منش سیاسی امام حسین(ع) در روز عاشورا الگویی برای بشریت

آنچه موجب شد قیام امام حسین (ع) تا روز قیامت باقی بماند این است که امام سلطه فاسق بر جامعه اسلامی را نپذیرفت و پس از واقعه عاشورا نیز حضرت زینب در جنگ شناختی دشمن به جهاد تبیین پرداخت و اجازه نداد نور حسین (ع) خاموش شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، از فلسفه قیام امام حسین (ع) بارها گفته‌اند و شنیده‌ایم؛ قیامی که بر اساس احیای سنت پیامبر اسلام (ص) و امر به معروف و نهی از منکر و زیر بار ظلم نرفتن شکل گرفت که می‌بایست از فلسفه این قیام و عبرت‌های عاشورا برای ارتقای نظام جمهوری اسلامی بهره بگیریم.

اهمیت ایستادگی در برابر ظلم و زیاده خواهی استکبار

باید در نظر داشت که یکی از بهترین درس‌های عاشورا برای حال امروز ما ظالم نبودن و ظلم ناپذیری است که هم مردم و هم مسئولان جامعه اسلام باید این نکته را مد نظر خود قرار دهند؛ چرا که با چنین روحیه‌ای می‌توان در برابر ظلم، استکبار و زیاده‌خواهی کشورهای استعمارگر تا پای جان ایستاد و شعائر وحیانی اسلام و سنت نبوی را در سراسر جهان پیاده سازی و احیا کرد.

از دیگر درس‌های عاشورا امر به معروف و نهی از منکر است؛ واجبی که این روزها فراموش شده اما لازم است تقویت شود چراکه با این سنت پسندیده می‌توان مانع احتمال بروز خطای جدی در ساختار جامعه شد و در عین حال می‌تواند با این ساز و کار نقاط قوت جامعه را تقویت کرد.

ضرورت زنده نگه داشتن قیام امام حسین (ع)

آنچه موجب اهمیت زنده نگه داشتن واقعه عاشورا از گذشته تا امروز بوده، این است که اذهان مردم باید در هر برهه‌ای از تاریخ آگاه باشد و بدانند که امام حسین (ع) در روز عاشورا چگونه در برابر یزیدی با خوی استکباری ایستادگی کرد تا مانع انحراف دین شود. در واقع این ایستادگی باید تا روز قیامت با زنده نگه داشتن یاد امام حسین (ع) استمرار یابد و در کنار آن پیام‌های عاشورا نیز تبیین شود.

در عین حال باید برای افزایش علاقه جوانان به امام حسین (ع) و عزاداری در ماه محرم تلاش کرد چرا که رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند تا فرهنگ عاشورا را در بین جوانان ما کمرنگ کنند اما موفق نمی‌شوند چرا که به فرموده پیامبر اکرم (ص) «در خون سیدالشهدا حرارتی است که هرگز سرد نمی‌شود» به طوری که در طول تاریخ تشیع هرچه دشمنان تلاش کردند تا مانع محبت مردم به سیدالشهدا بشوند، موفق نشدند چرا که اخلاص امام حسین (ع) موجب شد این حرارت در قلوب مؤمنان روز به روز شعله‌ورتر شود.

بر همین اساس با توجه به تلاش رسانه‌های ضد دین و استکباری برای انحراف نسل جوان، لازم است افراد آگاه واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) را به درستی و بدون تحریف و با الگوگیری از حضرت زینب (س) برای همگان تبیین کنند تا از این طریق گرایش قلوب به سمت اسلام ناب محمدی را بیش از گذشته شاهد باشیم.

انقلاب اسلامی تداوم و الگو گرفته از عاشورای حسینی است

محسن نصری، استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در این رابطه اظهار می‌کند: امام حسین (ع) در مسیر مکه تا کربلا در یکی از منازل فرمودند «لکم فِیَّ اسوة» بدین معنی که رفتار و عمل من برای شما الگو است؛ حال باید پرسید امام حسین (ع) چه الگویی برای امروز و فردای ما دارند؟ و اصلاً چرا امام حسین (ع) خاندان خود را به سمت قیام و مبارزه برد؟

وی می‌افزاید: پس از آنکه معاویه فوت کرد، حامیان او برای بیعت گرفتن برای یزدید اقدام کردند. در مدینه هم حاکم مدینه یعنی ولید و نیز مروان از سیدالشهدا خواستند تا با ولایت و حاکمیت یزید بیعت کند اما امام حسین (ع) فرمود «انا لله و اناالیه راجعون و علی الاسلام السلام، اذ قد بلیت الامه براع مثل یزید» یعنی باید فاتحه اسلام را خواند اگر مثل یزیدی حاکم جامعه اسلامی شود؛ باید دقت کرد که امام نفرمود این یزید بلکه منظور ایشان هر فاسق و فاجری است که بخواهد حاکم جامعه اسلامی شود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان ادامه می‌دهد: پس از آن امام حسین (ع) قیام خود را آغاز کرد اما چند نکته از قیام امام حسین (ع) قابل برداشت است؛ اول اینکه قیام ایشان به ما الگو می‌دهد که نباید حکومت ظالمان و فاسدان را بر خود بپذیریم؛ بر همین اساس یکی از مبانی انقلاب اسلامی در ایران همین نکته شد که ملت ما به رهبری امام خمینی (ره) حاکمیت پادشاهان فاسد و نالایق و کاپیتولاسیون آمریکایی‌ها را نپذیرفت و به همین جهت می‌توان انقلاب اسلامی را تداوم و الگو گرفته از عاشورای حسینی دانست.

توطئه‌های دشمن علیه امام حسین (ع)؛ از تهدید نظامی تا تحریم اقتصادی

وی در خصوص نکته دوم به توطئه‌های دشمنان علیه امام حسین (ع) اشاره می‌کند و می‌گوید: دشمنان سه توطئه در این رابطه انجام دادند؛ اول اینکه در برابر امام که ولایت یزید را نپذیرفت تحریم اقتصادی به کار بردند و آب را به روی سیدالشهدا و یاران ایشان بستند؛ امروز هم می‌بینیم که ملت ایران به دلیل عدم پذیرش سلطه آمریکا و صهیونیست‌ها طی ۴۵ سال گذشته تحریم اقتصادی شده‌اند.

نصری ادامه می‌دهد: حرکت دوم دشمن علیه امام حسین (ع) تهدید نظامی بود که اگر ولایت ما را نپذیرید سرهای شما را بالای نیزه خواهیم برد اما امام حسین (ع) فرمودند «هیهات منا الذلة» و حضرت قمر بنی‌هاشم نیز فرمودند «والله اِن قَطعتموا یَمینی انی احامی ابداً عَن دینی» و در ادامه الگوی عاشورا و شهادت طلبی «احلی من العسل» حضرت قاسم پدید آمد و دشمنان نتوانستند به اهداف خود برسند؛ در انقلاب اسلامی هم می‌بینیم مستکبران شرق و غرب عالم در جنگ تحمیلی علیه ما اقدام کردند و بعد هم داعش را به وجود آوردند اما از ملت تنهای تحریم شده و بدون امکانات ایران شکست خوردند، چون سیدالشهدا و یاران ایشان الگوی شهدا و رزمندگان ما در جبهه‌ها و دفاع از حرم شدند و با حماسه‌های خود دشمن را شکست دادند.

اهمیت جهاد تبیین در جنگ شناختی با الگوگیری از حضرت زینب (س)

وی در توضیح نکته سوم تشریح می‌کند: روز یازدهم محرم که کاروان اسرا به سمت شام حرکت کرد به هر شهر و روستایی که می‌رسید، مردم سوال می‌کردند که اینها چه کسانی هستند؟ مزدوران یزید می‌گفتند خارجی هستند. خارجی یعنی کسانی که از دین خارج شدند و علیه خلیفه مسلمین خروج کردند. به تعبیری دشمنان اهل بیت جنگ روانی و تبلیغاتی و شناختی علیه حجت خدا ایجاد کردند. اینجا بود که حضرت زینب برای مقابله با آنها جهاد تبیین را آغاز کرد و خطبه قرایی در شام و بارگاه یزید خواند؛ امروز هم دشمنان ما که در حمله نظامی و تحریم‌های اقتصادی مأیوس و شکست خورده شدند با جنگ رسانه‌ای و شناختی تلاش می‌کنند تا ملت ایران را از مسیر خود منحرف کنند؛ به همین جهت رهبر معظم انقلاب فرمودند که جهاد تبیین کنید و بعد فرمودند که الگوی جهاد تبیین حضرت زینب است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان تاکید می‌کند: قیام امام حسین (ع) تا روز قیامت باقی مانده و همه آزادگان دنیا می‌توانند از آن برای سعادت دنیوی و اخروی استفاده کنند چرا که امام سلطه همچون یزیدی را نپذیرفت و امروز انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ع) بر عدم پذیرش سلطه و ولایت پادشاهان فاسق شکل گرفت که راهکار مقابله با جنگ شناختی هم الگوگیری از حضرت زینب در جهاد تبیین است.

ملت ایران عهد خود را با امام و شهدای خود نخواهند شکست

وی در ادامه با اشاره به شعار انقلابی مردم ایران که در بزنگاه‌های مختلف تاکید دارند «ما اهل کوفه نیستیم» راهکار اینکه واقعاً همانند کوفیان عمل نکنیم را این‌طور تبیین می‌کند و می‌گوید: کوفیان امام زمان خود را دعوت و سپس رها کردند؛ آنها به معنای واقعی کلمه ولایتمدار نبودند چرا که به خاطر دنیاطلبی خود امام خویش را به زر و سیم و سکه فروختند.

نصری خاطرنشان می‌کند: اهل کوفه نبودن یعنی اهل دنیا طلبی نبودن؛ بنابراین امروز باید مراقب باشیم در جنگ رسانه‌ای و تبلیغات اقتصادی دنیاطلب نشویم و به خاطر آسایش و راحتی دنیا اطاعت از رهبری و ولایت را فراموش نکنیم؛ «ما اهل کوفه نیستیم» چون عهدشکن نیستیم و عهد خود را با امام و شهدا و رهبری نخواهیم شکست.

کد خبر 772230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.