زنجان یک صدا فریاد «یا زینب» شد

دسته زینبیه زنجان با حضور صدها هزار نفر از عاشقان اهل‌بیت (ع) از سراسر دنیا با ندای یا زینب (س) در زنجان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، امروز چهارشنبه بیست و هفتم تیر و اینجا زینبیه اعظم زنجان است؛ مکان مقدسی که عزاداری آن زبانزد عام و خاص در جهان است.

زینبیه اعظم زنجان که طبق گفته‌ها در گذشته باغچه‌ای درون کهن دژ زنجان قرار داشت که صاحب باغچه هر روز از گوشه‌ای از باغچه که در آن گل‌های محمدی روییده بود صدای ناله و "یا زینب" شنیده است.

گاهی گویی چراغی زیر گل‌ها روشن می‌شود به این ترتیب صاحب باغچه تصمیم می‌گیرد، آن قسمت را به تکیه‌ای تبدیل کرده و نام آن را زینبیه می‌گذارد و از این رو محلی که باغچه در آن قرار داشت از آن زمان تا کنون به محله زینبیه معروف می‌شود که این اتفاق بین سال‌های ۱۰۲۰ تا ۱۰۲۲ هجری قمری رخ داده است.

به گفته سجاد احمدپور یکی از هیأت امنای زینبیه اعظم زنجان تا زمانی که صاحب باغ زنده بود هر ساله در ایام محرم و صفر به مدت دو ماه محل مذکور را سیاه پوش می‌کرده و مراسم عزاداری و سوگواری سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان در آن محل برگزار می‌شده است تا زمانی که پس از حیات خود وصیت می‌کند، پس از وفات خود مراسم عزاداری را همه ساله برگزار و هزینه آن را از عایدی باغچه تأمین کنند.

این محل سه بار تجدید بنا شده است که نخستین بار آن سال ۱۰۹۲ هجری قمری با تیر چوبی احداث و بار دوم بانویی به نام زینب خانم هزینه تقبل و آن را در سال ۱۲۹۲ تبدیل به مسجد کرده و تبدیل سوم در سال ۱۳۹۵ هجری قمری مطابق با سال ۱۳۵۴ شمسی به همت مردم زنجان و عاشقان اهل بیت این مسجد تجدید بنا شده است.

زنجان یک صدا فریاد «یا زینب» شد

حالا زینبیه اعظم زنجان به موقعیت کنونی رسیده است و همه ساله بعد از ظهر روز ۱۱ محرم در محل زینبیه آغاز و جمعیت عزادار در قالب دسته‌های مختلف با نوحه‌خوانی و ذکر مصیبت می‌پردازند، مراسمی که نماد وحدت، یکپارچگی و هماهنگی بوده و سالانه بیش از صدها هزار نفر از عزاداران حسینی در این اجتماع با شکوه گردهم می‌آیند که هر سال این مراسم از شبکه‌های مختلف برای بینندگان داخلی و خارجی پخش می‌شود.

دسته عزاداری زینیبه اعظم زنجان میراث فرهنگی است

این مراسم باشکوه؛ در سال ۱۳۹۰ از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست میراث فرهنگی کشور ثبت ملی شده است.

همزمان با مراسم عزاداری یازدهم محرم زنجانی‌ها، این مراسم از شبکه‌های مختلف ملی و بین‌المللی برای عاشقان امام حسین (ع) در حال پخش است.

تاکنون این مراسم از شبکه‌های شما، خبر، یک، دو، سحر، اشراق به صورت زنده و مستقیم پخش شده است.

تأمین امنیت کامل مراسم یازدهم محرم

سردار محمد طراقیه فرمانده انتظامی استان زنجان درباره تأمین امنیت مراسم یازدهم محرم اظهار کرد: پلیس استان زنجان ضمن شرکت و حضور پر رنگ در مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع)، با هوشیاری، حساسیت و آمادگی کامل امنیت مراسم را تأمین می‌کند.

وی با اشاره به محدودیت‌های ترافیکی اطراف مراسم یازدهم محرم افزود: به منظور هر چه منظم و با شکوه‌تر برگزار شدن این مراسم تمهیدات و محدودیت‌های ترافیکی خاصی در حال اجرا است.

عباس محمدی رئیس هیئت امنای زینبیه اعظم زنجان نیز در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: طبق معمول مراسم باشکوه دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان در روز ۱۱ محرم (۲۷ تیرماه امسال) از ساعت ۱۵ آغاز و زمان برگزاری دسته از ساعت ۱۶ خواهد بود.

وی ادامه داد: بیت «باشسیز بو چوخور یرده دوشدون گل زهرا سن / قانونله حسین ویردون حریته معنا سن / یا زینب یا زینب یا زینب» به عنوان شاه‌بیت امسال دسته زینبیه اعظم زنجان توسط استاد حاج غلامرضا عینی‌فرد اعلام شده است.

وی تصریح کرد: مسیر حرکت این دسته از مقابل زینبیه اعظم زنجان به سمت خیابان شهدا، چهارراه امیرکبیر، سبزه‌میدان، چهارراه انقلاب و در نهایت امامزاده سید ابراهیم (ع) خواهد بود.

محمدی با اشاره به حضور عزاداران حسینی از عراق، سوریه، لبنان و فلسطین بیان کرد: همچنین از مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب برای حضور در این مراسم دعوت شده است که اگر اتفاق غیر مترقبه‌ای پیش نیاید، در جمع عزاداران حضور پیدا خواهد کرد.

وی در ارتباط با امدادرسانی در مسیر دسته عزاداری نیز گفت: پنج خودروی آمبولانس برای اورژانس و هفت خودروی امدادرسانی آتش‌نشانی در مسیر دسته عزاداری خدمت رسانی خواهد کرد.

زنجان یک صدا فریاد «یا زینب» شد

محمدی از توزیع ۲۰۰ هزار بطری آب شرب و استقرار هفت تانکر آب توسط شهرداری برای آبرسانی خبر داد و افزود: در ارتباط با ذبح قربانی نیز دو محل مشخص در نظر گرفته شده است تا در میان جمعیت و مقابل چشمان کودکان نباشد.

وی افزود: مراسم دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان مانند سال‌های گذشته در زنجان با شکوه خاص برگزار خواهد شد و مداحان این برنامه حاج‌غلامرضا عینی‌فر، حسن بهرامی، محمد عینی‌فر، علی عینی‌فر، سید مجید موسوی است.

ثبت تصاویر عزدارای یوم الزینب زنجانی‌ها با حضور عکاسان داخلی و خارجی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان نیز از حضور گردشگران و عکاسان ۱۸ استان و ۹ کشور خارجی در مراسم دسته عزاداری‌های استان زنجان خبر داد.

سید سعید صفوی نیز در این باره اظهار کرد: هر ساله استان زنجان پذیرای گردشگران و عکاسان خارجی در مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای زنجان است.

وی ابراز کرد: طبق سنوات گذشته برای حضور گردشگران و عکاسان خارجی در برخی حسینیه‌ها و اماکن مذهبی در سطح استان برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، خاطرنشان کرد: امسال نیز گردشگران مذهبی در قالب تورهایی در مراسمی چون روضه، سینه‌زنی، پخت آش نذری، نخل‌برداری و آئین تعزیه حضور دارند.

امسال بیت «باشسیز بو چوخور یرده دوشوون گل زهرا سن / قانونله حسین ویردون حرّیته معنا سن / یا زینب یا زینب» است و از ساعتی پیش این مراسم عزاداری با خیل عظیم عزاداران آغاز شده است.

کد خبر 772664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.