آیین‌های عاشورایی شهرستان کاشان ریشه در تاریخ این منطقه دارد

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان گفت: آیین‌های عاشورایی این منطقه نشانه‌ای از ارادت مردم این خطه به اهل بیت(ع) عصمت و طهارت و قدمت تشیع در این منطقه دارد.

علیرضا عبدالله‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان، اظهار کرد: منطقه تاریخی کاشان از دیرباز تاریخ به تشیع معروف است و برگزاری آئین‌های عاشورایی نه تنها در محله‌های شهر که در تک تک روستاهای این منطقه با شور و هیجانی خاص برگزار می‌شود و نشان از قدمت تاریخی در کارنامه سوگواری این منطقه دارد.

وی با تاکید بر ظرفیت بی‌نظیر گردشگری مذهبی شهرستان کاشان، افزود: آئین‌های عاشورایی روایتگر تنوع خرده‌فرهنگ‌های متفاوت این شهرستان است و برگزاری پرشور هرساله این آئین‌ها توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان با تاکید بر اینکه نخل‌گردانی پرتکرارترین آئین عاشورایی است که در جای جای این شهر و حتی روستاها انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: ۱۲ آئین عاشورایی شهرستان در قالب‌های مختلف در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شده است.

عبدالله‌زاده تصریح کرد: آئین تشرف به مسلک سقایی کاشان، آئین چاووش عزای محرم کاشان، آئین نخل‌گردانی کاشان، آئین روز شش گوشه، آئین نخل گردانی قمصر، آئین روز ششم امام حسین برزک، آئین روز ششم امام حسین نیاسر، آئین توق شیخ رضا، آئین نخل گردانی جوشقان قالی، آئین وداع نخل روستاهای علوی و خاوه، آئین آداب نذر سادات دهه دار نشلج، تعزیه شهر و مشکلات ترکیب بند محتشم از آئین‌های ثبت شده شهرستان کاشان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس است.

وی با بیان اینکه این آئین‌ها تا پایان ماه صفر برپا و هر گوشه‌ای از این منطقه پذیرای گردشگران مذهبی است‌، افزود: همه ساله هزاران نفر از علاقه‌مندان به آئین‌های مذهبی و گردشگران خارجی و داخلی به منطقه کاشان سفر و از این مراسم مذهبی دیدن می‌کنند.

کد خبر 772563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.