برگزاری اختتامیه جشنواره فیلم کوثر بدون اکران آثار برگزیده

جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر که پس از ۱۶ سال تعطیلی احیا شده بود، بدون اکران آثار برگزیده به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، نشست خبری و رونمایی از پوستر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر صبح امروز _چهارشنبه بیست‌وهفتم تیر_ با حضور فرهاد قائمیان رئیس هیئات داوران، ناصر باکیده دبیر جشنواره و فرحروز فاتحی رئیس این رویداد سینمایی، در مجتمع فرهنگی هنری شهید رسول‌زاده برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مهدی طهماسبی مجری رادیو با بیان اینکه حضرت فاطمه (س) اسوه و الگو برای تمام جهانیان است، اظهار کرد: جایگاه خانوادگی، اجتماعی و سیاسی حضرت زهرا (س) موجب شده است تا جشنواره فیلم کوثر با محوریت نقش زن مجدد احیا شود.

در تولیدات سینمایی دفاع مقدس کمتر به حضور زن پرداخته شده است

فرحروز فاتحی، رئیس جشنواره فیلم کوثر در سخنانی ایام محرم را تسلیت گفت و عنوان کرد: این روزها روزهای سختی برای اهل بیت علیهم‌السلام و حضرت زینب (س) بوده است؛ مأموریت اصلی حضرت زینب (س) در چنین روزی بوده که شروع شده است و دشواری‌های زیادی به‌همراه داشت.

وی خاطرنشان کرد: با اینکه تاکنون دوران سختی بر انقلاب اسلامی گذشته است، اما دستاوردهای بزرگی به‌دست آورده‌ایم که نمونه آن زنده نگه داشتن محرم و عاشورا است که هر روز شور و نشاط مردمی در آن وجود دارد و با ظرفیت‌های مردمی گسترده برگزار می‌شود که باید قدردان آن بود.

رئیس جشنواره فیلم کوثر نقش زن در طول انقلاب اسلامی را فرهنگی دانست و با بیان اینکه شرایط تحصیل امروز و پیش از انقلاب، آزادی آن‌ها و حضورشان با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست، تاکید کرد: رشد علمی و فرهنگی زنان در شرایط کنونی نسبت به گذشته چندین برابر است، برای معرفی این تفاوت‌ها در بحث سینما فعالیت‌هایی صورت گرفته که کم است.

فاتحی اضافه کرد: در موضوع تولیدات سینمایی دفاع مقدس بیشتر فیلم‌ها به حضور رزمندگان و شهادت آن‌ها می‌پرداخت و کمتر به حضور زن پرداخته شده در حالی که انعکاس زن در دفاع مقدس و لایحه‌های فرهنگی و اجتماعی ضروری است.

وی با بیان اینکه برای توجه دادن افکار به مقام و پاسداشت زنان ایثارگر، جشنواره فیلم کوثر پایه‌گذاری شده است، اضافه کرد: پایه‌گذاری این جشنواره برای بررسی جایگاه زنان انقلاب اسلامی و ایثارگر صورت گرفت، در بررسی‌های ما اهالی هنر و سینماگر اذعان داشتند که نقش زنان و سینما منطقی نیست در صورتی که نقش زن در این زمینه سازنده بوده است؛ رهبر انقلاب سال ۱۳۹۱ یک پیام را برای کنگره شهدای زن صادر کردند و ایشان نقش زن را نقش الگوی زن سوم، یعنی نه شرقی و نه غربی دانستند.

فعالیت زنان در سینما بسیار مهم است

در ادامه، فرهاد قائمیان رئیس هیئات داوران جشنواره فیلم کوثر اضافه کرد: از اینکه جشنواره فیلم کوثر پس از ۱۵ سال دوباره شکل می‌گیرد خوشحال هستیم، شخصاً شاهد زحمات عوامل جشنواره برای جبران این خلأ بودم.

وی با بیان اینکه جشنواره فیلم کوثر به نام حضرت زهرا (س) شکل گرفته است، ادامه داد: از اینکه در این جشنواره برای اسم حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) تلاش می‌شود، خرسند هستم، از تصویر و سینما که مهم‌ترین عوامل برای شناخت اهداف این دو بزرگوار و سیره ائمه علیهم‌السلام می‌تواند باشد، باید بیشترین استفاده را کرد.

رئیس هیئات داوران جشنواره فیلم کوثر، با تاکید بر اینکه باید تلاش شود اهداف نهضت امام حسین (ع) به‌شکل وسیع‌تری به نسل جوان منتقل شود، عنوان کرد: عزاداری برای ما عزیز و مهم است، اما در کنار این عزاداری‌ها باید اهداف نهضت عاشورا را ترویج کنیم.

قائمیان اضافه کرد: فعالیت زنان در سینما بسیار مهم است، همیشه گفته‌ام صرف اینکه روایت زن محدود به خانه باشد، کم است چراکه بانوان پشتوانه جامعه هستند و نقش اجتماعی آن‌ها باید روایت شود.

وی تاکید کرد: مهمترین خلائی که در فیلم دفاع مقدس وجود دارد، جایگاه زن است که باید بهتر به آن بپردازیم؛ بزرگان و فرماندهان شهید که در دفاع مقدس ایثار کرده‌اند، درخشش آن‌ها بخاطر پشتوانه‌ای بود که بانوان رقم زدند.

بحث الگوی زن سوم تمدن‌ساز را در پیش گرفتیم

ناصر باکیده، دبیر جشنواره فیلم کوثر گفت: قدم در راه اهداف شهدا از صدر اسلام تاکنون، و در نقطه تعالی آن محرم و امام حسین (ع) است. طبیعتاً استمرار آن در انقلاب از ابتدای نهضت تا به امروز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه جشنواره فیلم کوثر ۱۵ سال تعطیل بوده است، افزود: از متولیان و مسئولان که طی این ۱۵ سال از فعالیت‌های سینمایی در این حوزه غافل بوده‌اند، مطالبه داریم که چراکه این وقفه صورت گرفته است.

دبیر جشنواره فیلم کوثر تاکید کرد: چیزی حدود ۱۲۰۰ فیلم و فیلم‌نامه در این جشنواره جمع‌آوری شده است، ابتدا تلاش ما احیای جشنواره‌ای بود که ۱۵ سال خاموش بود که این کار آسانی نبوده است.

باکیده اضافه کرد: بحث الگوی زن سوم تمدن‌ساز که بیان رهبر انقلاب اسلامی بود را پیش‌و رو داشتیم، در قالب نشست‌های مختلف به‌طرح موضوع پرداختیم و در این زمینه با ۷۰ فیلمساز دفاع مقدس موضوع را به‌بحث گذاشتیم و بررسی کردیم و سپس بحث را در قالب فعالیت‌های فرهنگی جشنواره به دانشگاه الزهرا (س) و صداوسیما بردیم.

وی لازمه برجسته‌سازی نقش الگو سوم را استمرار فعالیت‌ها دانست و تاکید کرد: جشنواره یک میدان رقابت، توأمان با رفاقت است؛ نگاه به سینمای ملی و ارزیابی آثار سینمای ایران از سال ۱۳۹۵ به‌بعد صورت گرفت و نگاه و رصد سینمای مورد علاقه ما در سطح جهان و کشورهای اسلامی در بخش بین‌المللی جشنواره شکل گرفت تا کشورهای حوزه مقاومت فعال شود.

دبیر جشنواره فیلم کوثر با تاکید بر اینکه جشنواره کوثر نسبت به ظلم و ستم صهیونیست‌ها نسبت به زنان و کودکان غزه بی‌تفاوت نبود و یک بخش در این حوزه داریم، افزود: زیست عفیفانه موضوع دیگری بود که برای گسترده‌تر کردن موضوع حجاب و عفاف به آن پرداختیم.

وی عنوان کرد: در بخش ملی ۱۲۱ عنوان فیلم به دبیرخانه ارسال شده است که ۲۳ فیلم توسط زنان تولید شده و شامل ۱۹ درصد است که این حجم کم پرسش اصلی است، در بخش فیلم‌نامه نیز ۳۷ فیلمنامه به‌دستمان رسید و در بخش بین‌الملل ۴۷ فیلم انتخاب شد.

دبیر جشنواره فیلم کوثر درباره زمان اختتامیه جشنواره اظهار کرد: آئین اختتامیه جشنواره فیلم کوثر، سی‌ویکم تیر در باغ کتاب تهران برگزار خواهد شد و برنامه‌ای برای اکران آثار نخواهیم داشت.

در ادامه اعضای هیئات داوران پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر توسط فرهاد قائمیان رئیس هیئات داوران معرفی شدند و سپس نهال قاضی فرزند شهید مدافع حرم مهدی قاضی خانی خاطراتی از دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی را مرور کرد.

همچنین پوستر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر با حضور حضار رونمایی شد.

کد خبر 772575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.