لزوم تدوین طرح جامع پسماند برای شهرها/ اجرای ۳ پروژه پژوهشی در اصفهان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: تدوین طرح جامع پسماند بر اساس قانون مدیریت پسماند یک الزام برای تمام شهرها است و تمام شهرها یک طرح جامع برای مدیریت پسماند خود باید ارائه دهند تا در نهایت طرح تفصیلی خود را تدوین کنند.

غلامرضا ساکتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه پروژه‌های پژوهشی، نخستین دسته پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان است، اظهار کرد: سال جاری سه پروژه پژوهشی در نظر گرفته شده و دو پروژه از سال گذشته به سال جاری منتقل شده است.

وی با بیان اینکه به‌روزرسانی طرح جامع پسماند شهرداری این کلان‌شهر، نخستین پروژه است، افزود: تدوین طرح جامع پسماند بر اساس قانون مدیریت پسماند یک الزام برای تمام شهرها است و تمام شهرها یک طرح جامع برای مدیریت پسماند خود باید ارائه دهند تا در نهایت طرح تفصیلی خود را تدوین کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تاکید کرد: تدوین طرح جامع این کلان‌شهر مربوط به اواخر دهه ۹۰ است که با افق پنج ساله تا سال ۱۳۹۵ آغاز شد.

ساکتی گفت: با توجه به تغییرات و تحولات فضای فیزیکی، زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی کشور، حوزه مدیریت پسماند نیز دچار تحولات زیادی شده است و نیاز به به‌روزرسانی دارد.

وی ادامه داد: اقدامات و فعالیت‌ها باید بر اساس شرایط روز در طرح تدوین شود، همچنین از سلیقه‌گرایی فاصله گرفت و مدیران ارشد حوزه مدیریت پسماند باید با یک روش مشخص فعالیت کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: به‌روزرسانی طرح جامع پسماند در دستور کار این سازمان قرار گرفت و یک آراف‌پی (RFP) تهیه شد، همچنین این موضوع در جلسه‌های متعدد شورای عالی پژوهش و شورای اسلامی شهر مورد بررسی قرار گرفت؛ در نتیجه تصمیم گرفته شد تا آراف‌پی را بر اساس شیوه‌نامه وزارت کشور تدوین شود و مواردی که نیازمند این موضوع است، مورد توجه قرار گیرد.

ساکتی با بیان اینکه نظرسنجی؛ دومین پروژه پژوهشی این سازمان است، افزود: با توجه به تحولات حوزه مدیریت پسماند به‌ویژه در سال ۱۳۹۷ که بحران‌های اقتصادی و بحران مواد پتروشیمی ایجاد شد، در این راستا وضعیت مدیریت پسماندهای خشک دچار تحول شده و این موضوع موجب تقویت زباله‌گردی شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تاکید کرد: پدیده زباله‌گردی و حضور عوامل غیرمجاز در شکل‌های مختلف موجب ایجاد اختلال در فرایند تحویل پسماند خشک شده است.

ساکتی گفت: دلایل زباله‌گردی را باید بررسی کنیم و متوجه رفتارهای مختلف شهروندان در حوزه مدیریت پسماند خشک شویم، همچنین پیشنهادهایی را باید ارائه دهیم و پروژه‌ای برای اصلاح این موضوع در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر این پروژه نظرسنجی آماده و آراف‌پی آن نیز تأیید شده است و در مرحله انعقاد قرارداد است.

کد خبر 772286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.