گذرکمرزرین به موزه شهری تبدیل می‌شود/هارونیه یکی از جذاب‌ترین محورهای تاریخی اصفهان می‌شود

شهردار اصفهان گفت: عملیات عمرانی محور هارونیه آغاز شده است که امیدواریم به‌تدریج حضور عمرانی سازمان نوسازی و بهسازی این کلان‌شهر پر رنگ‌تر و با مشارکت اهالی این منطقه، این محور به یکی از جذاب‌ترین محورهای تاریخی و عبوری شهر شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه بیست‌وهفتم تیر_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» ضمن قدردانی از شهروندان اصفهان به‌دلیل رعایت نظافت و مدیریت ترافیک شهر در ایام محرم اظهار کرد: شهروندان با وجود موکب‌های مختلف در سطح شهر، کمک کردند تا نظم شهر مختل نشود.

وی ضمن تشکر از مسئولان و کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی، سازمان آتش‌نشانی و سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان افزود: این سه دستگاه وابسته به شهرداری در کنار شهروندان کمک کردند تا مراسم عزاداری، موکب و هیئت‌های مذهبی در ایمنی برگزار شود.

شهردار اصفهان تاکید کرد: آتش‌نشانان در اطراف هیئت‌های مذهبی شهر حضور مؤثر و فعال داشتند و این حضور موجب افزایش احساس ایمنی شهروندان می‌شد، همچنین پاکبانان حین برگزاری مراسم، از شب تا صبح به نظافت شهر می‌پرداختند و شرکت واحد اتوبوسرانی پشتیبان هئیت‌های مذهبی برای جابه‌جایی آن‌ها بود.

قاسم‌زاده با بیان اینکه موضوع بافت تاریخی و صیانت از اصفهان دیروز یکی از دغدغه‌های دوره ششم مدیریت شهری این کلان‌شهر است، گفت: اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خورده است؛ به‌طور مثال در میدان امام علی (ع) کنار گذر زرین مجتمع تجاری وجود داشت و نسبت به باز کردن معبر آغاز به حفاری کردیم و به نشانه‌های تمدنی دوره قاجار و حتی قبل‌تر رسیدیم؛ کار را متوقف کردیم و شهرداری موضوع باستان‌شناسی را آغاز کرد که در این راستا به یافته‌های خوبی دست پیدا کردیم.

وی خاطرنشان کرد: گذر کمرزرین تبدیل به یک موزه شهری خواهد شد و این موضوع یک تجربه خوب در راستای پیدا کردن گذشته در نقاط دیگر شهر است که امیدواریم با دقت و ظرافت بیشتری از هویت تاریخی شهر رونمایی کنیم، همچنین این پروژه یکی از تجربیات موفق بود و افق جدیدی را در کاوش به شهرداری نشان داد.

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

گذر کمرزرین تبدیل به یک موزه شهری می‌شود/ ایجاد دفتر تسهیل‎گری در محور هارونیه

لزوم بازنگری طرح ممنوعیت ورود موتورسیکلت به بازار اصفهان

شهروند: مدتی است که شهرداری منطقه ۳ با وجود مخالفت هیئت امنای بازار، اقدام به نصب گیت جدید برای گذر حافظ کرده است و نسبت به این عمل پافشاری می‌کند؛ در این مدت وضعیت کسب‌وکار کسبه این نقطه از شهر ضعیف‌تر شده است، از این‌رو درخواست می‌کنیم این گیت هرچه زودتر برداشته شود.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: جمعی از کسبه بازار دو مرتبه به شهرداری مرکزی مراجعه کردند و پیرو آن به منطقه ۳ شهرداری این کلان‌شهر دستور داده شد تا با همفکری کسبه منطقه بازنگری روی این طرح انجام شود.

رفع مشکل با همفکری کسبه، آخرین انعکاسی بود که از این جلسه به شهرداری مرکزی ارائه شد، اما تلفن امروز شهروند ما گویای استمرار این مشکل است.

بارانداز و تخلیه بار یکی از مشکلات کسبه است، اما با توجه به اینکه بعضی مشتریان چینی و بلور از این بازار خریداری می‌کنند و نیازمند وسیله‌ای از جمله گاری برای جابه‌جایی این وسایل هستند و متصدیان گاری‌ها نیز نرخ خود را افزایش داده‌اند، این موضوع موجب کسادی بازار کسبه شده است.

در این راستا باید تدابیری برای سرویس‌دهی مطلوب در نظر گرفته شود و این دغدغه شهروندان را رفع کنیم.

روح‌الله ابوطالبی، مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان: پیرو دستور شهردار اصفهان، شهرداری این منطقه با همفکری هیئت امنا و جلسات کارشناسی نسبت به این عمل اقدام کرده است.

بازاریان از ممنوعیت ورود موتورسیکلت به بازار استقبال می‌کنند، اما جابه‌جایی بار مشکل اصلی بازاریان است، از این‌رو کسبه در هر زمان برای جابه‌جایی بار خود اجازه ورود دارند.

در صورت بروز چنین مشکلاتی، بازاریان باید مراجعه کنند تا مشکل رفع شود، اما در حال حاضر کسبه‌ای به شهرداری یا معاونت ترافیک مراجعه نکرده است.

در حال حاضر با نصب این گیت، آتش‌نشانی و اورژانس دسترسی خوبی برای ورود به میدان امام خمینی (ره) دارند.

در جلسه آخر با هیئت امنای بازار، مشکل بار آن‌ها مطرح و این موضوع مورد توجه قرار گرفت و در نتیجه این مشکل رفع شد، همچنین جابه‌جایی بار در حال حاضر مشکلی ندارد، اما برخی کسبه قصد پارک خودرو در نزدیکی مغازه خود را دارند و این موضوع موجب بروز مشکلاتی شده است.

در حال حاضر برای این موضوع با سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار جلسه‌ای برگزار و مقرر شد طرحی برای ورود سایر شرکت‌ها اجرا شود تا آن‌ها بر اساس نرخ مصوب با طرح گاری جدید پیگیری کند.

همچنین می‌توان برای مشتری‌های این بازار خودروی برقی به‌صورت رایگان در نظر گرفت و در آخرین جلسه با هیئت امنای بازار، موضوعات جابه‌جایی بار و خرید مشتری‌ها مطرح و رفع شد.

این مکان در مناقصه سازمان نوسازی و بهسازی قرار دارد و مسیر پیاده‌رو برای سنگ‌فرش چهارراه شکرشکن مسدود و ورود خودروها ممنوع می‌شود.

محله‌های الحاقی به شهر اصفهان باید در برنامه جدید راهبردی مورد توجه قرار گیرد

شهروند: در منطقه ۱۵ این کلان‌شهر محله‌ای به نام سمسور وجود دارد، زمانی که خوراسگان به اصفهان الحاق شد، این محله جزو محلات مستقل در نظر گرفته نشد و در حال حاضر زیر نظر محله سفلی بوده و تمام بودجه و امکانات صرف محله سلفی خواهد شد و درصد کمی از آن در محله سمسور هزینه می‌شود.

جاده مسیر متصل محله سلفی به سمسور حدود ۲۰ سال است که بازسازی نشده و در حال حاضر لوله‌های فاضلاب، وضعیت این جاده را خراب‌تر کرده است.

علی قاسم‌‎زاده، شهردار اصفهان: هنگام الحاق خوراسگان به اصفهان، روستاهای اطراف خوراسگان به‌عنوان محله‌های الحاقی به این کلان‌شهر ملحق شد.

این محلات اغلب در حریم قرار دارد و راه حل اساسی برای بهبود وضعیت محلات الحاقی این است که در برنامه جدید راهبردی مورد توجه قرار گیرد و به‌صورت کامل به محدوده شهر ملحق شود تا وضعیت دسترسی‌های آن بهبود پیدا کند یا اجازه دهند که شهرداری ورود و دسترسی‌ها را در حریم شهر احداث کند.

همچنین شاهد این مشکل در محله جلوان و جاده‌ای با لقب «جاده مرگ» بودیم که پس از یک سال زمان توانستیم مجوز احداث و تعویض جاده را دریافت کنیم.

احداث جاده نیز گاهی با پیامدهایی همراه است، به‌طور مثال ممکن است مسیر جاده در زمین‌های کشاورزی و زراعی شهروندان قرار گیرد و این موضوع موجب مشکلات بسیاری شود.

هوشنگ نظری‌پور، مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان: محله سمسور این منطقه از سال ۱۳۸۵ به‌عنوان یک محله به شهر خوراسگان الحاق شد.

فاصله بین خیابان سلفی در انتهای خیابان فجر با محله سمسور حدود دو کیلومتر است و شهرداری این منطقه از سال گذشته پیگیر و در سال جاری برای این محله بودجه‌ای در نظر گرفته شده است.

فاضلاب این محله تا بلوار آب هنوز کامل نشده است و به محض اتمام عملیات لوله گذاری فاضلاب، نسبت به اجرای زیرسازی و روکش آسفالت آن اقدام می‌شود.

در گذشته شورای اسلامی شهر خوراسگان و شورای اسلامی شهر اصفهان کارگروهی تشکیل دادند و حدود ۲۳ محله را نام‌گذاری کردند و محله سمسور را زیر مجموعه محله سفلی قرار دارند، همچنین این موضوع موجب اعتراض اهالی محله شده است.

شهروندان این محله برای موضوع انشعاب آب باید به شرکت آب و فاضلاب مراجعه کنند تا شهرداری بتواند عملیات آسفالت این محله را آغاز کند.

گذر کمرزرین تبدیل به یک موزه شهری می‌شود/ ایجاد دفتر تسهیل‎گری در محور هارونیه

«هارونیه» یکی از جذاب‌ترین محورهای تاریخی و عبوری شهر اصفهان می‌شود

شهروند: شهرداری اصفهان برای احیای بافت قدیمی اصفهان به‌ویژه میدان امام علی (ع) و محله هارونیه که دارای چندین اماکن تاریخی است، چه برنامه‌ای دارد؟

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: دفتر تسهیل‎گری در محور هارونیه تشکیل و مطالعات اولیه انجام شده است؛ در این مطالعات برداشت دقیق از تمام محور و خانه‌های این بافت شناسایی و شناسنامه‌دار شده است.

عملیات عمرانی آن نیز آغاز شده است که امیدواریم به‌تدریج حضور عمرانی سازمان نوسازی و بهسازی این کلان‌شهر پر رنگ‌تر و با مشارکت اهالی این منطقه، این محور به یکی از جذاب‌ترین محورهای تاریخی و عبوری شهر تبدیل شود.

محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان: حدود دو سال است به دستور شهردار اصفهان روی پهنه گذر هارونیه برنامه‌ریزی شده است، همچنین به داده‌های این پهنه رجوع کرده‌ایم.

مطالعات گسترده‌ای آغاز شده است و حدود ۳۵ هکتار مورد مطالع دقیق قرار گرفت، همچنین بیش از ۱۰۰۰ واحد از جمله مسکونی، تجاری، خدماتی و سایر کاربری‌ها مورد مطالعه قرار گرفت و به راهبرد خوبی رسیدیم.

در محدوده هارونیه بافتی با حدود ۹۰ خانه تاریخی وجود دارد که حدود ۵۰ خانه آن قابلیت سرمایه گذاری دارد و بهترین ظرفیت برای تبدیل شدن به یک محل گردشگری را درون خود جا داده است.

محدوده هارونیه از سمت غرب به بازار، از سمت شمال به میدان امام علی (ع)، از شرق به هاتف و از جنوب به خیابان حافظ منتهی می‌شود، همچنین جنس اصلی این نقطه از شهر جذب سرمایه‌گذار برای فعال کردن خانه‌های تاریخی است.

این محله ظرفیت بسیاری دارد و میزان قابل ملاحظه‌ای از نیاز شهر اصفهان به اقامت‌گاه‌ها و مسافرخانه‌ها را در قالب بوم‌گردی و خانه‌های تاریخی تأمین می‌کند.

در این راستا در حال مذاکره با تمام خانه‌های این محله و آماده‌سازی بسته‌های سرمایه‌گذاری برای جذب سرمایه‌گذار هستیم، از این‌رو در حال حاضر حدود چهار بسته آن آماده است که هر بسته چهار تا پنج خانه تاریخی را در بر می‌‎گرد.

بعضی از این خانه‌ها ممکن است دارای ۱۰ مالک باشد، از این‌رو پیدا کردن مالکان برای مذاکره بسیار دشوار و زمان‌گیر است.

امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم چند قطعه را برای سرمایه‌گذار پیدا کنیم، زیرا در صورتی که این موضوع تحقق پیدا کند، یک توسعه درون‌زا ایجاد می‌شود.

تا پایان تابستان سال جاری عملیات عمرانی جداره‌سازی ها و فضای عمومی شهری را آغاز می‌کنیم، همچنین در حال حاضر پیمانکار برای قسمتی از این عملیات اتخاذ شده است.

موزه هنرهای معاصر در مرحله مرمت قرار دارد

شهروند: با وجود اینکه بودجه مرمت موزه هنرهای معاصر مشخص شده، اما زمان مرمت آن طولانی شده است. آیا از پروژه‌های هنر معاصر در این موزه استفاده شده است یا همچنان همچون گذشته تنها یک سازه سنتی است؟

در زمان‌های گذشته، هنرمندان در فرهنگسراهای شهرداری رفت‌وآمد داشتند، اما در حال حاضر هیچ مکانی برای فعالیت این هنرمندان وجود ندارد، لطفاً به این موضوع رسیدگی شود.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: موزه هنرهای معاصر در مرحله مرمت است و به‌دلیل علاقه شخصی خود پیگیر این موضوع هستم.

اقدامات مرمت تاریخی قابل پیش‌بینی نیست و امکان تعیین زمان پایان عملیات وجود ندارد، زیرا ممکن است در هنگام آغاز عملیات با پدیده‌های جدیدی روبه‌رو شویم که موجب افزایش زمان بهره‌برداری پروژه می‌شود.

موزه هنرهای معاصر در مرحله بهره‌برداری قرار دارد و در صدد هستیم پس از ایام محرم، این مجموعه را افتتاح کنیم.

در زمان‌های گذشته این امکان فراهم بود که هر دو نسل (گذشته و جدید) را در موزه‌ها پوشش دهیم، اما در حال حاضر حوزه فرهنگی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده است.

موزه‌های هنر معاصر به‌دلیل بافت و ساختمان، عرصه‌ای برای هنرهای سنتی شهر است و هنرمندان جوان و نوکار مکانی را برای عرضه آثار خود ندارند، از این‌رو سوال این است که آیا در شهر مکانی برای عرضه هنر این افراد پیش‌بینی شده است؟

محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان: موریانه، تیرهای اصلی سقف‌های موزه هنرهای معاصر را از بین برده است، از این‌رو مجبور به تعویض تیرهای شش متری سقف شدیم و به نحوی تغییری کامل سقف بر اساس ضوابط مرمت ایجاد شد.

این موضوع زمان مرمت را چند برابر کرد، اما تلاش می‌کنیم موزه را تا نوروز سال آینده وارد چرخه فرهنگی شهر کنیم.

گالری‌های شمالی و غربی کار شد و آماده افتتاح بود، اما ناگهان متوجه آسیب‌دیدگی در ایوان غربی شدیم و پس از بررسی دریافتیم که تمام سقف ایوان غربی دچار مشکل موریانه‌خوردگی شده است.

در حال حاضر موزه آماده افتتاح است و به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

در کالبد این موزه تغییری ایجاد نشده است، زیرا اجازه ایجاد تغییر در کالبد مراکز تاریخی نداریم، اما نوع نورپردازی‌ها و جداره‌ها اصلاح شده است.

میثم بکتاشیان، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان: موضوع مرمت و بازآفرینی بخش‌هایی از موزه در دوره جدید و به دستور شهردار به مراحل نهایی رسیده است.

با توجه به اینکه بعضی از طاق‌ها و سازه‌ها به دلیل قدمت زیاد دچار آسیب شده بود، این موزه در حال طی کردن مراحل تحویل است و در صورتی که مراحل تحویل این مجموعه به خوبی پیشروی کند، می‌توانیم ۱۵ روز پس از تحویل، نظافت مجموعه را انجام دهیم.

ممکن است تا شش روز آینده مراحل تحویل تمام شود و پس از تحویل بین ۱۵ تا ۲۰ روز شاهد افتتاح موزه باشیم.

گالری کتابخانه مرکزی در اختیار هنرمندان جوان شهر است و هنرمندان توانسته‌اند در سبک‌های مختلف هنرهای تجسمی و سنتی این گالری حضور پیدا کنند.

تلاش می‌کنیم فضای نمایشگاهی برای نمایش آثار جدید هنرمندان جوان در فضاهای پیرامونی گیت ورودی ایستگاه‌های مترو ایجاد کنیم، همچنین تمام موضوعات ایمنی و پدافند غیرعامل برای ایجاد این فضای نمایشگاهی در نظر گرفته خواهد شد.

برای اینکه بتوانیم آثار هنرمندان را نمایش دهیم در حال مطالعه روی این موضوع هستیم.

کد خبر 772632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.