ایموجی‌ها در دنیای دیجیتال؛ از سهولت ارتباطات تا روانشناسی شخصیت افراد

در دنیای امروز تعاملات دیجیتالی، ایموجی‌ها نقش موثری در انتقال لحن، هدف و مقصود فرستنده پیام برعهده دارند و به نوعی جایگزین زبان بدن هنگام ارتباطات چهره به چهره شده‌اند؛ ایموجی‌های گرافیکی نه تنها به سهولت ارتباطات کمک کرده‌ است، بلکه استفاده از آنها حقایقی را درباره شخصیت افراد افشا می‌سازد.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا، در دنیای امروز که بیشتر مکالمات نقش و بوی دیجیتالی یافته است و افراد در قالب متن در فضای مجازی با یکدیگر تعامل دارند، نقش و کاربرد ایموجی‌های گرافیکی در بهبود انتقال احساسات و عواطف فرستنده پیام، بی‌بدیل و ایموجی‌ها به جایگزین مناسبی برای زبان بدن در مکالمات چهره به چهره تبدیل شده است.

ایموتیکان یا شکلک در ۱۹۸۰، توسط اسکات الیوت فالمن، استاد علوم کامپیوتری با ترکیب یک پرانتز و یک دو نقطه در فرومی تخصصی به کار برده شد تا افراد بتوانند تفاوت بین شوخی را از جدی تشخیص دهند، برخلاف ایموتیکان‌ها، ایموجی‌ها نه تنها دارای صورت هستند، بلکه به شکل گربه، میمون و دیگر اشیا نیز ساخته شده و به قدری در فرهنگ جهانیان رخنه کرده است برخی افراد بدون وجود ایموجی‌ها قادر به تفسیر صحیح یک پیام نیستند.

بر اساس پژوهش‌های انجام شده، ایموجی‌ها نه تنها احساسات و افکار را منتقل می‌کنند، بلکه بازتابی از هویت فرهنگی و اجتماعی نیز هستند، مردم از ایموجی‌های مختلف بر اساس فرهنگ، زبان و موقعیت اجتماعی خود استفاده می‌کنند و این تفاوت‌ها می‌تواند به درک بهتر از تنوع فرهنگی و اجتماعی و حتی آشنایی با آداب و رسوم جهان منجر شود.

همچنین با وجود مزایای فراوان استفاده از ایموجی‌ها، چالش‌هایی نیز متوجه افراد می‌شود که یکی از مشکلات اصلی، تفاوت در تفسیر ایموجی‌ها بین افراد مختلف است، بعضی ایموجی‌ها در فرهنگ‌های مختلف معانی متفاوتی دارند و این می‌تواند به سوءتفاهم جدی منجر شود، همچنین باید توجه داشت که همه افراد به یک اندازه با ایموجی‌ها آشنا نیستند و برخی ممکن است نتوانند به درستی معنای آن‌ها را بفهمند.

بر اساس آمار وب سایت ایموجی تِرَکر، افراد در هر ثانیه از ۳۰۰ توئیت ایموجی دار استفاده می‌کنند و با توسعه تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، مردم کلمات خود را با ایموجی‌ها جایگزین می‌کنند، در این میان شیگتاکا کوریتا اولین شکلک‌ها را در ژاپن در دهه ۱۹۹۰ ایجاد، حدود ۱۷۶ کاراکتر شکلک خلق و آنها را برای پیام‌های متنی اس‌ام‌اس، استفاده کرد. در سال ۲۰۰۸، الفبای ایموجی یکنواخت ایجاد شد و اپل آن را در سیستم عامل خود در سال ۲۰۱۱ پذیرفت.

با توجه به محبوبیت ایموجی‌ها در دنیای ارتباطات، تحقیقات فراوانی در خصوص تأثیرات ایموجی‌ها بر جسم و خلق و خوی افراد انجام شده است و دانشمندان کشف کرده‌ اند که وقتی به صورت خندان یک ایموجی نگاه می‌کنیم، قسمت‌هایی از مغز فعال می‌شود که وقتی به صورت خندان یک فرد نگاه می‌کنیم.

همچنین ثابت شده است که افراد در برابر چهره‌های ساخته شده کوچک و بانمک، به همان شیوه‌ای که لبخند یا اخم انسان را معنا می‌کنیم واکنش نشان می‌دهند، با دیدن ایموجی‌ها، خلق و خوی افراد تغییر می‌کند و گاهی اوقات افراد حالات چهره خود را تغییر می‌دهند تا با احساس شکلک مطابقت داشته باشد.

پراستفاده‌ترین ایموجی‌های ۲۰۲۴

ایموجی اشک‌های شادی Tears of Joy؛ نشان‌دهنده کسی است که آنقدر می‌خندد که اشک روی گونه‌هایش می‌ریزد، این ایموجی برای نشان دادن خنده‌دار بودن چیزی استفاده می‌شود و مقام اول را در جوایز جهانی ایموجی ۲۰۲۱ به دست آورد.

ایموجی قلب قرمز Red heart ؛نشان‌دهنده عشق، محبت و قدردانی است، همچنین به‌عنوان یکی از گزینه‌های پیش‌فرض ایموجی واکنش در بسیاری از پلت‌فرم‌های پیام‌رسان اجتماعی استفاده می‌شود.

ایموجی چهره خندان با چشمان قلبی Smiling Face with Heart Eyes ؛چهره‌ای زرد با لبخندی باز و قلب‌های کارتونی به‌جای چشم‌ها، برای ابراز عشق، شیفتگی و ستایش استفاده می‌شود.

ایموجی دست‌های تا شده Folded Hands؛ دو دست را نشان می‌دهد که به هم متصل و انگشتان به سمت بالا هستند، این شکلک به‌طور معمول برای نشان دادن امید، تمجید و قدردانی، همچنین برای تشکر از کسی به طعنه استفاده می‌شود.

ایموجی گریه با صدای بلند Loudly Crying؛ بیانگر اندوه است، چهره‌ای زرد با دهانی باز که ناله می‌کند و جریان‌های اشک سنگینی از چشمان بسته‌اش سرازیر است که بیانگر احساسات تسلیم‌ناپذیر اما شدید دیگری مانند خنده غیرقابل کنترل، غرور یا شادی شدید است.

ایموجی‌ها در دنیای دیجیتال؛ از سهولت ارتباطات تا روانشناسی شخصیت افراد

دگرگونی تفسیر پیام‌ها با کاربرد ایموجی

سینا بهورزی، کارشناس فضای مجازی و سواد رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ایموجی‌ها کوتاه‌ترین نحوه بیان پیام‌ها و موضوعات مختلف هستند، اظهار کرد: نحوه ارتباط‌گیری و تعامل افراد با یکدیگر از دیرباز تاکنون دستخوش تغییرات بسیاری شده و اکنون ایموجی‌ها به کوتاه‌ترین نحوه ارتباط‌گیری و تعامل میان افراد بدل شده است.

وی افزود: در دنیای امروز، سطح تعاملات با استفاده از ایموجی‌ها افزایش بسیاری داشته است و افراد برای بیان احساسات، عواطف و مقصود خود از ایموجی استفاده می‌کنند؛ در واقع استفاده از این روش برقراری ارتباط، به نوعی در سراسر جهان افزایش داشته است و برخی از افراد توان برقراری ارتباط بدون استفاده از ایموجی‌ها را از دست داده‌اند.

کارشناس فضای مجازی و سواد رسانه با بیان اینکه لحن فرستنده و برداشت گیرنده یک پیام با استفاده از یک ایموجی می‌تواند دستخوش تغییر و حتی گاهی دگرگون شود، تصریح کرد: پیش از نقش گرفتن ایموجی‌ها در دنیای ارتباطات، افراد برای بیان احساسات خود در یک پیام متنی از شکلک‌های تولید شده توسط نشانه‌هایی مانند «:» یا «()» استفاده می‌کردند.

بهورزی با اشاره به اینکه پشتیبانی‌ایموجی در سیستم عامل اندروید در سال ۲۰۱۳ اتفاق افتاد، ادامه داد: به طور کلی نحوه ارتباط‌گیری و تعامل افراد با استفاده از ایموجی‌ها، رنگ و شکل دیگری به خود گرفته و ارسال پیام‌ها نسبت به قبل آسان‌تر شده است.

طراحی بیش از ۳ هزار ایموجی / ‏ قدرتی غیرقابل انکار در دست ایموجی‌ها

وی با بیان اینکه ایموجی‌ها جایگزین لحن صدا و میمیک صورت شده است، گفت: در صدر ایموجی‌های مورد استفاده در سراسر جهان، ایموجی لبخند همراه با اشک قرار دارد و پس از آن نیز ایموجی‌های قلب قرمز، چهره خندان با چشمان قلبی‌شکل و دست‌های تا شده، محبوب‌ترین ایموجی‌های مورد استفاده محسوب می‌شوند.

کارشناس فضای مجازی و سواد رسانه اضافه کرد: با توجه به اهمیت و نقش ایموجی‌ها در تعاملات امروز، شناخت صحیح ایموجی‌ها، معانی آنها و جایگاه استفاده از هر ایموجی، حائز اهمیت بالایی است؛ البته کاربرد بعضی ایموجی‌ها و معانی آنها بسته به فرهنگ یک جامعه یا کشور می‌تواند متفاوت باشد، همچنین در استفاده از ایموجی‌ها گاهی سلایق شخصی نیز لحاظ می‌شود.

بهورزی با اشاره به اینکه استفاده از هر ایموجی می‌تواند بر اساس قشر استفاده کننده از آن نیز متفاوت باشد، افزود: استفاده نادرست از ایموجی، به کار بردن آنها در پیامی غیرمرتبط و دخیل کردن سلیقه شخصی در معانی، بسیاری از اوقات منجر به ایجاد سوءتفاهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه قدرت ایموجی‌ها در دنیای مجازی غیرقابل انکار است، خاطرنشان کرد: در فضای مجازی اکنون بیش از حدود ۳ هزار ایموجی مختلف طراحی شده است و با وجود کاربرد فراوان ایموجی‌ها در پیام‌ها و ارتباطات متنی در فضای مجازی، استفاده بیش از حد از آنها می‌تواند جدیت پیام را کاهش دهد، از همین رو افراد باید توجه داشته باشند که در ارتباط با چه فردی نباید از چه ایموجی استفاده کنند و در ارتباط با هر فرد از کدام ایموجی بهره بگیرند.

ایموجی‌ها در دنیای دیجیتال؛ از سهولت ارتباطات تا روانشناسی شخصیت افراد

استفاده از هر ایموجی درباره شخصیت افراد چه می‌گوید؟

سمیه طاهری، روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه استفاده از ایموجی‌ها در یک پیام نشان دهنده حالت و زبان بدنی در یک ارتباط فیزیکی است، اظهار کرد: استفاده از ایموجی‌ها بنا به شرایط، نوع پیام ارسالی و گیرنده پیام، صورت می‌گیرد و هر ایموجی حاوی پیامی آشکار و پیامی پنهان است.

وی افزود: در واقع گاهی اوقات افراد با استفاده از ایموجی حالت روحی زمان حال خود را نشان می‌دهند، اما گاهی مواقع از ایموجی‌های متضاد با حال خود استفاده می‌کنند و در این میان گیرنده پیام با توجه به شناخت خود از فرد و موقعیت، معنی پنهان ایموجی ارسالی همراه با یک پیام را برداشت می‌کند.

روانشناس با بیان اینکه میزان استفاده از ایموجی در محاوره‌های دیجیتال حقیقت‌های بسیاری را در خصوص شخصیت افراد افشا می‌کند، تصریح کرد: افراد برونگرا در پیام‌های خود از ایموجی‌های بیشتری استفاده می‌کنند، اما به طور کلی استفاده از ایموجی‌ها به افراد درونگرا نیز فرصت بهتری را برای ارتباط‌گیری می‌بخشد.

طاهری با اشاره به اینکه افرادی که از ایموجی‌های خندان شاد و دارای لبخند استفاده می‌کنند به طور معمول افرادی شادتر و خلاق‌تر هستند، ادامه داد: افرادی که از ایموجی‌های متفاوتی در پیام‌های ارسالی خود بهره می‌گیرند در دنیای بیرون از فضای مجازی نیز در ابراز احساسات و عواطف خود راحتی بیشتری دارند.

تغییر معانی ایموجی‌ها در چهارچوب فرهنگ جوامع

وی با بیان اینکه استفاده از ایموجی در پیام‌های دیجیتال نشان از هوش اجتماعی بالای افراد دارد، گفت: درک افراد از معانی ایموجی‌ها متفاوت است و با وجود اینکه بعضی ایموجی‌ها در سراسر جهان معانی یکسانی دارد، اما معانی بعضی ایموجی‌ها با توجه به فرهنگ جوامع تغییر کرده است.

روانشناس با اشاره به اینکه تفسیر ایموجی‌ها در بسیاری از اوقات به هدف ارسال کننده و تعبیر گیرنده پیام بستگی دارد، اضافه کرد: پیش از ورود ایموجی‌ها به دنیای مکالمه‌های دیجیتالی، شکلک‌ها که با استفاده از نمادها ساخته می‌شدند، برای انتقال احساسات و عواطف کاربرد داشتند، اما ایموجی‌ها با طراحی‌های گرافیکی منحصر به فرد و خلاق، تعامل در فضای مجازی را بهبود بخشیدند.

طاهری با بیان اینکه بر اساس پژوهش‌های انجام شده در خصوص استفاده افراد از ایموجی‌ها استفاده زیاد از ایموجی قلب نشان از رمانتیک بودن و ایموجی گریه نشان از ناامیدی افراد دارد، خاطرنشان کرد: به طور کلی استفاده از ایموجی‌ها می‌تواند تقویت احساسات و عواطف، کاهش تنش و ایجاد حساسیت، افزایش وضوح پیام‌ها و ماندگاری بیشتر پیام ارسالی در حافظه گیرنده را به همراه داشته باشد.

ایموجی‌ها در دنیای دیجیتال؛ از سهولت ارتباطات تا روانشناسی شخصیت افراد

ایموجی‌ها به ابزارهای قدرتمندی در دنیای ارتباطات تبدیل شده‌اند و درک و برداشت هر فرد بنا به شرایط، جنسیت، سن و حتی فرهنگ جامعه از ایموجی‌ها متفاوت است، از همین رو افزایش سواد رسانه‌ای به منظور شناخت معانی صحیح ایموجی‌ها و درک موقعیت استفاده به‌جا از آنها باید مد نظر قرار گیرد، چراکه این موضوع نیز مانند تمام مباحث مطرح شده در دنیای ارتباطات، علاوه بر تأثیرات مثبتی که می‌تواند به همراه داشته باشد، به طور قطع آسیب‌هایی را نیز به همراه خواهد داشت.

با توجه به فراگیری و محبوبیت ایموجی‌ها در سراسر جهان، استفاده صحیح از آنها مورد توجه بسیاری از متخصصان امر قرار گرفته، تحلیل‌های بسیاری به همراه داشته و مهم است که موارد بیان شده مد نظر تمام افرادی که از ایموجی‌ها بیش از اندازه یا نابه‌جا استفاده می‌کنند، قرار گیرد؛ همچنین با توسعه ایموجی‌های جدید و انجام تحقیقات بیشتر، می‌توان انتظار داشت که این ابزارها نقش بیشتری در ارتقای کیفیت ارتباطات انسانی ایفا کنند.

بنابر اظهارات متخصصان امر؛ تفاوت در به‌ کارگیری ابزارهای ارتباطی در زنان و مردان به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است، زنان به طور کلی از مهارت‌های عاطفی بیشتری در مکالمات خود برخوردار هستند و بهتر می‌توانند احساسات خود را بیان کنند، در حالی که مردان سعی می‌کنند احساسات خود را پنهان کنند، زنان بیشتر از ایموجی‌های مثبت با رنگ‌های شاد استفاده می‌کنند و از استیکر و ایموجی‌های بی‌ ادبانه استقبال نمی‌کنند و مردان از دریافت استیکرهای گریه و حاوی مفاهیم تند خوششان نمی‌آید.

کد خبر 773664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.