هدف نوحه‌خوانی افزایش معرفت و درک جایگاه اهل‌ بیت (ع) است / اهمیت تببین واقعه کربلا

استاد حوزه و دانشگاه و شاعر اهل بیت(ع) با بیان اینکه سرودن شعر نیازمند نیت الهی، افزایش مطالعه و معرفت شاعر است، گفت: شاعران باید مطالعه کافی داشته باشند تا بتوانند جنبه حماسی و عاطفی واقعه کربلا را تبیین کنند، همچنین هدف نوحه‌خوانی افزایش معرفت مخاطبان و درک جایگاه اهل بیت (ع) است.

حجت‌الاسلام علی صغیرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه اشعاری که در مدح اهل بیت (ع) سروده می‌شود، باید از سه جنبه مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: افزایش علم و معرفت مخاطبان، همراه بودن با عاطفه و هیجان و تبیین جنبه حماسی واقعه کربلا سه جنبه مهمی است که باید مورد توجه شاعران و مداحان باشد، زیرا قیام امام حسین (ع) بر ضد طاغوت زمان و ایستادگی در برابر ظلم بوده و این امر موجب ماندگاری واقعه عاشورا در طول تاریخ شده است.

وی افزود: در واقع سرودن شعر، هنری در بیان است که سخن را به صورت هنرمندانه بر عمق جان مخاطب و شنونده می‌نشاند، بنابراین توجه به ابعاد مختلف آنکه شامل معرفت، عاطفه و حماسه است، باید مورد توجه قرار گیرد؛ باید بتوانیم اهداف امام حسین (ع) که احیای دین حضرت رسول (ص) و مبارزه با فساد و ظلم بوده است را با استفاده از زبان شعر تبیین کنیم و به مخاطب ارائه دهیم.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بعضی از اشعار مورد استفاده در مجالس تنها بر مواردی نه‌چندان باارزش تمرکز دارد و ویژگی‌های واقعه عاشورا و شهدای کربلا را آن‌طور که باید بیان نمی‌کند، به همین دلیل جنبه معرفتی به نسبت ضعیفی دارد، بنابراین نباید از اشعاری که عمق ندارد و پرداخت ضعیفی داشته است، استفاده کرد.

حجت‌الاسلام صغیرا عنوان کرد: اشعاری که درباره اهل بیت (ع) سروده می‌شود، باید در ابتدا مدح آن‌ها باشد، سپس ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی بیان شود، اما در حال حاضر بعضی از اشعار تنها بر افزایش شور و هیجان کوتاه‌مدت مخاطب تمرکز دارد که نتیجه آن غفلت از جنبه حماسی، تربیتی و معرفتی در اشعار است.

وی اضافه کرد: حفظ حرمت و شأن مؤمن ارزشمند است و در خوانش بعضی از اشعار و مدح‌ها نباید این حرمت شکسته شود یا جایگاه و شأن انسان پایین آورده شود، بلکه باید جنبه تربیتی و حفظ حریم و شأن اهل بیت (ع) مورد توجه قرار گیرد، همچنین حفظ حرمت و شأن افراد بسیار مهم است و نباید زیر پا گذاشته شود.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: شاعران دوران قدیم همچون مرحوم محتشم و مرحوم صغیر اصفهانی و شعرای آئینی جوان امروزی از شاعران خوبی هستند و با تمرکز بر محتوا و پرداختن به مباحث اعتقادی نوحه می‌سرودند و این امر تأثیر مثبت خود را بر مخاطب می‌گذاشت و مصداق شعر «سخن کز دل برآید / لاجرم بر دل نشیند» است، اما تعدادی از شاعران در جامعه کنونی تنها با نظم دادن به اشعار سعی بر سرودن نوحه دارند و بر ریتم و ضرب‌آهنگ آن بیشتر از محتوا تمرکز و توجه دارند.

حجت‌الاسلام صغیرا افزود: صغیر اصفهانی قصیده‌ای با عنوان «تا خداوندی خدا برجاست / بیرق شاه کربلا برپاست» دارد که این شعر سال‌ها بر زبان مردم جاری بوده است و بر پرچم‌های عزاداری چاپ می‌شد که حاکی از پاکی و صفای وجودی شاعر بوده که موجب این ماندگاری و تأثیرگذاری شده است.

وی با بیان اینکه سرودن نوحه نیازمند افزایش اخلاص، مطالعه و معرفت شاعر است، تاکید کرد: شاعران باید مطالعه کافی داشته باشند تا اشعار آن‌ها دور از واقعیت نباشد و بتوانند جنبه حماسی و عاطفی واقعه کربلا را تبیین کنند، همچنین هدف از سرودن و خوانش اشعار علاوه‌بر برانگیختن احساسات مخاطب باید زمینه‌ساز افزایش معرفت آن‌ها شود و مهم است که عظمت و جایگاه اهل بیت (ع) توسط مخاطبان درک شود.

کد خبر 773132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.