنباله‌دارترین حوزه‌های فعالیت شهرداری، احداث، نگهداری و بهسازی معابر است، در این میان، مدیریت شهری گاهی با حفاری‌های ادارات خدمات‌رسان و شهروندان نیز روبه‌رو می‌شود که کار ساماندهی معابر سطح شهر را با مشکلاتی مواجه کرده است.

دادایی اضافه می‌کند: طی چهار ماه گذشته ۲۶ هزار تن شن و ماسه با اعتباری بالغ بر شش میلیارد تومان تولید شده است.

زخم‌های کهنه بر پیکر معابر شهرکرد؛ حقوق شهروندی که به سادگی نادیده گرفته شد

بهبود وضعیت آسفالت، مهم‌ترین مطالبه شهروندان از مدیریت شهری

محمدحسین واحدیان شهردار شهرکرد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ضرورت تداوم اجرای طرح نهضت آسفالت در شهرکرد می‌گوید: یکی از مهمترین خواسته‌های شهروندان از مدیریت شهری بهبود وضعیت آسفالت معابر شهر است، در همین راستا عزم جدی شهرداری برای نهضت آسفالت معابر سطح شهر اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح نهضت آسفالت موجب می‌شود تا تمام نقاط سطح شهر ترمیم و جزو اقدامات ماندگار در شهر شود، می‌افزاید: با توجه به نقش ترمیم ترانشه و آسفالت معابر شهر در بهبود کارکرد معابر شهری و تسهیل در تردد شهروندان، باید علاوه بر آسفالت معابر سطح شهر بر نحوه اجرا عملیات آسفالت‌ریزی نیز نظارت شود.

شهردار شهرکرد بیان می‌کند: اجرای طرح نهضت آسفالت از سال گذشته با هدف اصلاح چهره شهر، روان‌سازی تردد وسایل نقلیه، تأمین آرامش و آسایش شهروندان در دستور کار قرار داده شد و معابر دیگری که نیاز به آسفالت و لکه‌گیری دارند، نیز در حال انجام هستند.

واحدیان ادامه می‌دهد: توجه به سیما و منظر شهری هم از جنبه معماری و زیبایی‌شناسی و هم از لحاظ ارتقای کیفیت زندگی شهروندان بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش ایمنا، پهن کردن فرش نو بر تن معابر شهری شاید بتواند رضایت مردم از حوزه مدیریت شهری را افزایش دهد و باید مدیریت شهری در این راستا تلاشش را به کار گیرد، اما از سویی دستگاه‌های خدمات‌رسان و حتی شهروندان نیز باید حفاری‌های خود را قبل از اجرای عملیات آسفالت‌ریزی شهرداری در معابر انجام دهند تا کمتر شاهد چاله و چوله‌های سطح شهر باشیم.

کد خبر 773909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.