از ترور لینکلن تا ترامپ؛ خشونت سیاسی در آمریکا همچنان ادامه دارد

در پی ترور نافرجام دونالد ترامپ که طی یک میتینگ انتخاباتی بامداد یکشنبه به وقوع پیوست، سی‌ان‌ان نوشت ترور نافرجام رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده یادآور تهدیدی است که همواره برای این جایگاه و مدعیان آن در ایالات متحده آمریکا وجود داشته است و نشان می‌دهد خشونت سیاسی در این کشور همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در پی ترور نافرجام دونالد ترامپ که طی یک میتینگ انتخاباتی در بامداد یکشنبه به وقوع پیوست، سی‌ان‌ان نوشت ترور نافرجام رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده یادآور تهدیدی است که همواره برای این جایگاه و مدعیان آن در ایالات متحده آمریکا وجود داشته است. (بخوانید: جزئیات ترور ناموفق ترامپ حین سخنرانی انتخاباتی + فیلم)

جو بایدن چهل‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا است و چهار تن از رؤسای جمهور آمریکا در اثر ترور کشته شده‌اند که آخرین مورد آن جان اف کندی در سال ۱۹۶۳ است. بررسی تاریخ سیاسی آمریکا نشان می‌دهد که تاکنون علاوه بر چهار رئیس‌جمهور این کشور که توسط عوامل و عناصر داخلی ترور شده‌اند، چهار تن دیگر از آن‌ها نیز بر اثر بیماری‌های حاد یا مزمن فوت کرده‌اند.

سی‌ان‌ان معتقد است بروز دوباره چنین حادثه‌ای نشان می‌دهد که برخلاف تصور عموم که فکر می‌کردند با تقویت سیستم امنیتی دوران این خشونت‌ها به سر آمده است، اما خشونت سیاسی در این کشور همچنان ادامه دارد. در ادامه به مرور داستان چهار رئیس‌جمهور آمریکا که در اثر ترور جان خود را از دست داده‌اند می‌پردازیم.

آبراهام لینکلن (۱۸۰۹-۱۸۶۵)

او شانزدهمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا طی سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ بود. آبراهام لینکلن، در واپسین روزهای جنگ داخلی آمریکا و هم‌زمان با مراسم یادبود مصلوب‌شدن مسیح (ع) ترور شد. این ترور پنج روز پس از تسلیم فرمانده ارتش نیروهای جنوبی (یکی از طرف‌های جنگ داخلی آمریکا) رخ داد. لینکلن نخستین رئیس‌جمهور آمریکا بود که ترور شد، هرچند ۳۰ سال پیش نیز تلاش ناکامی برای ترور اندرو جکسون، رئیس‌جمهور وقت این کشور انجام شده بود.

از ترور لینکلن تا ترامپ؛ خشونت سیاسی در آمریکا همچنان ادامه دارد

جیمز گارفیلد (۱۸۳۱-۱۸۸۱)

گارفیلد به عنوان بیستمین رئیس‌جمهور آمریکا تنها کمی بیش از شش ماه (چهارم مارس ۱۸۸۱ تا نوزدهم سپتامبر ۱۸۸۱) این سمت را برعهده داشت. جیمز گارفیلد، دومین رئیس‌جمهور آمریکا بود که (حدود ۱۶ سال پس از ترور لینکلن)، هدف ترور قرار گرفت. گارفیلد در تاریخ دوم جولای ۱۸۸۱ هدف شلیک گلوله قرار گرفت و سه هفته بعد، در تاریخ نوزدهم سپتامبر ۱۸۸۱ بر اثر جراحات وارده جان سپرد. گارفیلد در دوران ریاست‌جمهوری هیچ بادی‌گاردی نداشت، در واقع تمام رؤسای جمهوری دوران اولیه آمریکا، به جز لینکلن، بادی‌گارد نداشتند.

از ترور لینکلن تا ترامپ؛ خشونت سیاسی در آمریکا همچنان ادامه دارد

ویلیام مک‌کینلی (۱۸۴۳-۱۹۰۱)

مک‌کینلی بیست‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا است که طی سال‌های ۱۸۹۷ تا ۱۹۰۱ عهده‌دار این سمت بود. وی سومین رئیس‌جمهور آمریکا بود که ترور شد. مکی‌کینلی هنگام دست‌دادن با مردم در سالن کنسرتی موسوم به «معبد موسیقی» توسط یک آنارشیست هدف شلیک گلوله قرار گرفت. او هشت روز بعد (در چهاردهم سپتامبر) بر اثر جراحات ناشی از زخم گلوله جان سپرد. مشهور است که وی علاقه‌مند به دیدار با عامه مردم بود و تمایلی به همراهی بادی‌گاردها نداشت.

از ترور لینکلن تا ترامپ؛ خشونت سیاسی در آمریکا همچنان ادامه دارد

جان اف. کندی (۱۹۱۷-۱۹۶۳)

کندی سی‌وپنجمین (۱۹۶۱-۱۹۶۳) و یکی از محبوب‌ترین رؤسای جمهور تاریخ آمریکا بود. او هنگامی که همراه همسرش ژاکلین سوار ماشینی روباز در شهر دالاس ایالت تگزاس بود، از ناحیه صورت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. وی چهارمین رئیس‌جمهور آمریکایی بود که ترور شد. ماجرای ترور وی «رازآلود» بود و فرضیات مختلفی درباره دست داشتن گروه‌های جنایتکار، سازمان سیا، مافیا، گروه‌های تبعیدی ضد کاسترو و صاحبان صنایع نظامی و تسلیحاتی در ترور او مطرح شده است.

از ترور لینکلن تا ترامپ؛ خشونت سیاسی در آمریکا همچنان ادامه دارد

کد خبر 771901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.