برپایی هیئت عزاداری به همت معلولان، نمودی از «معلولیت محدودیت نیست»

نماینده هیئت معلولان استان اصفهان گفت: تلاش کردیم علاوه‌ بر برگزاری مراسم عزاداری با کمک خیران تا حدودی بعضی از مشکلات افراد دارای معلولیت را رفع کنیم.

ابوالفضل ضامنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هیئت معلولان و نابینایان استان اصفهان در سال ۱۳۵۷ توسط عبدالمحمد ضامنی تأسیس شد، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و قرآنی شامل جلسات آموزش اصول عقاید، مفاهیم، اصول معارف و تفسیر از فعالیت‌های مستمر این هیئت است، همچنین به صورت هفتگی برنامه‌ریزی شده تا تمام معلولان بتوانند با استفاده سرویس ایاب و ذهاب که در سطح شهر اصفهان تهیه شده است، در جلسات شرکت کنند.

وی افزود: به مدت ۱۳ شب مراسم عزاداری امام حسین (ع) برنامه‌ریزی و برگزار می‌شود و معلولان به همراه خانواده‌هایشان از سراسر استان اصفهان در مجالس عزاداری شرکت می‌کنند.

نماینده هیئت معلولان و نابینایان استان اصفهان ادامه داد: هر سال با هماهنگی‌هایی که با ستاد عتبات عالیات انجام می‌شود، پرچم‌های ۱۲ امام معصوم (ع) در هیئت معلولان رونمایی می‌شود، علاوه بر آن اعضای هیئت معلولان با حضور در بیمارستان امام حسین (ع) به عیادت کودکان با بیماری‌های خاص می‌روند و موجب دل‌گرمی آن‌ها می‌شوند.

ضامنی عنوان کرد: زندگی افراد معلول با ویژگی‌هایی همراه است و برای حضور در مجالس عزاداری به فضای مطلوبی متناسب با شرایط آن‌ها نیاز است، تاکنون هیئت معلولان اصفهان در سطح استانی و ملی درخشیده و نشان داده که معلولیت افراد همواره موجب محدودیت نشده است و مانع پیشرفت آن‌ها نخواهد شد.

وی اضافه کرد: تاکنون نیز سعی شده است با همراهی خیران، همکاری معلولان، خانواده‌هایشان و کمک‌های مردمی این هیئت اداره شود، هیئت معلولان و نابینایان مکان ثابتی دارد، اما تلاش کردیم تا برنامه‌ها و فعالیت‌های هیئت در نقاط مختلف شهری برگزار شود تا عموم افراد بتوانند در برنامه‌ها شرکت کنند، علاوه بر آن نشان دهیم که معلولیت، همواره محدودیت نیست و می‌توان با وجود معلولیت در مسیر رشد و پیشرفت قدم گذاشت.

نماینده هیئت معلولان استان اصفهان درباره تفاوت برنامه‌های هیئت معلولان با دیگر برنامه‌های سطح شهر خاطرنشان کرد: اعضای هیئت معلولان تلاش می‌کنند، با برگزاری جلسات قرائت قرآن در ایام جشن‌ها و عزاداری‌ها موجب تقویت و افزایش معرفت قرآنی و دینی افراد شوند، همچنین در جلساتی که برگزار می‌شود از اساتید برجسته دعوت به عمل می‌آید تا در جلسات هیئت سخنرانی داشته باشند، سپس با مداحی و روضه‌خوانی ذاکران اهل‌بیت جلسه به پایان می‌رسد، متناسب با شرایط معلولان برنامه‌ها اجرایی شود.

ضامنی پیرامون حس فعالیت در هیئت معلولان افزود: افراد معلول با ذوق و شوق خاصی در برنامه‌های مختلف هیئت شرکت می‌کنند و حتی در برنامه‌ریزی و برگزاری آن مشارکت دارند، از سال ۱۳۵۷ که این هیئت تأسیس شد به صورت مداوم در هر سال رشد خاصی داشته‌ایم، اما علاوه‌بر برگزاری جلسات روضه و عزاداری نیست، تلاش می‌کنیم در رفع مشکلات افراد معلول در زمینه‌های اشتغال، محرومیت‌زدایی، تهیه مسکن و پوشاک، رفع آسیب‌های اجتماعی و اقداماتی از این قبیل فعالیت‌های مؤثری داشته باشیم.

وی در خصوص اقدامات و برنامه‌های هیئت معلولان در حوزه اشتغال و تهیه مسکن خانواده‌های معلول تاکید کرد: توانستیم با تلاش‌های مداوم از طریق تهیه سهمیه‌هایی برای تهیه مسکن به خانه‌دار شدن برخی از افراد دارای معلولیت و خانواده‌هایشان کمک کنیم، همچنین در حوزه اشتغال توانستیم با پیگیری‌های مستمر، اشتغال افراد دارای معلولیت در سطح جامعه را افزایش دهیم، همچنان پیگیر سایر مشکلات و چالش‌های آن‌ها و خانواده‌هایشان هستیم.

نماینده هیئت معلولان استان اصفهان گفت: امیدواریم با افزایش مشارکت مردم و همراهی بیش از پیش مسئولان بتوانیم گستره فعالیت‌های خود را افزایش دهیم و همچنان در حال خدمت به جامعه معلولان باشیم.

کد خبر 772142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.