به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجتالاسلام علیرضا ناجی شامگاه گذشته _شنبه بیستوسوم تیر_ در جمع عزاداران حسینی به شیوه حکومت در بیانات ائمه طاهرین پرداخت و اظهار کرد: طبق نامه امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر که مورد توجه جرج جرداق فرانسوی نیز قرار گرفت آمده است، حاکم جامعه اسلامی باید دارای چهار خصلت باشد؛ حاکم باید نخست دارای پشتوانه مالی و نظام دریافت مالیات باشد، دوم با دشمن مبارزه کند؛ خواه مبارزه مرزی، خواه فرهنگی و خواه همچون امروز فرامرزی و نیابتی باشد، سوم حاکم باید دغدغه اصلاحات متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر انواع اصلاحات در جامعه اسلامی خود را داشته باشد و چهارم حاکم باید کشور را بسازد و آباد کند و عدالت در کل منطقه تحت حکومت او وجود داشته باشد.
وی افزود: وقتی حرف از اصلاح امور در میان است، گاهی مخاطب آن اصلاحات فرد، گاهی خانواده و گاهی مجموعه حاکمیت در جامعه اسلامی است که در نامههای امیرالمومنین (ع) کاملاً به آن پرداخته شده است و لازمه رسیدن به این اصلاحات اصلاح باورها است، چرا که اگر اعتقادات انسانها اصلاح نشود طبق آیه ۸۵ سوره بقره مردم به بخشی از دین ایمان آورده و به بخشی کافر میشوند.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: هر انسانی با هر مکتب و آئینی در خصوص سه چیز به خود حق میدهد؛ همه انسانها میگویند که اعتقاد ما درست است و دیگران باید هم عقیده ما باشند در حالی که قرآن میگوید ای اهل کتاب با هم در خصوص مشترکات خود صحبت کنید تا بر سر اختلافات به نتیجه برسید.
وی تشریح کرد: امام سجاد (ع) فرمودند که اگر در سه بخش دین، علاقه انسانها و تدبیر در امور به عالم یا کارشناس مراجعه نشود و چارهای برای حل مسائل اتخاذ نشود فساد اتفاق خواهد افتاد بر همین اساس بود که امام حسین (ع) وقتی دید باور مردم عوض شده و حدیث جعل میکنند، فرمودند که ای مردم آگاه باشید سنت رسول خدا دارد میمیرد، مردم معروف را وارونه کردهاند و قد سرانگشتی در کف کاسهای از معروف باقی مانده است.
حجتالاسلام ناجی بیان کرد: اگر باورها درست نباشد کمکم اعتقادات در جامعه رخت بر خواهد بست، امام حسین (ع) نه برای خود که برای عالم کار کرد، همینکه ما امام حسین (ع) را میشناسیم یعنی نسلها سر این سفره بودهایم، اما اگر اصلاح باورها اتفاق نیفتد، سرنوشت دینپذیری نسل بعد از ما مشخص نخواهد بود.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان یادآور شد: باید توجه کرد که اصلاح باورها با توهین به یکدیگر اتفاق نمیافتد، اما همین که باورها اصلاح نمیشود چند دلیل دارد که مهمترین آنها عبارتند از اول جهل همچون قوم حضرت موسی که با دیدن همه معجزات الهی منحرف شدند، دوم تقلید کورکورانه همچون بتپرستان که از آئین اجداد خود پیروی میکردند، سوم آزادی برای ارتکاب هر نوع فسق و فجور است و چهارم لجبازی که نمونه آن در زمان پیامبر اکرم (ص) نیز دیده شده است که عدهای از سر لجبازی ایمان نمیآوردند، تا جایی که عمر سعد نیز پس از شنیدن وعدهها و امان دادنهای امام حسین (ع) در نهایت از سر لجبازی در سپاه یزید ماند و مورد نفرین امام قرار گرفت و طبق نفرین امام مختار در بستر سر از تن او جدا کرد.
وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین مبنی بر اینکه همنشین شما وصله لباس است و باید آن را درست انتخاب کنید، خاطرنشان کرد: در کلام امام باقر (ع) روش اصلاح باور با چهار معرفت امکانپذیر است که با معرفت خداشناسی، معرفت خودشناسی، معرفت وظیفهشناسی و معرفت دشمنشناسی باور همه ما سالم خواهد ماند.
نظر شما