جهان برای دستیابی به توافق پاریس نیازمند تغییر رویه است

حرکت آهسته بشر در مسیر دستیابی به اهداف سبز با سرعت بالای تغییرات آب‌وهوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی هم‌خوانی ندارد و تداوم این روند یا شکست توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس همراه خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شکل غالب رشد اقتصادی امروزی و ایدئولوژی پشت آن آشکارا ناپایدار است، اقدامات اقلیمی به‌حدی آهسته و تدریجی پیش می‌رود که ممکن نیست جهان به اهداف توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس دست پیدا کند و مقابله بسیار کند با تغییرات آب‌وهوایی به‌ویژه در ماه‌های اخیر موجب شده است که موج‌های گرمایی و دمای بالاتر از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد زمین را در بر گیرد.

رهایی از این مشکلات نیازمند تغییر در طرز فکر و استراتژی فعلی است، چراکه نیاز شدیدی به افزایش تصاعدی تعداد توربین‌های بادی، پنل‌های خورشیدی، خودروهای الکتریکی و یک سیستم انرژی کاملاً جدید احساس می‌شود. در اصل اکوسیستم‌ها به معنای واقعی کلمه نیاز به کمک دارند تا بتوانند از حیات و هستی انسان پشتیبانی کنند حال آنکه تداوم روند به شکل کنونی تنها پیامدی که دارد نابودی زمین و نسل بشر خواهد بود.

جهان برای دستیابی به توافق پاریس نیازمند تغییر رویه است

شکست بشر در دستیابی با اهداف توافق‌نامه پاریس

طبیعت به خودی خود هزاران حلقه بازخورد داخلی دارد که در صورت مداخله نکردن انسان کل اکوسیستم را متحول خواهد کرد. یادگیری کار با حلقه‌های بازخورد طبیعت به روش صحیح، پایه‌ای است که می‌تواند به‌طور مثبت به بازسازی اکوسیستم‌های تخریب‌شده و ایجاد سیستم‌های کشاورزی پایدارتر کمک کند، با این حال چنانچه این رشد تنها به‌دنبال به حداکثر رساندن سود کوتاه‌مدت در سطح شرکتی و حفظ رشد تولید ناخالص داخلی در سطوح ملی و بین‌المللی باشد، سیستم حمایت از زندگی بشر را از بین می‌برد.

تغییرات تدریجی بشر را از نقاط اوج خطرناک سیستم زمین عبور می‌دهد و به دمای ۲.۵ تا ۳ درجه سانتی‌گراد می‌رساند؛ این امر میلیاردها نفر را در معرض گرما و رطوبت شدید و بالقوه کشنده قرار می‌دهد. برای محافظت از زندگی و معیشت در سطح جهانی، اقدامات امروزی باید روی دستیابی به نقاط اوج مثبتی متمرکز شود که اصلی‌ترین آن‌ها اتخاذ معیار پیشرفت بهتر از رشد تولید ناخالص داخلی است.

جهان برای دستیابی به توافق پاریس نیازمند تغییر رویه است

اتخاذ یک معیار جدید پیشرفت، نقطه عطف مثبت عمیقی در هنجارهای فرهنگی خواهد بود و می‌تواند به‌عنوان یک نقطه اهرمی عمل کند تا نقاط اوج مثبت دیگر را ایجاد کند. در واقع تنها راه معتبری که اکنون می‌تواند هدف توافق پاریس برای محدود کردن گرمایش زمین به زیر ۲ درجه سانتی‌گراد را محقق کند، پیدا کردن و ایجاد نقاط اوج مثبتی است که اقدامات اقلیمی را به‌شدت تسریع می‌کند تا از تخریب طبیعت جلوگیری و سیستم حمایت از زندگی را بازسازی کند.

جهان امروز به تسریع تغییرات خودکششی نیاز دارد که با عبور از یک نقطه اوج اتفاق می‌افتد. در سیستم‌های انسانی که در حال حاضر موجب انتشار گازهای گلخانه‌ای و از بین رفتن طبیعت می‌شوند، نقاط اوج مثبتی در جوامع و فناوری در حال پیدایش است که شامل خروج بازخورد تقویت‌کننده (مثبت) از بازخورد میرایی (منفی) می‌شود و به اندازه‌ای قوی است که از تغییر خودکششی پشتیبانی کند. جذب خودروهای برقی، انرژی خورشیدی و بادی همراه با کاهش نیروی زغال‌سنگ نشانی بر این ادعا است.

جهان برای دستیابی به توافق پاریس نیازمند تغییر رویه است

این دستاورد مرهون حلقه‌های بازخورد تقویت‌کننده قوی از جمله یادگیری از طریق انجام و صرفه‌جویی در مقیاس است که به‌شدت قیمت‌ها را کاهش داده و کیفیت و دسترسی به فناوری‌های سبز را بهبود بخشیده است.

نوآوری و اقدامات آبشاری آب‌وهوایی

در حال حاضر با جهانی شدن محصولاتی هم‌چون باتری‌های خودروهای برقی، بهبود قیمت و کیفیت در یک بازار در سراسر جهان دستاوردی مشترک است، از این‌رو اقداماتی همچون ممنوعیت خودروهای دیزلی در آینده که نوآوری را در یک بازار تحریک می‌کند، به نفع همه جهان است.

نقاط اوج مثبت نیز شروع به تقویت یکدیگر در بخش‌های گوناگون کرده‌اند. باتری‌های ارزان‌تر ضمن کمک به تعادل عرضه و تقاضا، نقطه‌عطف انرژی‌های تجدیدپذیر را تقویت می‌کنند و انرژی تجدیدپذیر ارزان‌تر به برق‌رسانی جابه‌جایی‌ها کمک می‌کند، زیرا کل هزینه مالکیت خودروهای برقی را کاهش می‌دهد. این امر نقاط اهرمی فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند که حذف سه‌چهارم گازهای گلخانه‌ای را تسریع خواهد کرد.

جهان برای دستیابی به توافق پاریس نیازمند تغییر رویه است

یک‌چهارم دیگر انتشار گازهای گلخانه‌ای نتیجه کشاورزی، نحوه استفاده بشر از زمین و به‌طور عمده ناشی از تقاضای گوشت به‌ویژه گوشت گاو است.

دام‌ها از ۸۰ درصد زمین‌های کشاورزی برای تأمین ۱۷ درصد کالری و ۳۷ درصد پروتئین در سراسر جهان استفاده می‌کنند. این امر موجب انتشار گازهای متان قوی، جنگل‌زدایی و انتشار کربن‌دی‌اکسید مرتبط می‌شود. رژیم‌هایی غذایی با گوشت کمتر و پروتئین بیشتر بازخورد تقویت‌کننده‌ای است که به کاهش قیمت و بهبود کیفیت منتهی می‌شود و کلید پایان دادن به جنگل‌زدایی و آزادسازی زمین برای احیای طبیعت، حذف کربن اضافی از جو و اتخاذ سیستم‌های کشاورزی پایدارتر است.

جهان برای دستیابی به توافق پاریس نیازمند تغییر رویه است

کد خبر 771941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.