همانطور که اسم آن نشان میدهد، این شرکتها خدمات حرفهای نظافتی ارائه میکنند؛ این خدمات میتوانند برای منازل، دفاتر، ساختمانها و بیمارستانها ارائه شوند و در زمانبندیهای مختلف روزانه، هفتگی، ماهانه و فصلی باشند. اگر قصد ثبت شرکت خدماتی نظافتی را دارید، باید با مراحل ثبت آن آشنایی داشته باشید. البته برای داشتن یک شرکت موفق نکاتی نیز برای بعد از راهاندازی شرکت وجود دارند؛ با رعایت آنها میتوانید موفقیت شرکت خود را تضمین کنید.
آشنایی با مراحل ثبت شرکت خدماتی نظافتی
در اولین مرحله، باید از بررسی و انجام تحقیقات بازار شروع کنید. به بررسی کار رقبا بپردازید و نقاط ضعف و قوت آنها را بیابید. از خودتان بپرسید «چگونه میتوانم خدمات بهتری ارائه کنم؟» و سعی کنید جوابی کامل به این سوال ارائه کنید. متوجه نیازها و ترجیحات مشتریهایتان شوید و ببینید چگونه میتوانید به این نیازها پاسخ دهید. برای بررسی این نکات میتوانید از ابزارهای آنلاین، نظرسنجیها و گفتوگو با مشتریان استفاده کنید.
پس از انجام تحقیقات نوبت به برنامهریزی برای کسبوکارتان (بیزینس پلن) میرسد. برای انجام این کار در ابتدا نقاط ضعف، قوت و تهدیدات احتمالی کسبوکار خود را بشناسید؛ سپس به پیشبینی و محاسبه درآمد، هزینهها، سود و زیان کار بپردازید. برای انجام این پیشبینیها باید عواملی مانند هزینههای اولیه (تجهیزات و مواد)، هزینههای جاری (حقوق کارکنان و مواد مصرفی) و درآمدهای پیشبینیشده را مورد بررسی قرار دهید. با توجه به دادههایی که بهدست آوردید، میتوانید یک برنامهریزی مناسب برای کسبوکارتان داشته باشید.
ثبت شرکت خدماتی
اکنون نوبت به ثبت شرکت مورد نظر میرسد. قبل از انجام کارهای ثبت باید انتخاب کنید که تصمیم به ثبت چه شرکتی دارید؛ از محبوبترین انواع شرکتهای خدمات نظافتی میتوانیم به شرکت سهامی خاص، تعاونی و مسئولیتهای محدود اشاره کنیم. پس از بررسی هر نوع شرکت، آشنایی کامل با آنها و انتخاب شرکت مورد نظر، میتوانید سراغ انجام فرایند ثبت شرکت خدماتی نظافتی بروید. در این مرحله شما باید به سامانه اداره ثبت شرکتها مراجعه کنید یا گر هر سوال یا ابهامی درباره مراحل ثبت شرکت خدماتی داشتید میتوانید با کارشناسان موسسه کاج تماس بگیرید. پس از ثبت شرکت برای کسب مجوزهای لازم از ادارات مربوطه (مانند وزارت بهداشت و محیطزیست) اقدام کنید.
مدارک لازم برای ثبت شرکت خدماتی
باید بدانید شرکتهای خدمات نظافتی متفاوتی وجود دارند که برای هر کدام باید مدارک خاصی ارائه کنید؛ ازجمله این شرکتها میتوانیم به شرکت سهامی خاص، شرکت تعاونی و شرکت با مسئولیتهای محدود اشاره کنیم. برای ثبت شرکت خدماتی نظافتی به مدارک زیر نیاز خواهید داشت.
-
تصویر کارت ملی و شناسنامه هر یک از اعضا
-
کد ثنا و شماره تلفن همراه موسس
-
دو نسخه از تقاضانامه ثبت شرکت
-
دو نسخه از اساسنامه شرکت (شامل مقررات و قوانین داخلی)
-
عدم سوءپیشینه تمامی مدیران و بازرسان
شاید بپرسید مدرک تحصیلی مورد نیاز برای شرکت خدمات نظافتی چیست؟ باید بگوییم شما برای ثبت شرکت، اجباری برای داشتن مدرک تحصیلی خاصی ندارید؛ اما مدارکی مانند مدیریت بازرگانی یا کسبوکار، مدیریت منابع انسانی و بهداشت محیط میتوانند در این زمینه مفید واقع شوند.
تهیه تجهیزات و مواد مورد نیاز
هماکنون باید به سراغ تهیه تجهیزات و مواد مورد نیاز شرکت بروید. در ابتدا لیست کاملی از تجهیزات و ابزارهای نظافتی (مانند جاروبرقی صنعتی و مواد شوینده و بهداشتی) تهیه کنید؛ سپس با توجه به این لیست برای خرید لوازم باکیفیت از تامینکنندگان معتبر اقدام کنید.
استخدام نیرو
مرحله بعدی در راهاندازی شرکت خدماتی نظافتی، مرحله استخدام نیرو است. برای انجام این کار میتوانید سراغ سایتهای کاریابی و شبکههای اجتماعی بروید و در آنها آگهی استخدامی ثبت کنید. پس از انجام مصاحبه با داوطلبان، بهصورت کامل پروفایل و ویژگیهای هر شخص را بررسی کنید و در انتخاب و گزینش کارکنان شرکت دقت کافی داشته باشید. همچنین پس از انتخاب به آموزش کارکنان بپردازید و روشها و تکنیکهای نظافتی را به آنها یاد دهید.
تبلیغات
اکنون که تمامی این مراحل را پشتسر گذاشتید و تقریبا ثبت شرکت خدماتی خود را بهصورت کامل انجام دادید، باید به تبلیغات بپردازید. در ابتدا آدمهای زیادی شرکت شما را نمیشناسند؛ بنابراین، باید با انجام تبلیغات درست و ارائه توضیحات کامل درباره شرکت و ویژگیهای آن، شرکت خود را به جامعه معرفی کنید. برای انجام این کار میتوانید از وبسایتها، شبکههای اجتماعی (اینستاگرام، فیسبوک و لینکدین) و تبلیغات محلی (مانند بیلبوردها و بروشورها) کمک بگیرید. با ارائه تخفیفات ویژه و پیشنهادات جذاب نیز میتوانید مشتریان زیادی را به شرکت خود جذب کنید.
پس از انجام کارهایی که ذکر کردیم، باید کارهای مدیریتی و پشتیبانی شرکت را انجام دهید؛ بهعنوان مثال، باید به پیگیری سفارشات، زمانبندی خدمات و مدیریت کارکنان بپردازید. همچنین یک سیستم پشتیبانی موثر (از طریق تلفن، ایمیل یا چت آنلاین) برای مشتریان خود ایجاد کنید و به پاسخگویی به سوالات و حل مشکلات آنها بپردازید.
پیشرفت همیشگی
هیچگاه از ایجاد بهبود در شرکت خود دست نکشید و همواره بهدنبال بهروزرسانی آن باشید. میتوانید برای انجام این کار از مشتریان خود نیز کمک بگیرید؛ از آنها بخواهید بازخورد خود را ثبت کنند و نقاط ضعف و قوتتان را به شما یادآوری کنند. سپس از این بازخوردها برای ارتقای شرکت استفاده کنید و کیفیت خدمات خود را بالا ببرید. یکی دیگر از کارهایی که میتوانید برای ایجاد بهبود انجام دهید، آموزش مداوم کارکنان است؛ همیشه از کارکنان خود بخواهید مهارتهای خود را بهروزرسانی کنند و با تکنولوژیها و روشهای جدید نظافتی آشنا شوند. البته خودتان هم باید در این زمینه به آنها کمک کنید.
ارائه خدمات متمایز
برای جذب مشتریان بیشتر نیز میتوانید خدماتی ارائه کنید که متمایز هستند و در شرکتهای نظافتی زیادی اجرا نمیشوند. ازجمله این خدمات میتوانیم به نظافت سبز (استفاده از مواد شوینده زیستمحیطی)، نظافت پس از ساختوساز و خدمات نظافتی در شرایط اضطراری اشاره کنیم. میتوانید گواهینامهها و اعتبارنامههایی نیز دریافت کنید که اعتماد مشتریان را جلب میکنند. بهصورت کلی شما باید این احساس را در مشتری ایجاد کنید که واقعا کاری باکیفیت ارائه میکنید و در کار خود خبره هستید. استفاده از تجهیزات و ابزارهای مناسب نیز میتواند موثر باشد.
چالشهای ثبت شرکت خدماتی نظافت و راهحل آنها
از بزرگترین چالشهای این کار میتوانیم رقابت موجود در بازار را مثال بزنیم. البته قطعا برای ایجاد جایگاه خود در بازار راهحلهایی وجود دارد؛ ازجمله این راهحلها میتوانیم به ارائه خدمات متمایز اشاره کنیم که بالاتر توضیحاتی دربارهاش ارائه کردیم. همچنین با بالا بردن کیفیت خدمات و انجام تبلیغات موثر میتوانیم اسم خود را در بازار کار جا بیندازیم.
در طول زمان حفظ کیفیت مطلوب خدمات و رضایت مشتری نیز میتواند دشوار شود؛ میتوانید برای جلوگیری از افت کیفیت استانداردهایی برای خود تعریف کنید و همواره به آنها پایدار باشید. پرداختن به آموزش کارکنان (در همه زمانها) و بهروز نگهداشتن آنها نیز میتواند در این زمینه مفید واقع شود.
یکی دیگر از چالشهای بزرگ کار، انطباق با قوانین و مقررات و رعایت آنها در شرایط متفاوت است. برای گذر از این چالش باید همیشه خود را درباره قوانین و مقررات کار بهروز نگه دارید و تحقیقات کامل و کافی درباره آنها انجام دهید. همچنین میتوانید از کارشناسان و وکلای حقوقی کمک بگیرید. یادتان باشد باید این قوانین را به کارکنان خود نیز آموزش دهید.
نظر شما