تاکنون پشه آئدس در مشهد و خراسان رضوی شناسایی نشده است

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون در محدوده این دانشگاه، این پشه آلوده شناسایی نشده است، بیماران در این حوزه افرادی بودند که در مناطق آلوده دچار گزش شدند و به مشهد آمدند، در حال حاضر هر سه بیمار درمان و ترخیص شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌رضوی و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، زهرا نهبندانی در خصوص آخرین وضعیت تب دنگی در این دانشگاه اظهار کرد: در کشور تا الان ۱۵۰ مورد تب دنگی شناسایی شده است، اما در استان خراسان‌رضوی تاکنون سه مورد مبتلا به تب دنگی داشتیم که یک مورد در تربت حیدریه و دو مورد دیگر سابقه سفر به امارات داشتند.

وی افزود: در محدوده دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا امروز این پشه شناسایی نشده است، بیماران افرادی بودند که در مناطق آلوده دچار گزش شدند و به مشهد آمده بوند که البته هر سه بیمار درمان و ترخیص شدند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: تب دنگی از طریق ویروسی به همین نام و به واسطه نیش پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود، این بیماری در سال‌های گذشته هم در کشورهای آسیایی وجود داشته است، اما اخیراً در چند سال گذشته، به دلیل تغییرات آب و هوایی، این پشه‌های آلوده فعالیت غیر متعارفی پیدا کردند و بسیاری از کشورهای دنیا را نیز که این اقلیم نداشتند، آلوده کردند.

نهبندانی با بیان اینکه بیشترین راه انتقال بیماری دنگی از طریق نیش زدن این پشه آلوده است، بیان کرد: نیش زدن تنها راه انتقال بیماری نیست و این بیماری از طریق انتقال مادر به جنین، انتقال خون و انتقال پیوند اعضا هم صورت می‌گیرد.

وی افزود: علائم بیماری، دوره چهار تا ۱۰ روزه دارد و بعد از آن تب بالا پیدا می‌کند از هر چهار نفر مبتلا به این بیماری، یک نفر می‌تواند علائم تب دنگی را بروز دهد و از هر ۲۰ نفر، یک نفر علائم شدید نظیر درد عضلانی شدید، خونریزی، افت فشار و سرگیجه و شوک می‌تواند داشته باشد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نام دیگر بیماری تب دنگی، تب استخوان‌شکن است که با دردهای عضلانی شدید بدن همراه است، تصریح کرد: بهترین راه پیشگیری از این بیماری، جلوگیری از ابتلاء به آن است، از این رو باید کاری کنیم اولاً محیط زندگی ما برای رشد و نمو این پشه نامساعد شود، دوماً خود را از گزند این پشه دور نگه داریم.

نهبندانی گفت: اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس نظیر قطر، یمن، امارات، عربستان، افغانستان، پاکستان، عراق آلوده به این پشه و ویروس تب دنگی هستند، اما اخیراً طی یک و دو روز اخیر، آمار افرادی که سابقه سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس را داشتند کاهش پیدا کرده است، از این رو، این موضوع نشان می‌دهد این کشورها توانسته‌اند این ویروس را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه طی یک و دو روز گذشته تعداد مسافران حوزه خلیج فارس که با علائم تب دنگی شناسایی می‌شدند، کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: این پشه در بیشتر استان‌های بندری و جنوبی نظیر سیستان بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، و استان‌های شمالی گیلان مازندران و گلستان، استقرار پیدا کرده است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در طی سال در سراسر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دستگاه‌های کنترل و چک حشره‌نشانی را مستقر کردیم، همچنین سال گذشته با دستور مرکز مدیریت بیماری‌ها، ایستگاه‌های کنترل حشره شناسی را دوبرابر افزایش دادیم، بیش از ۹۰ ایستگاه حشره شناسی در سراسر دانشگاه‌های کشور فعال هستند، در تمام نقاط مرزی هوایی و دریایی و زمینی که هم کالا و هم مسافر جابه‌جا می‌شود، ایستگاه‌های کنترل مستقر هستند.

وی با بیان اینکه این پشه اغلب در بار لاستیک و در گیاهان بامبو هستند که سم‌پاشی انجام می‌شود،؟ اظهار کرد: پشه آئدس روز فعال است، بنابراین خطر برای افرادی که در محیط باز هستند نظیر کارمندان در گمرکات، اسکله تخلیه بار و اسکله بنادر بیشتر است.

نهبندانی گفت: بیشترین میزان گزیدگی دو ساعت بعد از طلوع آفتاب و دو ساعت قبل غروب آفتاب است، از این رو توصیه به شهروندان این است در این ساعات در محیط باز نباشند و حتی‌الامکان از لباس‌های بلند و گشاد و رنگ روشن و در محیط‌های باز همچون باغات از توری استفاده کنند.

وی تصریح کرد: این بیماری درمان خاصی ندارد و داروی ویژه‌ای برای تب دنگی شناسایی نشده است، درمان بیشتر حمایتی و نگهدارنده دارد.

کد خبر 773608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.