انتقال آب دریا به اصفهان؛ پروژه‌ای که به همت دولت سیزدهم قفل چندساله را شکست

پروژه انتقال آب از دریای عمان به اصفهان از جمله طرح‌های مهم و اساسی بود که در دولت شهید رئیسی آغاز شد و عملیات اجرایی آن نیز در حال حاضر با سرعت در حال انجام است؛ پروژه‌ای که باید در دولت چهاردهم با جدیت دنبال شود و به بهره‌برداری برسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عملیات اجرایی مرحله نخست پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان مهر ۱۴۰۱ آغاز شد و در دولت سیزدهم در ۲۴ نقطه در حال تکمیل است، همچنین عملیات اجرایی مرحله دوم این پروژه، هفتم مهر ۱۴۰۲ با حضور رئیس‌جمهور شهید آغاز شد.

در این راستا ۷۰ میلیون متر مکعب در مرحله نخست و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در مرحله دوم از طریق اجرای این پروژه به اصفهان انتقال داده می‌شود؛ مسئولان تاکید دارند که اجرای این پروژه تنها با هدف تأمین آب برای صنایع موجود در استان است و طرح توسعه واحدهای صنعتیِ آب‌بر در دستور کار نیست.

انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان یکی از سریع‌ترین پروژه‌های در دست اجرای کشور است که با حمایت صنایع بزرگ در مدار پیشرفت قرار دارد و به گفته سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان حمایت مجموعه‌های صنعتی بزرگ استان از جمله پالایشگاه، فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و اتاق بازرگانی شرایط خوبی را از نظر پشتیبانی برای این طرح رقم زده است، همچنین شرکت آب صفه، پیمانکار طرح انتقال آب از دریای عمان بوده و با استفاده از ظرفیت پیمانکاران قوی خود توانسته است در بخش‌های مختلف این پروژه را تقسیم کار کند و با همکاری پیمانکاران مختلف به پیش برد.

در واقع تمام واحدهای صنعتی استان پس از اجرای این طرح، موظف هستند تأمین آب خود را از مسیر این پروژه انجام دهند و همه واحدهای صنعتی استان باید غیر از شبکه فعلی، تدبیر دیگری نیز برای تأمین آب داشته باشند، از این‌رو بعضی از مجموعه‌های سهام‌دار همچون هلدینگ پترو پالایش اصفهان، فولاد مبارکه و ذوب‌آهن علاقه‌مند به برنامه‌ریزی برای اجرای تأمین آب خود هستند که از این طرح‌ها صنایع دیگر استان نیز بهره‌مند خواهند شد.

فراز و فرودهای انتقال آب از دریای عمان به قلب ایران

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می‌کند: این روزها شرایط آب و هوایی این کلان‌شهر، شهروندان آن را آزرده کرده و اگرچه گرما در اغلب نقاط کشور امری طبیعی است، اما شرایط محیطی شهر و گردوغباری که آن را درگیر کرده، امری دیگر است.

وی با اشاره به خشکی دائمی زاینده‌رود و مشکلاتی که برای اصفهان به همراه داشته است، می‌افزاید: مدیران شهری در ادوار گذشته تلاش‌های فراوانی برای رفع این مشکل داشتند و البته کمتر نتیجه‌ای حاصل کردند.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: در دولت‌های گذشته اگرچه همه برای برون‌رفت از این گرفتاری تلاش‌هایی انجام دادند، اما تنها روی کاغذ و به صورت مصوبه ماند و به‌رغم اشتیاق برای حل این مسئله، مشکلات همچنان برطرف نشده است.

نادرالاصلی ادامه می‌دهد: چند راه‌حل برای این مسئله و جاری‌شدن زاینده‌رود از جمله احداث تونل سوم کوهرنگ، ساخت سد بر دهانه آن و پمپاژ آب روی میز وجود داشته است.

وی می‌گوید: این مسیر اگرچه مورد تأکید وزارت نیرو است و بر اجرایی شدن آن همواره تأکید می‌شود، همچنین در همین زمان نیز کارگاه آن فعال است، اما طی دوران مختلف با موانعی مواجه شده که نتیجه آن کُندی در پیشرفت کار است، اما تعطیل نیست و پمپاژ آب تا حدودی برقرار است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می‌دهد: تونل بهشت‌آباد موضوعی است که بیش از ۲۰ سال در تمام دولت‌ها بر اجرا شدن آن تصریح شده و اقدامات مؤثر به‌ویژه در زمینه مطالعات تخصصی، فنی، زیست‌محیطی و گردشگری انجام گرفته است.

مطالبه‌گران دلسوخته‌ای که فقط مطالبه برای آن‌ها مهم است، از آغاز هر اقدامی برای پروژه مهم ملی، استانی و منطقه‌ای انتقال آب ابا دارند

نادرالاصلی با اشاره به اینکه این موضوع از ناحیه بسیاری از متولیان، مسئولان، دغدغه‌مندان، متخصصان و مطالبه‌گران اصفهانی در تهران و اصفهان مورد پیگرد حقیقی، حقوقی و قضائی قرار می‌گیرد، بیان می‌کند: این پروژه با توجه به برخی کنش‌های مطالبه‌گرانه در خارج از استان و بیشتر در استان همجوار غربی همواره با چالش‌های اجرایی روبه‌رو بوده، از این‌رو تاکنون اقدامات عملیاتی مؤثری در این زمینه انجام نشده است.

وی با بیان اینکه این طرح و اجرای آن می‌توانست برای منطقه امکانات توسعه‌ای اقتصادی، گردشگری و کشاورزی فراوانی را برای اهالی محل به‌ویژه جاری‌شدن زاینده‌رود به ارمغان آورد، می‌گوید: مطالبه‌گران دلسوخته‌ای که فقط مطالبه برای آن‌ها مهم است، از آغاز هر اقدامی برای این پروژه مهم ملی، استانی و منطقه‌ای ابا دارند و مانع هستند، از این‌رو کار اجرا در این مسیر مسدود است، کارگران از بیکارند و مردم محل از مواهب اجرای آن از توسعه‌یافتگی محروم هستند.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سومین راه‌حل برای جاری‌شدن آب به صورت دائمی در زاینده‌رود ادامه می‌دهد: رسیدن آب از مسیر دریا به فلات مرکزی کشور و از جمله اصفهان برای کوتاه کردن دست‌اندازی‌های صنعت بر آبِ گوارای زاینده‌رود و حذف برداشت‌های فراوان از سفره‌های زیرزمینی، طرحی است که در دولت دوازدهم به‌شدت مورد اقبال قرار گرفت تا جایی که مسئولان مرتبط وقت، برون‌رفت اصفهان از مشکل کم‌آبی را موقوف بر همین مسیر دانستند.

نادرالاصلی می‌گوید: مسئولان ذی‌ربط برای تحقق این مهم به شرکت تأمین آب صفه بهای بیشتری دادند و آن را متولی اجرای طرح کردند، همچنین واحدهای صنعتی بزرگ استان همچون فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، پالایشگاه اصفهان، اتاق بازرگانی و شهرداری نیز سهام‌داران خُرد و کلان این پروژه شدند و سرانجام عملیات اجرایی پروژه آغاز شد.

وی با بیان اینکه آغاز عملیات اجرایی این پروژه به دولت دوازدهم وصال نداد، خاطرنشان می‌کند: مدیریت استانی در دولت سیزدهم به طور ویژه و با جدیت بیشتری به این پروژه در کنار راه‌های دیگر پرداخت و با اتکا بر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در گذشته، اواسط سال ۱۴۰۱ اجرای پروژه با به‌کارگیری ده‌ها پیمانکار زبده و بیش از ۱۲۰۰ جوشکار، صدها مهندس و کارگر و ماشین‌آلات فراوان و دستگاه‌های حفار، در مسیر ۵۳۰ کیلومتری اصفهان به سیرجان آغاز شد و اجرای طرح به‌سوی دریا از کیلومتر ۷۰۰ هم گذشت، همچنین این مسیر تا رسیدن به آب‌های مطمئن دریا از منطقه سیریک دریای عمان با قاطعیت تمام در حال انجام است.

فراز و فرودهای انتقال آب از دریای عمان به قلب ایران

مدیریت استان در دولت سیزدهم عزم خود را بر جایگزینی منابع جدید آبی جزم کرد

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: امروز این پروژه با تلاشی جهادی و اعتماد به سرمایه و توان اجرایی و تکنولوژیک متخصصان داخلی دنبال می‌شود و امیدواریم با رفع بعضی موانع اداری و اجراییِ فلات مرکزی به آب‌های آزادِ دریا برای بهره‌گیری همه‌جانبه از جمله صنعت و در مراحل بعدی صنایع کشاورزی، گلخانه‌ای و سایر صنایع خُرد دسترسی قابل قبول و مطمئنی داشته باشد.

نادرالاصلی با اشاره به دسترسی به آب‌های مطمئن و درون‌استانی جنوب استان به عنوان راهی دیگر برای رفع بحران کم‌آبی و خشکی زاینده‌رود در اصفهان بیان می‌کند: امروز شهرهای جنوبی استان بیشتر از مشکل کمبود آب به‌ویژه آب شُربِ باکیفیت، گله‌مند و به‌دنبال یافتن مسیرهایی برای رفع مشکل خود هستند، بنابراین تمام ارکان استان برای این مشکل درصدد چاره‌جویی است.

وی تصریح می‌کند: امروز اگر چه باید قانون دسترسی به آب و بهره‌برداری قانونمند از آب‌های زیرزمینی در مصارف گوناگون به‌صورت نهادینه در جای‌جای کشور عملیاتی و اجرا شود، اما همه مستحضرند که آب زاینده‌رود و حقابه‌بران از اصول شرعی بوده که مدت‌ها است در ابهام و غفلت افتاده و با بهانه‌هایی از جمله کاهش نزولات جوی، ایجاد و تعریف مصارف جدید و افزایش جمعیت‌های حاشیه‌ای، این حق، تودیع نشده و انبوهی از کشاورزان را در شرق و غرب اصفهان دچار چالش‌های جدی در زندگی و درآمد کرده است، بنابراین مدیریت استان در دولت سیزدهم عزم خود را بر جایگزینی منابع جدید آبی جزم کرد و به مطالعات انجام شده در حوزه جنوب استان واقف شد.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه می‌کند: این دولت برای اجرا شدن طرح‌ها تلاش بی‌وقفه‌ای را با حمایت رئیس‌جمهور شهید و البته با تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب در دیدارها و مراسم گوناگون برای رفع مشکل آب اصفهان آغاز و به دستاوردهای بسیار خوبی دست پیدا کرد.

ورود آب مطمئن دریا از مسیر عمان چالش بی‌آبی صنعت در اصفهان را برای ده‌ها سال مرتفع خواهد کرد

نادرالاصلی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه به‌رغم برخی نظرات متفاوت آغاز شده و این راه به نیمه رسیده است، خاطرنشان می‌کند: اگرچه اجرای طرح از ناحیه شخص وزیر نیرو مورد پیگیری بوده و دائم مورد رصد است، اما اجرای آن استانی و البته تأمین منابع مالی آن نیز با مولدسازی بعضی سرمایه‌ها در شهر، به اصفهان واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه سامانه دوم آب شرب اصفهان مسئله دیگر و البته بسیار مهم، فوق استراتژیک و حیاتی برای حلقه ۶ میلیون نفری استان، توابع و همسایگان آن است، تاکید می‌کند: طی چند روز اخیر زمزمه‌هایی از گوشه و کنار و از طرف برخی چهره‌های آشنا و دوست به گوش می‌رسد که انتقال آب دریا پرهزینه است، کیفیت ندارد و صِرف مصرف صنعت است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه از ناحیه مدیریت سابق در دولت دوازدهم نیز بر اهمیت انتقال طرح آب دریا تأکید و اذعان شده است و این پروژه و امثال آن باید در مدیریت‌های چندساله پیشین انجام می‌شد، ادامه می‌دهد: در دوره دولت سیزدهم قفل رسانه‌ها از پرداختن به مشکل آب اصفهان گشوده شد؛ در حال حاضر اصفهان شهره به صرفه‌جویی در کشور بوده، به‌ویژه اینکه دارای رتبه دوم یا اول در استفاده بهینه از آب است، همچنین استفاده از پساب و چرخش جریان آب در صنایع بزرگ به‌عنوان یک فرهنگ در آمده است.

وی با تاکید بر اینکه ورود آب مطمئن دریا از مسیر عمان چالش مشکل بی‌آبی صنعت در اصفهان را برای ده‌ها سال مرتفع خواهد کرد، اظهار می‌کند: دسترسی به آب‌های جنوبی استان در وهله نخست برای رفع مشکلات جدی مردم شهرستان‌های سمیرم، شهرضا، دهاقان و سایر شهرهای مسیر، همچنین حل مسائل زیست‌محیطی، بهداشتی، آب شرب، چرخه تالاب گاوخونی و کلان‌شهرِ بیش از دو میلیون نفری اصفهان و صدها هزار نفر در شهرهای همسایه آن از واجباتی است که در اجرای این طرح‌ها حاصل خواهد شد و اصفهان به تعبیر مدیر منطقه‌ای آب وزارت نیرو، سال‌های آینده از بحران خارج خواهد شد.

به گزارش ایمنا، انتقال آب از دریای عمان به اصفهان یکی از سریع‌ترین پروژه‌های در حال اجرای کشور است که حمایت مستمر مجموعه‌های صنعتی بزرگ استان از جمله پالایشگاه، فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، اتاق بازرگانی و برخی مجموعه‌های دیگر شرایط خوبی را از نظر پشتیبانی برای این مجموعه رقم زده است و با حمایت صنایع بزرگ در مدار پیشرفت و شکوفایی قرار دارد.

کد خبر 771768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 80
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصغرطبیبی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    10 7
    اگر آب شیرین است لازم نیست به اصفهان بیاد به همان یزد کرمان بدهن واب اصفهان قطع کنند نرود یزد آب شور برای ذوب آهن فولاد است این آب تمام زمین‌های کشاورزی نابود می کنه
    • حقیقت IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
      1 1
      یعنی شوره ومردم نمیفهمن چرا اینقدر همه چیز رو بی ارزش جلوه میدین والا خدا رو خوش نمیاد مهندسین هم کلیپ پروژه رو گذاشتن از ساخت لوله وخط لوله و... واگر اینجایی باشین میشه بری ببینی حالا برای صنعت باشه اصلا هم کمک بزرگیست
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    12 6
    می‌دونم نظرم را شاید نزاری ولی می گم اولا بیست وشش سال پیش آب برده شد به مردم توضیح بدن چرا. و الان چرا آب دریا که جز ضرر برای اصفهان ومردم هیچی نداره میارند که اینم حدود پنج شش ساله دارن وعده تو خالی میدن تنها راه نجات اصفهان برگشت آب خود زاینده رود هست نه دریا
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      0 0
      کاش میدونستیم کسانی که به این نظر منفی دادن منظورشون چیه آیا دشمن اصفهان هستن یا از روی جهالت
  • منوچهر AU ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    8 9
    مثل پروژه رفسنجان سوری نباشه
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      9 7
      که هست
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    51 33
    خدا رحمت کند حضرت رئیس جمهورشهید رئیسی را که جایش همه جا خالی است چقدر به راحتی او را از دست دادیم وای برما
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      6 2
      آب دریا برای همان کسانی که دارن هزینه اش را میدن فایده داره
    • حجت IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      8 9
      واقعا سر کار گذاشتن مردم کار خوبی نیست .منم اب دریای اقیانوس اطلس. را به همه میدهم.چقدر مردم ما ساده و زود باور هستیم
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    17 3
    مثل معروفی است که هر را باید پیش بار ببریم نه بار را پیش خر ! این پروژه مثال بارزی بر کار عبث و بیهوده بردن بار پیش خر! به جای ایجاد مراکز صنعتی در کنار دریا ، آب دریا را انتقال داده اند برای صنایع
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      11 4
      و جالبه که هیچ تلاشی برای بازگرداندن زاینده رود نمی کنند
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      0 0
      شهیدجمهور رییسی خیلی کارکرد. ماباید شکرگذاراین کارهای که انجام داد باشیم اگه آقای پزشکیان مثل رییسی عمل کندفقربرچید میشود
  • فتح اله ماهرانی IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    13 6
    لطفا اب به یغما رفته زاینده رود را پس بدید.
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      16 19
      لطفاً آب به یغما رفته ی چهارمحال و بختیاری و کوهرنگ راپس بدهید اصفهان کویرآبی هم داره مگه؟
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      28 8
      شما چهارمحالی ها که نصف جمعیتتون در اصفهان هستین لااقل حرمت نگه دار وکدام آب آمده اصفهان همش حرف
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      0 0
      زبان در دهان ای خردمند چیست کلید در گنج صاحب سخن چودر بسته باشد چه داند کسی که گوهر فروش باشد یا پیله ور برادر گرامی وارجمند رودخانه زاینده رود وآب آن سرچشمه اش در استان چهر محال هست ومسیر طبیعی آن استان اصفهان اگر مسیر رودخانه نباشد آب کجا برود موضوع اصلی بحث سرقت آب زنده رود وبردن آن به مسیر دیگر است که همه می‌دانیم چه عوارضی دارد پاینده باشید
  • مخاطب ایمنا IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    2 2
    سلام. عمر کوتاه مدیران در کار باعث میشه همه چی نصفه و نیمه بمونه
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      3 2
      طرح دادن کاری نداره چرا هیچ اقدامی نشد هیچ هزینه ای نشد فقط حرف مثل قبل ما مردم اصفهان چندین ساله از این حرفهای بدون عمل شنیدیم می‌دونی چند ساله زاینده رود را بردن حدود بیست وپنج شش ساله وچندین ساله حرف وحرف وحرف برای اینکه بگن ما فکر هستیم
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    6 6
    خیلی زرنگ بودند تو دوره ی خودشون انجامش میدادند کلی طرح دادند این آخر سری که دولت جدید باید انجام بده این دیگه چه افتخاری داره؟
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      0 0
      آخه بی عقل مگه شهید رییسی میدونست که از دنیا میره که طرح داده باشه برا یکی دیگه .اون بنده خدا که خودش همه ی تلاششو میکرد .الانم که همه ی تلاشای اون بنده خدا داره به ثمر میرسه مردم میزارن به حساب پزشکیان نمیگن این میوه ثمره ی چند ماه تلاشه ی شبه به بار نمیاد .امان از مردم بی عقل
  • خسرو IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    4 4
    استارت آب دریا زمان احمدی نژاد خورده شد که همه او را منع میکردند
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      12 2
      استارت آن زمان احمدی نژاد یا روحانی یا رییسی چه فرقی می‌کنه اولا که هیچ اقدامی نشده وفقط طرح بوده دوما در دوره هر کدام بوده اشتباه محض بوده چون آب دریا مساوی با نابودی کامل اصفهان
  • عبدالله IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    5 1
    با سلام انتقال آب دریا مشکلات زیادی برای کشور بوجود می‌آورد که بهتر است اول برای رفع مشکلات که در اینده بوجود می‌آید منجمله شوری آب دریا و عدم امکان جدا سازی نمک از آب تصفیه شده همچنین سوخت و هزینه مورد نیاز برای تصفیه و انتقال آب و سایر موارد بیشتر بررسی گردد
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      5 0
      اینم از اون کارهاست که آدم نمیدونه به خدا چی بگه رود خانه یک شهر را ببرند با کلی هزینه ونابودی آن شهر هم براشون مهم نباشه بعد این ایده ها از کجا میاد
    • مهدی IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
      1 2
      اصلا قرار نیست که برای کشاورزی و زاینده رود آب دریا به اصفهان بیاد(میاد برای ذوب آهن و فولاد مبارکه و کارهای صنعتی) بعد که مشکل آب کارخانجات حل بشه آب زاینده رود دوباره به جریان میوفته و آبش آزاد میشه و دیگه نمیره برای کارخانه ها
  • ایرانی IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    5 2
    انشاءالله صحت داشته باشدمثل افتتاحیه های سوری نباشد
  • یدالله یوسفان IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    15 8
    اقای رئیسی بدون سروصدا و با جدیت و با اعتماد بنفس و اعتقاد به خدا کار می کرد و هرگز با کارشکنی های امثال روحانی و خاتمی و اصلاح طلب ها ناامید نشد و خداوند دوستش داشت بردش پیش خودش چون ما قدر دان کارهای او نبودیم و همیشه به او نق می زدیم خداوند روحش را شاد و با انبیا محشورش کند
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      0 0
      اولا که بعضی ها میگن این طرح زمان احمدی نژاد کلید خورد دوم مهم اینه که طرحی کاملا بیجاست این طرح اگه یک روزی اجرا بشه دیگه اصفهان خداحافظ
  • ایرانی IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    13 7
    شهید عزیزسید بزرگوارروحت شاد دیگه لنگه ی خودت پیدانمیشه یه رییس جمهور درست وحسابی داشتیم که خدا حیفش اومد خودش خریدارش شد
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      6 5
      خدا خریدار همه هست همه را می بره خدا رحمتش کنه ولی طرحش کاملا اشتباه بود آب دریا به چه درد اصفهان می خوره
  • اهورا IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    5 1
    حاجی خوب آب اصفهان را واسه یزد1ساله ردیف کردند
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      5 2
      خواب اصحاب کهف را داشتی کجا یک سال الان بیست وپنج ساله آب زاینده رود را بردن برای یزد وکرمان وقم
  • کورش احمدی IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    5 2
    تا وقتی تعداد کارمندان دولت ده برابر حد مجاز و شرکت‌های دولتی و خصولتی تعطیل نشوند هیچ حرکت مثبتی در این کشور تحقق نخواهد یافت
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    5 5
    شما آب را بیاورید ،باشه دولت ۱۳ که بی سر پرست است و حیران ،اینکار رو انجام داده.دلتون خوش ،شما کار تونو انجام بدهید ،نمره ۲۰ مال شما
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      6 0
      از زمانهای خیلی خیلی قدیم لقب اصفهان نصف جهان بود بخاطر زاینده رود زیبا ولی زمان یه رئیس جمهور ایشون انگار تحمل این لقب را نداشت آمد واین رود همیشه جاری در اصفهان را خشکاند و برد برای یزد و کرمان آن هم بخاطر صنایع کاشی و گل کاری وصیفی جات کیلومتری به قیمت خشکی در اصفهان بیماریهای سخت در اصفهان بخاطر ریز گردهای گاو خونی به قیمت کم آبی وآلودگی آب آشامیدنی
  • سید علی IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    6 1
    درود اینگونه طرح ها نیاز به مطالعات و ارزیابی محیط زیست دقیق هست.
  • محمد IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    8 10
    با سلام . خدا رحمت کند شهید رئیسی را که اقدامات بسیار خوبی در این سه سال انجام داد . امیدوارم دولت چهاردهم در ادامه راه کوتاهی نکند .
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      0 0
      امید وارم دولت چهاردهم اشتباهات دولت سیزدهم را دنبال نکنه مثل همین انتقال آب که ضرر داره برای شهر اصفهان
  • بنده خدا IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    6 3
    کیه که نداند یک پروژه این چنینی از شروع تا نتیجه حداقل ده سال طول می کشد.حالا دولت‌مردان دولت نصفه و نیمه سیزدهم چطور طی سه سال به این مهم رسیدند الله اعلم.
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      7 2
      ایده های غیر استاندارد وغیر عملی و نا بخردانه و انگار مجبورند کاری که درست نیست را اینقدر دربارش حرفهای الکی بزنند
  • فاطمه IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    11 5
    روحش شاد ونامش گرامی باد
  • پرنده مهاجر IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    8 2
    شهر ما سیریک آب برای خوردن نیست.اونوقت آب دریا را از شهر ما میخوان بدن به اصفهان.کچل اگه طبیب باشه برای سر خودش طبیبه نه برای کارخانجات اصفهان.شما اگه بلد هستید آب را برای خود مردم سیریک و بیابان شیرین کنید و بدیم.
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      7 0
      آب آشامیدنی در اصفهان کم هست و آلوده خدا دیگه از دست بندگان از خود راضیش چه کنه که در کارش دخالت می کنند زاینده رود را خدا خواسته بود در این شهر جاری باشه به راحتی بردن بیست وشش سال پیش والان طرحی دادن که نابودی اصفهان را باعث میشه خدایا کمک کن این مردم خود خواهت کمی وجدان درد بگیرند وکمتر در کار تو دخالت کنند
  • ناشناس IR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    4 3
    خدایش رحمت کند 🖤🖤🖤🏴🏴🏴🙏🙏🙏
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      0 0
      خدا رحمتش کنه ولی شکر خدا که این کار فقط طرحی بیش نبود و اجرا نشد خود رودخانه باید بر گرده نه دریا این آب دریا را بدین به یزد وکرمان
  • IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    1 3
    آخ تا قیامت
  • سربازحاج قاسم IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    4 6
    روحت شاد سید عزیز چقدر دلتنگت هستم
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    5 2
    این دروغ ها که میگید راسته
  • احمد IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    4 0
    در ایران همیشه در کارهای کلان به هزینه طرهها توجه نمی شود تصفیه پساب برای صنعت طرح همیشگی وخوبی است دولت با این کسر بودجه هزینه انرا از کجا تامین میکندسرمایه گزاری در صرفه جویی اب در مصارف کشاورزی وصنعت گزینه خوبی است اما مسئولین ما راحت ترین راه را انتخاب می کنند
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      2 1
      وبدترین راه چون کمکی به اصفهان که نمی کنه هیچ تازه شهر را بیشتر خشک می کنه
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    4 1
    ای‌کاش مایحتاج نیازمندان هم گران نمی‌شد
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    9 0
    این طرحی را دولتی به خود نسبت دهد. کار خوبی نیست چون آنان که در گرما وسرما شب روز زحمت میکشند باید مورد تقدیر قرار گیرند. نه آنها که در تهران زیر کولر. یا بغل بخاری هستند بعد دولتی موفق است که صنایع مادر را به کشور میآورد نه دلال بازی. مونتاژ کاری واردات اجناس از خارج که تولید را نابود میکند. نمونه آن. خودرو سازی. که ایران شده. جولانگاه. خودرو. بدرد نخورد. چینی. که بعد. معلوم می شود چه بر سر مشاغل. واین صنعت آورده. به هر حال دولتی خوب است که قانونمند آینده نگر. باشد. ممکن است دولتی ‌نفت ارزان بفروشد ودر. مقطعی کاری کند اما اگر آن کار زیر بنا باشد خوب است. اگر نه سقف سستی بنا کند با باد. و بارانی. فرو ریزد
    • Moon IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      0 0
      دقیقا شهید رئیسی همیشه پای کار بود و زیر کولر و زیر پتو نبود و اینکه تمام کارهارو داشتن از پایه اساس انجام میدادن زیر بنایی کار میکردن حیف که زود رفتن و حسرت به دل ما گذاشتن روحشون شاد بهترین رئیس جمهور تاریخ ایران
  • محمد IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    9 1
    بوشهرکناردریا است و اب خوردن ندارد ودولت اب شیرین کن مناسب درانجا پیشبینی نمی کند،انوقت می خواهند اب به استان اصفهان بیاورند. لطفا شعارندهید
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      1 0
      چقدر شما ساده هستین تمام اینا حرفه چندین ساله میگن آب میخاد بیاد اصفهان ولی در حرف الان صبر کن دوباره دو سه ماه دیگه همین حرفهای تو خالی تکرار میشه وتازه آب دریا فایده ای برای شهر اصفهان نداره
  • حبیب IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    3 8
    اصفهان اصلا آب نداره هرچی آب هست واسه چهارمحال و بختیاری هست ک کویر شده همون آب دریا برا اصفهان خوبه
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      4 2
      آب دریا یعنی مرگ اصفهان طرحی که خدا خواست اجرا نشه خدایا شکرت
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      7 0
      پس زاینده رود که هزاران سال در این شهر جاری بود چی بود آب نبود؟ مسلمانان ، نا مسلمان آب را از این شهر بردن
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    8 1
    اینقدر شلوغش نکنید اگه کسی فکر اصفهان ومردم اصفهان هست باید بدونه این آب جز ضرر هیچ فایده ای نداره وفقط برای سرمایه گذاران هست منت آن سر اصفهان سودش برای سود جویان اصفهان نیاز به بازگشت خود زاینده رود داره
  • غفوری IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    1 7
    این به همت دولتی انجام شد که یه عده انسانهای بی شعور می گفتن سواد نداره حالا باید دید این افراد با سواد چه کلی به سر مردم میزنند حالا موقعه امتحان پس دادن
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      5 0
      طرحی کاملا اشتباهه نه به درد مردم اصفهان می خوره نه به درد کشاورزان فقط برای صنایع خوبه که مال سرمایه گذاران اصفهانی و شهرهای دیگه هست
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    3 0
    کاش به جای این طرح ها آب زاینده رود بر می گشت و مردم اصفهان از کلی بیماریهای مزمن و مهلک نجات پیدا می کردن آخه هر متخصصی می‌دونه آب دریا برای این شهر هیچ فایده ای نداره وفقط باعث میشه بقیه آبی که در شهر هست نابود بشه
  • حجت IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    0 0
    این اب دریای بندر عباس نیست
  • محمد IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    1 0
    همه این پیامها یا از طرف مخالفینه یا موافقین...بزنین تو سر هم
  • اکبر IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    0 0
    با سلام آقای نادرالاصلی برای انتقال آب به اصفهان از راه نزدیکتری هم می‌توان استفاده کرد که فاصله آن تقریبا نصف می‌شود اما مسئله مهمتری وجود دارد که انتقال آب بعد از تصفیه نمک موجب شوری آب دریا شده و راه تصفیه آب و همچنین زندگی ماهیها در دریا سخت می‌شود کما اینکه اکنون با توجه به تصفیه آب خلیج‌فارس توسط کشورهای عربی آب خلیج فارس مقداری شورتر شده و اگر این کار ادامه یابد در آینده دیگر ماهی در آن نخواهد بود و ممکن است مشکلات دیگری هم بوجود آید پس بهترین کار یافتن روش بهتری برای تامین آب مورد نیاز است کما اینکه با این روش شما فعلأ توانستید آب مورد نیاز را تامین کنید اگر جمعیت زیاد شد و یا تعداد کارخانجات زیاد شدند حتی اگر ما زنده نباشیم ملت چه باید بکنند
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    0 0
    اینجا هم مثل آبرسانی رفسنجان آب تو لوله نریختین که؟!
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    0 0
    صبر مردم اصفهانم حدی داره. همون آب دریای عمان رو بدین به یزد وکرمان رفسنجان و.. آب مال اصفهان هست
  • مهدی غلامی IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    0 0
    درود بر شما عزیزان همیشه در صحنه دریا که اومد زاینده رود لطفا قشم و کیشم بیارید چادگان
  • سما IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    0 0
    واااای خدااا یه عده دارن نظر میدن که ابتدایی ترین چیزها رو نمیدونن. طرف هنوز نمیدونه دریای عمان به اقیانوس وصله ...! بعد میاد این زیر میناله و طرح رو مسخره میکنه و بقیه هم تایید میکنن. مهندس بچه هم میدونه آب دریا ضرر داره برای زمین ، مهنس طرح خر که نبوده... آب رو با آب شیرین کنهای قوی اصلاح میکنن. و الان هم یکی از بزرگترین آب شیرین کنها ساخته شده. تو رو خدا قبل از حرف زدن فکر کنید.
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    0 0
    نخبگان ایران باید صنایع آب بر را برای کارکرد بدون آب بازطراحی کنند، این کاری است شدنی.
  • اریا IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    0 0
    درود.. متاسفانه این اب برای پروژه بعدی فولاد هست.. یعنی الایندگی بیشتر ونابودی محیط زیست..
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    0 0
    توقع دارین مردم اصفهان با این آب کشاورزی کنند؟؟؟؟؟؟
  • محمد IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    0 0
    مافیای اصفهان همه جا داره کار میکنه این آب حق شهرهای کویری استان مثل کاشان و آران و بیدگل هست
  • حمید زینلی IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    0 0
    این کار عبث و بیهوده ای است تمام کشورهای که در کنار ساحل هستند صنایع آب بر را در ساحل می‌سازند این همه هزینه بر بودجه تحمیل کردن ناشی از نگاه منطقه ای به کشور است چه اشکالی دارد چنین صنایعی در کنار دریا تاسیس شوند نه در کویر
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    0 0
    اولا این پروژه به هزینه فولاد مبارکه و شرکت ملی مس و سازمان معادن و از جیب سهامداران این شرکتها پرداخت میشه و هیچ ربطی به هیچ دولتی نداره پس بی خودی به دولت 13 ربطش ندید و دوم این آب به نسبتهای خاص نمک زدایی میشه و مصرف صنعتی داره و برای کشاورزی و شرب نیست و صنایع استانهای کرمان یزد اصفهان خراسان جنوبی از اون بهرمند میشن
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
    0 0
    با سلام دوستان بدونید که سالهاست عربستان سعودی داره آب شیرین میکنه برای مکه وشهرهای اطرافش عربستان از این آب برای استحمام وشست وشور استفاده میکنه وهیچ مشکلی هم نداره پس چرا ما نکنیم بعدم این آب از دریای عمان وبعد از دهانه تنگه هرمز هستش وشوری او قسمت اندکه وبه اقیانوس میره پس این هم مشکلی نداره این آب اگر بیاد برا سفرهای زیر زمینی وکل استان خوبه شما دعا بکنید فقط هر چه زودتر بیاد به یاری خدا
  • دکتر پایکاری IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
    0 0
    این طرح بنده دکتر مسیح الله پایکاری میباشد انتقال اب خلیج فارس به تمامی سهرهای جنوبی کشور و کویر ایران و انتقالل اب از دریای عمان به کویر. و کرمان
  • صالحی IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
    0 0
    با سلام دو تا پروژه آب رسانی از جنوب به مرکز وجود دارد. یکی خلیج فارس به گل گهر و چادرملو است که انجام شده و در حال بهره برداری است. پروژه دوم از دریای عمان به اصفهان است که در حال اجرا است. هردو پروژه آب صنعتی است و برای کشاورزی و شرب مناسب نیست. با رسیدن این آب، امید است برداشت صنعتی از زاینده رود به صفر برسد و برداشت های فعلی ، برای شرب و ... استفاده شود. گرچه طبق اظهارات آقای طیب نیا در مجمع مبارکه، بعضی از سهامداران، سهم الشرکه خود را نداده اند و با توجه به گران بودن قیمت این آب، جای نگرانی دارد.
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
    0 0
    ازملانصرالدین یادبگیرین
  • ایرانی IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
    0 0
    اصفهان استانی کویری بوده و اگر تمام آب های ایران رو سرازیر کنید باز هم بعد ده سال دوباره با مشکل بی آبی روبرو میشه تا مدیریت درست نباشه کار پیش نمیره زاینده رود هم از قدیم رودی فصلی بوده که به دلیل وجود صنایع آب بر فولاد و ذوب آهن به نابودی رفته