مقتل‌خوانی کتاب دانشگاه انسان‌پرور عاشورا است

امام جمعه قزوین گفت: دانشگاه انسان‌پرور عاشورا کتابی دارد که کتاب این دانشگاه در وهله نخست کلمات و سخنان اباعبدالله (ع) و به عنوان مقتل‌خوانی معروف است که مقتل‌خوانی تمام ریزه‌کاری‌های کلام اباعبدالله (ع) را واضح، روشن و مؤثر بیان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی عصر امروز _شنبه بیست‌وسوم تیر_ در مراسم عزاداری ماه محرم در جمع کارکنان اداره کل دادگستری استان قزوین اظهار کرد: اگر بدون تشریفات و تعارفات صحبت کنیم و آورده‌های دانشگاه تربیتی و پرورشی امام حسین (ع) را بررسی کنیم و اعتبار و اعتلایی که این دانشگاه از جنبه‌های مختلف تربیتی، معنوی، عرفانی، سیاسی و اجتماعی به انسان‌ها می‌دهد را به‌صورت منصفانه با بقیه دانشگاه‌ها بسنجیم، آن‌وقت می‌فهمیم عظمت دانشگاه اباعبدالله (ع) در چه مرتبه‌ای قرار دارد و چقدر مانده که دانشگاه‌های دیگر به اینجا برسند.

وی اضافه کرد: معمولاً یک طیف خاص دانشجوی دانشگاه‌ها هستند، اما وقتی به دانشگاه امام حسین (ع) می‌آییم، می‌بینیم نه تنها مسلمان‌ها یا پیروان کتب آسمانی و انبیای الهی، بلکه همه اقشار عالم متأثر از آن بوده و از پرورش‌یافتگان این دانشگاه بهره می‌برند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به مصادیق ارادت پیروان سایر ادیان به مکتب عاشورا گفت: برای مثال جوان ایزدی در عراق به حاج قاسم سلیمانی می‌گفت اجازه بده ما تو را پدر خطاب کنیم، چرا که همه برای نابودی ما قدم برداشته بودند، تنها کسی که دست ما را گرفت و ما را نجات داد تو بودی، یعنی تو که پرورش یافته دانشگاه شجاعت، عدالت و مبارزه با ظلم بودی به نجات ما شتافتی.

عابدینی ادامه داد: دانشگاه انسان‌پرور عاشورا کتابی دارد که کتاب این دانشگاه در وهله نخست کلمات و سخنان اباعبدالله (ع) است که به عنوان مقتل‌خوانی معروف است و مقتل‌خوانی تمام ریزه‌کاری‌های کلام اباعبدالله (ع) را واضح، روشن و مؤثر بیان می‌کند.

وی یادآور شد: البته مقتل‌خوانی پسوندها و پیشوندهایی را با خود به همراه دارد، برای مثال زیارت وارث همانند پسوندی است که در آن می‌بینیم تبار اباعبدالله (ع) از کجاست، در این زیارت نامه می‌خوانیم «السلام علیک یا وارث آدم صفوه الله، السلام علیک یا وارث نوح نبی الله»، یعنی اباعبدالله (ع) میراث‌دار سلسله انبیا است و دار و ندار انبیا را با خود به همراه دارد.

امام جمعه شهر قزوین با بیان اینکه زیارت عاشورا به عنوان یک پیشوند آکنده از مطالب مبنایی، اساسی و انسان‌ساز است، گفت: امام صادق (ع) در زیارت اربعین فرمود خدایا حسین ما خون دلش را در راه تو بذل کرد، ما باید به جایی برسیم که وقتی این جمله را می‌شنویم از جهالت، سرگردانی و گمراهی بیرون بیاییم، امروز جهان را در این راستا می‌بینیم.

عابدینی افزود: این مشخصاتی را که امام (ع) برای یزید به کار برد، با یزیدهای زمان خودمان مقایسه کنید، گویا امام (ع) امروز دارد راجع به صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها صحبت می‌کند، امروز می‌بینیم که آمریکایی‌ها به صورت علنی در رسانه‌هایشان اعلام می‌کنند ما پای کار صهیونیست‌ها ایستاده‌ایم، رئیس جمهور احمق آمریکا هم با افتخار می‌گوید لازم نیست ما حتماً یهودی باشیم تا جزو صهیونیست‌ها به حساب بیاییم، ما می‌توانیم مسیحی صهیونیست باشیم.

وی ادامه داد: دانشگاه باید چنین هدایت، تأثیر، جهل‌زدایی و جهت‌دهی داشته باشد، امام حسین (ع) آمد برای اینکه ما را از سرگردانی و گمراهی برهاند و در فکر و عقل نورانی و روشن کند تا ما خوب فهمیم، چرا که خیلی وقت‌ها ما در فهم مشکل پیدا می‌کنیم و نمی‌فهمیم چه چیزی حق و چه چیزی باطل است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با ذکر اینکه یک وقت ممکن است ما در یک حزبی باشیم و بخواهیم حزب ما سرآمد همه حزب‌ها باشد، گفت: حتی اگر باطل هم باشد به سراغ آن می‌رویم، برای اینکه برده حزب هستیم، امام حسین (ع) در روز دوم محرم که به کربلا وارد شدند در سخنرانی خود فرمودند مردم برده دنیایند تا زمانی که ناس هستند و ایمان در دلشان نفوذ نکرده است، آن کسی که قرار نیست از شکم، شهوت و مطامع دنیایی فاصله بگیرد ناس است.

عابدینی تصریح کرد: حضرت در ادامه فرمود مردم تا زمانی که زندگی‌شان با دین جور در می‌آید، دین دارند، اما همین که امتحان پیش می‌آید، تعداد دین‌داران اندک می‌شود؛ هر آدم سلیم‌القلبی در مقابل این کلام اباعبدالله (ع) خضوع می‌کند.

کد خبر 771693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.