پیاده‌ روی اربعین ۱۴۰۳ + هزینه ثبت‌ نام سفر به کربلا

سفر عراق در ایام اربعین با هر سفر دیگری متفاوت است. نوع رفتن و بازگشت به کشور به کنار، باید همه تمهیدات مدنظر را در نظر گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کمتر از یک ماه تا ابتدای ماه صفر و آغاز پیاده‌روی اربعین حسینی زمان باقی مانده است که زائران زیادی از سراسر جهان به کشور عراق سفر می‌کنند و در کشور ایران سال جاری تردد زوار را از مرزهای خسروی، مهران، چذابه، شلمچه، باشماق و تمرچین صورت می‌گیرد که علاوه‌بر اینها مرز سومار برای حمل‌ونقل مواکب فعال خواهد بود، همچنین مرز منذریه -خسروی در اربعین سال جاری ۲۴ ساعته فعالیت دارد.

تاریخ اربعین سال جاری در تقویم شمسی برابر با یکشنبه چهار شهریور ۱۴۰۳ است. تاریخ اربعین در تقویم میلادی برابر با بیست‌وپنج آگوست ۲۰۲۴ است.

هزینه صدور گذرنامه زیارتی چقدر است؟

سخنگوی پلیس با بیان اینکه هزینه صدور گذرنامه زیارتی ۶۵ هزار تومان است، گفت: افرادی که از سال گذشته گذرنامه زیارتی دارند، کماکان تا پنج سال اعتبار دارد.

سردار سعید منتظرالمهدی با اشاره به محرم و صفر و حضور عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) در عراق و کربلا، درباره فرایند دریافت گذرنامه اظهار کرد: همچون سال گذشته این روند به سرعت و در کم‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد و افرادی که از سال گذشته گذرنامه زیارتی (آبی رنگ) دارند کماکان تا پنج سال اعتبار دارد و بدون نیاز به هیچ اقدام ویژه‌ای می‌توانند برای سفر اربعین از آن استفاده کنند.

وی تصریح کرد: کسانی‌که اعتبار گذرنامه عادی (قرمزرنگ) آنان تمام شده است و یا افرادی که می‌خواهند گذرنامه زیارتی جدید بگیرند هم می‌توانند از طریق سامانه‌های مجازی و برنامه کاربردی «پلیس من» بخش گذرنامه را انتخاب و بدون نیاز به مراجعه حضوری درخواست خود را ثبت کنند که در نخستین فرصت، گذرنامه زیارتی با نازل‌ترین قیمت (حدود ۶۵ هزار تومان) و کم‌ترین زمان ممکن حدود ۷۲ ساعت به درب منزل آن‌ها ارسال خواهد شد.

پیاده روی اربعین ۱۴۰۳ + هزینه ثبت نام سفر به کربلا

سردار منتظرالمهدی خاطرنشان کرد: دریافت گذرنامه زیارتی تنها از طریق وب سرویس و نرم افزار موبایلی «پلیسِ من» انجام خواهد شد و این خدمت در دفاتر پلیس +۱۰ انجام نمی‌شود.

سخنگوی فراجا یادآور شد: دفاتر پلیس +۱۰ در سراسر کشور به‌صورت حضوری برای دریافت مدارک برای صدور و یا تمدید گذرنامه عادی آماده خدمت‌رسانی هستند؛ فرایند تکمیل مدارک تا صدورگذرنامه متقاضیانی که یک بار به این دفاتر مراجعه کرده‌اند در چهار تا پنج روز و بر اساس قیمت مصوب هیئت دولت، آماده و سپس تحویل پست داده می‌شود که مدتی هم آنجا زمان می‌برد.

وی با بیان اینکه مسافران و زائران از اکنون برای دریافت گذرنامه اقدام کرده و آن را به روزهای پایانی موکول نکنند، افزود: سال جاری استفاده از برچسب برای تمدید گذرنامه استفاده نمی‌شود.

سردار منتظرالمهدی با اعلام اینکه تسهیلات ویژه‌ای در مرزها ایجاد شده که فرایند شناسایی، ثبت و مُهر شدن گذرنامه از زمان حضور در گیت‌های پلیس برای خروج از کشور حدود چهار ثانیه طول می‌کشد و کم‌ترین ایستایی زائران را شاهد خواهیم بود، افزود: طی هماهنگی‌های لازم با طرف عراقی، فرایند ورود به آن کشور نیز سرعت بخشیده شده و زائران بدون معطلی وارد کشور عراق خواهند شد.

سردار منتظرالمهدی یادآور شد: عزیزان مشمول غیرغایب (دانش‌آموزان، طلاب و دانشجویان) می‌توانند بدون سپردن وثیقه از طریق «سامانه سخا» درخواست خروج را از اول محرم تا پایان ماه صفر ثبت و یک‌بار به سفر اربعین بروند و البته در موارد استثنا و مشکل به محل ادارات وظیفه عمومی استان مراجعه کنند.

متولدین ۱۳۸۵ نیاز به دریافت مجوز از وظیفه عمومی ندارند، مجوز سربازان در حال خدمت با هماهنگی رده‌ها و فرماندهان آن‌ها میسر است و مشمولان و غایبان حق خروج ندارند.

هزینه سفر به کربلا در پیاده‌روی اربعین

اتوبوس یکی از ارزان‌ترین روش‌های حمل‌ونقل برای سفر به عراق است. سفر به عراق با اتوبوس‌های مدرن امروزی که امکانات رفاهی مطلوبی قرار دارد، بسیار راحت می‌باشد. سفر با اتوبوس فرصتی برای معاشرت با زائران دیگر از سراسر جهان و ایجاد دوستی‌های جدید را فراهم می‌کند.

در طول سفر با اتوبوس، می‌توانید از مناظر زیبای بین راه لذت ببرید و با فرهنگ و آداب و رسوم مردم عراق آشنا شوید. اتوبوس‌های زائرین اربعین از امنیت بالایی برخوردار هستند و توسط نیروهای امنیتی بهطور کامل کنترل و مراقبت می‌شوند. برای سفر امن و مطمئن، حتماً از شرکت‌های مسافربری معتبر و مجاز استفاده کنید.

پیش از سفر به عراق، از مدارک لازم برای ورود به عراق همچون گذرنامه و ویزا اطمینان حاصل کنید و از مقررات گمرکی و میزان بار مجاز برای ورود به عراق اطلاع پیدا کنید؛ پول رایج عراق دینار است، سعی کنید پیش از سفر دینار عراق را تهیه کنید تا از لحظه‌ی ورود بتوانید به‌راحتی هزینه‌های مخارج خود را پرداخت کنید. یکی از مهم‌ترین مسئله در کم کردن هزینه‌های سفر به عراق در اربعین، پیدا کردن بهترین نرخ دینار عراق است تا بتوانید با قیمت کمتر، دینار بیشتری تهیه کنید.

شرایط دریافت ارز اربعین

بانک مرکزی باتوجه به در پیش بودن ایام اربعین حسینی (ع) و در راستای تکریم و تسهیل شرایط عزیمت هموطنان ایرانی به عتبات عالیات در سال جاری، دستورالعمل «ترتیبات تأمین و عرضه ارز دینار به زائرین اربعین حسینی (ع) در سال ۱۴۰۳» را به هفت بانک عامل ملی ایران، تجارت، صادرات ایران، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه ابلاغ کرد.

پیاده روی اربعین ۱۴۰۳ + هزینه ثبت نام سفر به کربلا

متن دستورالعمل مورد اشاره به شرح زیر است:

۱- فروش ارز ( اسکناس ) به زائران متقاضی اربعین حسینی، حداکثر به مبلغ ۲۰۰،۰۰۰ دینار عراق، به هر زائر به نرخ فروش اسکناس مرکز مبادله ارز و طلای ایران (ETS) خواهد بود. ضمناً دریافت هرگونه کارمزد و یا هزینه از متقاضی به جز معادل ریالی ارز مورد تقاضا (بر اساس نرخ مرکز مبادله)، ممنوع است.

۲- تأمین و پرداخت ارز از محل منابع امانی بانک مرکزی که در اختیار آن بانک قرار می‌گیرد انجام خواهد شد. در این ارتباط مقتضی است هماهنگی لازم را با اداره عملیات ارزی این بانک به عمل آورند.

۳- فروش ارز به زائران بالای پنج سال (متولدین ۰۱/۰۶/۱۳۹۸ به قبل) از تاریخ هفتم مرداد ۱۴۰۳ تا پایان روز سوم شهریور ۱۴۰۳ با ارائه اصل کارت ملی و گذرنامه یا «برگه تردد اربعین» معتبر زائر، ثبت در سامانه "نظارت ارز (سنا) " در سرفصل «ارز زیارتی اربعین» (کد سرفصل ۵۰) و با الزام درج کد رهگیری در سامانه مربوطه امکان‌پذیر است.

ضمناً کد رهگیری در سامانه مربوطه (کد ملی متقاضی) پس از طی فرآیند ثبت‌نام در سامانه سماح، فعال می‌گردد.

مقتضی است بانک عامل اقدام لازم جهت توجیه کاربران سامانه سنا نسبت به ثبت دقیق موارد صدر الاشاره و علی‌الخصوص ثبت محل تأمین ارز فروخته شده را اتخاذ کند.
تبصره: در خصوص زائرین بین ۵ تا ۱۵ سال باید اصل شناسنامه به جای کارت ملی ارائه شود.

۴- آن بانک ضمن اطلاع‌رسانی در خصوص اسامی و آدرس شعب منتخب، باید ترتیبی اتخاذ نماید که شعب منتخب در کلیه ایام غیر تعطیل در محدوده تاریخ اعلام شده در بند (۳)، نسبت به فروش ارز به زائرین گرامی اقدام کنند. همچنین لازم است در شرایط مقتضی بنابر دستور این بانک آمادگی لازم برای تداوم فعالیت فروش در ایام تعطیل را هم وجود داشته باشد.

۵- سرپرستان خانوار می‌توانند به‌منظور خرید ارز اربعین اعضای خانواده خود (همسر و فرزندان) با در دست داشتن کلیه مدارک هویتی خود و اعضای خانواده به شعب آن بانک مراجعه نمایند. عدم حضور سایر اعضای خانواده در شعب فروش ارز بلامانع بوده و سرپرست خانوار می‌تواند با کارت‌بانکی خود نسبت به خرید ارز برای اعضای خانواده خود اقدام کند.

۶- فروش ارز بابت سرفصل فوق، محدودیتی بابت فروش ارز مسافرتی در سال جاری برای متقاضیان ایجاد نمی‌کند.

۷- به‌منظور رفاه حال زائرین و در صورت فراهم بودن شرایط، فروش ارز در بستر سامانه‌های اینترنتی بانک‌های عامل، با احراز هویت کامل مشتری و پذیرش کلیه مسئولیت‌های مترتب از سوی آن بانک امکان‌پذیر است. ضمناً در این ارتباط لازم است آن بانک قبلاً ًهماهنگی لازم را با اداره پایش بازار ارز این بانک به‌عمل آورند.

۸- مقتضی است آن بانک اقدامات لازم جهت انجام عملیات بازخرید مازاد ارز فروخته شده از زائرین محترم را حسب دستور این بانک تا روز چهارشنبه مورخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ با نرخ خرید اسکناس مرکز مبادله ارز و طلای ایران (ETS) معمول نماید. لازم به توضیح است عملیات بازخرید اسکناس فروخته شده در سرفصل مزبور فاقد هرگونه کارمزد است.

تبصره ۱: بازخرید ارز فروخته شده در سرفصل مزبور صرفاً توسط بانک اولیه عامل فروش مجاز است.

هزینه‌های رسیدن به مرز

اولین هزینه‌ای که باید برای سفر به عراق باید بپردازید، هزینه رفتن به مرز است. البته می‌توانید از روش‌های مختلف برای رفتن به مرز استفاده کنید. اگر قصد دارید با خودروی شخصی به عراق سفر کنید، باید هزینه‌های مربوط به بنزین، عوارض، پارکینگ، تعمیرات احتمالی و … را در نظر بگیرید. همچنین، باید از قوانین و مقررات رانندگی در عراق آگاهی داشته باشید و مدارک لازم برای رانندگی در این کشور را تهیه کنید.

سفر با اتوبوس یکی از ارزان‌ترین روش‌های سفر به عراق است. قیمت بلیط اتوبوس به مسیر حرکت، شرکت مسافربری و نوع اتوبوس بستگی دارد. همچنین، پرواز به نجف یا بغداد، یکی دیگر از روش‌های سفر به عراق می‌باشد که سریع‌ترین و راحت‌ترین روش سفر به عراق است. قیمت بلیط هواپیما به تاریخ سفر، شرکت هواپیمایی و نوع بلیط بستگی دارد.

پیاده روی اربعین ۱۴۰۳ + هزینه ثبت نام سفر به کربلا

هزینه خروج از کشور

خبر خوب برای زائران در ایام اربعین این است که هزینه‌ای برای خروج از کشور و ورود به کشور عراق پرداخت نمی‌کنند، البته این امتیاز فقط برای ایام اربعین است و در روزهای عادی هزینه‌های مخصوص سفر را باید پرداخت کنند.

هزینه حمل و نقل از مرز تا نجف

پس از عبور از مرز، برای رسیدن به نجف باید از وسایل حمل‌ونقل عمومی عراقی استفاده کنید، نرخ کرایه از هر مرز به نجف متفاوت است. به‌طور کلی، مرزهای شلمچه و چذابه به‌دلیل ازدحام جمعیت، نرخ کرایه بالاتری نسبت به مرز مهران دارند. همچنین تاکسی، ون، مینی بوس و اتوبوس، گزینه‌های دیگری برای حمل‌ونقل از مرز به نجف هستند. به‌طور طبیعی، کرایه تاکسی از سایر وسایل نقلیه بیشتر است، قبل از سفر به عراق حتماً دینار عراقی را تهیه کنید.

پس از عبور از مرز، برای رسیدن به نجف باید از وسایل حمل‌ونقل عمومی عراقی استفاده کنید. اتوبوس‌ها ارزان‌ترین گزینه برای سفر از مرز به نجف هستند. مینی‌بوس‌ها سریع‌تر از اتوبوس‌ها هستند، اما کرایه آن‌ها نیز بیشتر است، ون‌ها راحت‌ترین گزینه برای سفر از مرز به نجف هستند، اما گران‌ترین نیز هستند.، همچنین می‌توانید از تاکسی‌ها استفاده کنید که سریع‌ترین و راحت‌ترین گزینه برای سفر از مرز به نجف هستند، اما کرایه آن‌ها بسیار گران است.

اول از همه، بودجه خود را برای حمل‌ونقل تعیین کنید.، ضمن اینکه اگر زمان برایتان مهم است، تاکسی یا مینی‌بوس را انتخاب کنید و اگر راحتی برایتان مهم است، ون را انتخاب کنید، اما با توجه به احتمال ازدحام جمعیت در مرزها در مناسبت‌های ویژه همچون اربعین، بهترین گزینه، استفاده از اتوبوس یا مینی‌بوس‌ها هستند. از طرفی، نرخ کرایه از هر مرز به نجف متفاوت است و به‌طور کلی، مرزهای شلمچه و چذابه به‌دلیل ازدحام جمعیت، نرخ کرایه بالاتری نسبت به مرز مهران دارند و کرایه تاکسی از سایر وسایل نقلیه بیشتر است.

هزینه‌های نجف تا کربلا

پس از زیارت حرم مطهر امام علی (ع) در نجف، زائران اربعین حسینی، سفر پر برکت خود را به سوی حرم امام حسین (ع) در کربلا آغاز می‌کنند. در این مسیر ۸۰ کیلومتری، زائران با استقبال گرم و صمیمانه موکب‌ها روبه‌رو می‌شوند و نیازهای اولیه آن‌ها همچون غذا، آب، اسکان و خدمات بهداشتی و درمانی را به‌طور رایگان تأمین می‌کنند. در این مسیر زائران از حرم امیرالمؤمنین (ع) در نجف به مسیر اصلی پیاده‌روی اربعین می‌رسند.

زائران در این مسیر ۱۴۵۲ عمود را طی می‌کنند تا به بین‌الحرمین، نقطه تقاطع حرم امام حسین (ع) و حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع) برسند. از بین‌الحرمین تا حرم امام حسین (ع): در نهایت، زائران با طی ۸۰ عمود دیگر به حرم مطهر امام حسین (ع) در کربلا مشرف می‌شوند. در طول مسیر پیاده‌روی اربعین، موکب‌های متعددی به صورت شبانه‌روزی به زائران خدمات ارائه می‌کنند.

از جمله خدماتی که به راحتی در این سفر به‌دست می‌آورید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع غذاهای گرم و سرد به‌صورت رایگان
  • امکان اقامت شبانه برای زائران در بعضی موکب‌ها
  • خدمات بهداشتی و درمانی رایگان در موکب‌ها
  • مداحی، سخنرانی و سایر برنامه‌های مذهبی در موکب‌ها

با توجه به طول مسیر و شرایط آب‌وهوایی، برای شرکت در این سفر باید از آمادگی جسمانی کافی برخوردار باشید و از لباس وکفش راحت و مناسب برای پیاده‌روی استفاده کنید، همچنین فقط وسایل ضروری را به‌همراه خود ببرید. سفر اربعین، فرصتی ارزشمند برای تجدید پیمان با آرمان‌های والای امام حسین (ع) و یاران باوفایش و ایجاد همدلی و اتحاد بین مسلمانان جهان است.

هزینه زیارت کاظمین و سامرا

پس از زیارت حرم امام حسین (ع) در کربلا، بسیاری از زائران برای زیارت مکان‌های زیارتی دیگر در عراق، همچون کاظمین و سامرا، آماده می‌شوند.

ارزان‌ترین روش برای سفر به کاظمین و سامرا از کربلا، استفاده از تورهای اتوبوسی است. این تورها معمولاً یک روزه بوده و زائران را صبح از کربلا به کاظمین و سامرا می‌برند و عصر به کربلا باز می‌گردانند. در این تورها، زائران از حرم‌های مطهر در کاظمین و سامرا و همچنین حرم سیدمحمد (ع) در بلد دیدن می‌کنند.

ون‌ها و مینی‌بوس‌های شخصی امکان سفری خصوصی‌تر را برای زائران فراهم می‌کنند. حتماً قبل از سفر به عراق، با راننده در مورد قیمت و شرایط سفر به طور کامل توافق کنید و از مجوزهای لازم راننده اطمینان حاصل کنید، همچنین به همراه خود آب، غذا و تنقلات کافی ببرید.

ارزان‌ترین روش برای سفر به کاظمین و سامرا از کربلا، استفاده از تورهای اتوبوسی است. این تورها معمولاً یک روزه بوده و زائران را صبح از کربلا به کاظمین و سامرا می‌برند و عصر به کربلا باز می‌گردانند. در این تورها، زائران از حرم‌های مطهر در کاظمین و سامرا و همچنین حرم سید محمد (ع) در بلد دیدن می‌کنند.

در کاظمین، می‌توانید از حرم امام جواد (ع) و امام موسی کاظم (ع) و در سامرا، می‌توانید از حرم امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) دیدن کنید. اگر قصد دارید شب را در کاظمین یا سامرا بمانید، می‌توانید از هتل‌ها یا مهمانسراهای این شهرها استفاده کنید. در کاظمین و سامرا می‌توانید از تاکسی، اتوبوس یا دوچرخه برای رفت‌وآمد استفاده کنید. سفر با تاکسی، سریع‌ترین روش برای رفتن به کاظمین و سامرا از کربلا است. اما در عین حال، گران‌ترین روش نیز محسوب می‌شود.

هزینه بازگشت به مرز از کربلا

بازگشت به مرز از کربلا، آخرین مرحله‌ی سفر شما خواهد بود. پس از اینکه یک دل سیر زیارت کردید و از سفر زیارتی اربعین لذت بردید، وقت بازگشت به میهن رسیده است. معمولاً ماشین‌های زیادی برای رساندن شما از کربلا به مرزها وجود دارند که می‌توانید به گاراژهای کربلا بروید و برای مرز مورد نظر خود ماشین کرایه کنید.

پیاده روی اربعین ۱۴۰۳ + هزینه ثبت نام سفر به کربلا

نرخ کرایه‌های عراق در اربعین ۱۴۰۳

مرز فاصله تا کربلا فاصله تا نجف تعداد گیت خروجی کرایه تا کربلا کرایه تا نجف
مهران ۲۷۹ کیلومتر ۳۰۳ کیلومتر ۱۵۸ اتوبوس: ۸ تا ۱۲ هزار دینار
ون: ۱۳ تا ۱۵ هزار دینار
سواری: ۲۵ هزار دینار
اتوبوس: ۹ تا ۱۳ هزار دینار
ون: ۱۵ تا ۱۸ هزار دینار
سواری: ۲۵ هزار دینار
خسروی ۳۱۵ کیلومتر ۳۸۰ کیلومتر ۵۸ اتوبوس: ۱۰ تا ۱۵ هزار دینار
ون: ۱۵ تا ۱۸ هزار دینار
سواری: ۲۵ هزار دینار
اتوبوس: ۱۲ تا ۱۶ هزار دینار
ون: ۱۵ تا ۱۹ هزار دینار
سواری: ۲۵ تا ۳۰ هزار دینار
شلمچه ۵۴۹ کیلومتر ۴۶۰ کیلومتر ۴۸ ون یا اتوبوس: ۱۸ تا ۲۲ هزار دینار
سواری: ۲۸ تا ۳۲ هزار دینار
ون یا اتوبوس :۱۲ تا ۱۵ هزار دینار
سواری: ۲۵ هزار دینار
چذابه ۴۶۰ کیلومتر ۳۹۰ کیلومتر ۲۸ و ن یا اتوبوس :۱۵ تا ۲۰ هزار دینار
سواری: ۲۵ تا ۳۰ هزار دینار
ون یا اتوبوس :۱۰ تا ۱۸ هزار دینار
سواری: ۲۲ تا ۲۵ هزار دینار

نرخ کرایه‌های اتوبوس‌های عتبات

مبدا مقصد کرایه تا نجف
کربلا سید محمد (عموی امام زمان)
سامرا
کاظمین
۱۲ هزار دینار
کربلا سید محمد (عموی امام زمان)
سامرا
۹ هزار دینار
کربلا دو طفلان مسلم
کاظمین
۷ هزار دینار

کرایه‌های مرزهای مختلف تا نجف و کربلا

کرایه مهران تا نجف ۱۴۰۳

برای حرکت از مهران به نجف می‌توانید از سه روش استفاده کنید و هزینه‌های هرکدام از این روش‌ها باهم متفاوت است.

  • هزینه اتوبوس مهران تا نجف در سال ۱۴۰۳ برابر است با ۹ تا ۱۳ هزار دینار است.
  • هزینه ون مهران تا نجف در اربعین سال ۱۴۰۳ برابر است با ۱۵ تا ۱۸ هزار دینار
  • هزینه سواری برای مرز مهران تا نجف در اربعین ۱۴۰۳ برابر است با ۲۵ تا ۳۰ هزار دینار عراق

کرایه مهران تا کربلا ۱۴۰۳

برای رفتن از مهران به کربلا در سال ۱۴۰۳ می‌توانید یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید.

  • کرایه مهران تا کربلا در سال ۱۴۰۳ با اتوبوس حدوداً ۸ تا ۱۲ هزار دینار می‌باشد.
  • کرایه مهران تا کربلا در سال ۱۴۰۳ با ون و مینی‌بوس حدوداً ۱۳ تا ۱۵ هزار دینار می‌باشد.
  • کرایه مهران تا کربلا در سال ۱۴۰۳ با سواری از مرز مهران تا کربلا مبلغ ۲۵ هزار دینار می‌باشد.

کرایه مرز شلمچه تا نجف ۱۴۰۳

کرایه مرز شلمچه تا نجف در سال ۱۴۰۳ با توجه به روش انتخابی شما مشخص می‌شود. مثلاً برای استفاده از ون و اتوبوس باید مبلغی حدوداً ۱۲ تا ۱۵ هزار دینار پرداخت کنید و برای استفاده از سواری باید هزینه‌ای حدوداً ۲۵ هزار دینار بپردازید.

کرایه مرز شلمچه تا کربلا ۱۴۰۳

برای سفر از مرز شلمچه تا کربلا با ون یا اتوبوس حدوداً ۱۸ تا ۲۲ هزار دینار باید پرداخت کنید و برای سفر از مرز شلمچه به کربلا با سواری حدوداً ۲۸ تا ۳۲ هزار دینار باید هزینه کنید.

کرایه مرز خسروی تا نجف ۱۴۰۳

برای پرداخت هزینه‌های رفتن از مرز خسروی به نجف در اربعین سال ۱۴۰۳ می‌تواند بر اساس نوع و سایز خودروها متفاوت باشد.

  • برای استفاده از اتوبوس باید حدوداً ۱۲ تا ۱۶ هزار دینار پرداخت کنید.
  • برای استفاده از ون باید بین ۱۵ تا ۱۹ هزار دینار بپردازید.
  • برای کرایه سواری حدوداً ۲۵ تا ۳۰ هزار دینار باید پرداخت کنید.

کرایه مرز خسروی به کربلا ۱۴۰۳

برای رفتن از مرز خسروی به کربلا در اربعین سال ۱۴۰۳ می‌تواند با توجه به بودجه‌ی خود یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید.

  • هزینه سفر از مرز خسروی به کربلا با اتوبوس حدوداً ۱۰ تا ۱۵ هزار دینار
  • هزینه سفر از مرز خسروی به کربلا با ون حدوداً ۱۵ تا ۱۸ هزار دینار
  • هزینه سفر از مرز خسروی تا کربلا با سواری حدوداً ۲۵ هزار دینار
  • هزینه اقامت:
  • به رسم دیرینه، عراقی‌ها به‌ویژه در شهرهای زیارتی کربلا، نجف، سامرا، کاظمین اقدام به دعوت از زائران ایرانی برای اسکان در منازل شخصی خود می‌کنند. علاوه‌بر این از سوی ستاد اربعین ایران هم مکان‌هایی در طول مسیر برای اقامت زائران آماده شده است. اما در صورتی که برخی از افراد نخواهند در این محل‌ها اقامت داشته باشند، هتل‌های درجه یک، دو، سه و چهاری در کربلا برای اقامت موجود است که قیمت آن برای درجه یک شبی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و برای هتل‌های درجه پایین‌تر قیمت‌های کمتری دریافت می‌شود.

  • پیاده روی اربعین ۱۴۰۳ + هزینه ثبت نام سفر به کربلا

    وسایل مورد نیاز برای سفر اربعین

    سعی کنید از کوله‌پشتی راحت و سبکی استفاده کنید که بندهای آن نازک نباشد و ستون فقرات شما را در طول مسیر اذیت نکند. رول دستمال‌کاغذی، مسواک، حوله شخصی، لیوان و کلاه آفتاب‌گیر همراه داشته باشید. یک عدد کیسه‌خواب نیز به همراه داشته باشید تا در صورت مناسب نبودن و سرد بودن مکان‌ها برای استراحت از شما در برابر خاک و سرما محافظت کند.

    درست است که این روزها هوای عراق همچون نواحی جنوبی کشور گرم است با این حال به‌دلیل اینکه به آب‌وهوای پاییز اعتمادی نیست! پس لباس گرم بیرون از کوله همراه داشته باشید که آن را بپوشید یا روی دست بگیرید. لباس‌های گرمتان را در صورت امکان طوری انتخاب کنید که دکمه یا زیپ داشته باشد و قابلیت کم یا زیاد کردن لباس‌هایتان را در طول مسیر داشته باشید.

    داروهای مورد نیازتان برای ۱۰ روز را همراه داشته باشید. کفش راحت و سبک بپوشید. به‌هیچ‌وجه برای پیاده‌روی اربعین کفش نو تهیه نکنید یا حداقل آن را از یک ماه پیش بپوشید و یک‌ونیم تا دو ساعت در روز با آن پیاده‌روی کنید. کفشی را انتخاب کنید که کفی مناسب داشته باشد و عرق نکند. در غیر این صورت ممکن است کوفتگی عضلانی و تاول در پاها شما را اذیت کند.

    می‌توانید یک قرآن، دعا و زیارت جیبی و یا مداحی موردعلاقه‌تان را همراه داشته باشید. البته بهتر است این‌ها را در موبایل خود داشته باشید تا در حال پیاده‌روی بتوانید گوش بدهید یا بخوانید.

    از بین خوراکی‌های همراه، آجیل و نان‌های خشک سبوس‌دار به سیستم گوارشی خیلی کمک می‌کنند. کشمش، میوه‌های خشک، نخودچی و شکلات به همراه داشته باشید. شکلات شیرین موجب ایجاد تشنگی می‌شود، اما شکلات تلخ انتخاب خوبی برای یک پیاده‌روی طولانی است. درواقع شکلات تلخ برای تأمین انرژی بسیار مفید است.

    (اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ….) مسیر عشق را چگونه بپیماییم:

    ازآنجایی‌که مسیر کم‌کم شلوغ می‌شود، به‌محض رسیدن به نجف و یا کاظمین و زیارت حرم حضرت علی (ع) یا امامین کاظمین (ع) پیاده‌روی را شروع کنید. موکب‌ها (به زبان عربی همان هیئت) محل استراحت زائران در مسیر هستند، سرویس بهداشتی و محل استراحت دارند و صلواتی از شما پذیرایی می‌کنند. فاصله هر موکب تا موکب بعدی ۵۰ متر است.

    طول مسیر نجف تا کربلا ۸۲ کیلومتر است که بین دو تا ۵ روز طول می‌کشد. مسیر پیاده‌روی از شارع الرسول شروع می‌شود و در عمود ۱۸۰ النجف، پیاده‌روی در شهر نجف تمام می‌شود. بعد از آن دوباره پیاده‌روی را از عمود یک در جاده نجف به کربلا شروع می‌کنید و تا حرم حضرت عباس (ع)، ۱۴۵۲ عمود در پیش دارید. حتماً پس از نماز صبح پیاده‌روی را شروع کنید و بین ساعت ۳-۵ موکبی را برای استراحت شبانه پیدا کنید. اگر انفرادی می‌روید تا قبل از ۱۰-۱۱ صبح حرکت کنید چون مسیر هم در این ساعت‌ها خلوت‌تر است. ضمناً اگر می‌خواهید تماس تلفنی داشته باشید بهتر است این کار را پیش از طلوع آفتاب انجام دهید. احتمالاً به‌دلیل ترافیک بالای شبکه، در طول روز با مشکل بر خواهید خورد.

    اگر گم شدید: امکان گم کردن همراهانتان در طول مسیر وجود دارد؛ بنابراین با توجه به آنتن ندادن موبایلتان در بعضی نقاط همچنین به دلیل ترافیک بالای شبکه از همان ابتدای مسیر شماره عمودها (ستون‌ها) را انتخاب کنید که اگر همراهانتان را گم کردید، زمان رسیدن به آن عمود توقف کنند. فقط حواستان باشد شماره‌های رند خیلی شلوغ است و تجمع افراد زیاد است.

    اگر درنهایت با همه تدابیر هم‌سفرانتان را گم کردید، بهتر است آخرین جایی که برای قرار با آن‌ها در نظر می‌گیرید، ستاد عتبات عالیات ایران در جوار حرم امام حسین (ع) باشد که آدرس این مکان را بیشتر کسبه اطراف حرم می‌دانند.

  • سیم کارت

    اگر در سفرهای قبلی سیم کارت عراق را تهیه کرده‌اید، می‌توانید آن را نیز در بین لوازم سفر اربعین بگذارید. برای تماس با خانواده باید از این سیم کارت‌ها استفاده کنید. در مسیر وای فای رایگان وجود دارد که امکان تماس تصویری از پیام‌رسان‌های مختلف را به شما می‌دهد. استفاده از سیم‌کارت‌های ایرانی در مسیر ممکن است اما یه احتمال زیاد به‌دلیل تقاضای بالا دچار اختلالاتی باشد، اما سیم‌کارت‌های عراقی در نقاط ورودی شهر و نقاط مختلفی از مسیر پیاده‌روی و همچنین در خود شهرهای کربلا ونجف به فروش می‌رسد و برای پشتیبانی و شارژ مجدد می‌توانید به این نمایندگی‌ها مراجعه کنید

    مواظب سلامتی خودتان باشید: حتماً بعد از دو ساعت راه رفتن، نیم ساعت استراحت کنید. بیشتر خادمان موکب‌ها آموزش ماساژ دیده‌اند، ولی اگر دچار گرفتگی عضلانی می‌شوید، حتماً قرص متاکارمابول همراه داشته باشید.

    وعده‌های غذایی را به‌موقع مصرف کنید تا دچار افت قند نشوید. در طول مسیر موکب دارها به بهترین شکل از شما پذیرایی می‌کنند! سعی کنید مایعات زیاد بخورید: چایی، آب، فرنی، سوپ این باعث می‌شود که عفونت‌های بدن دفع شود.

    چند نکته برای خانم‌ها: به خانم‌ها توصیه‌شده که در این مراسم مسائل امنیتی را رعایت کنند و از مسیرهای اصلی فاصله نگیرند تا جایی که ممکن است از ویزای فردی استفاده نکنند و «مجردی» به پیاده‌روی نروند. سال جاری تعدادی موکب فرهنگی برای بانوان پیش‌بینی‌شده است: یکی در نجف و در شارع‌الرسول و دیگری در کربلا در مجاورت هتل جواهر و موکب‌های ایرانی بین راه نیز برای بانوان امکانات ویژه‌ای دارند. بهتر است با پارچه مشکی نرم و مستطیل شکل چیزی شبیه پوشیه درست کنید و کش بیندازید تا در طول مسیر صورتتان را از سرما و گردوغبار محافظت کند. بهتر است از چادری استفاده کنید که امکان انداختن کوله با آن وجود داشته باشد. انواع چادرهای لبنانی و ملی مناسب است.

  • پیاده روی اربعین ۱۴۰۳ + هزینه ثبت نام سفر به کربلا

    بچه‌ها را همراه ببریم یا نه؟! شاید حضور بچه‌ها در این سفر در نگاه اول مشکل به نظر برسد، اما خیلی‌ها با کودک زیر پنج سال یا حتی چندماهه در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده‌اند. شاید بد نباشد چند نکته را بدانید. اول اینکه از ابتدا با خود تکرار کنید: «من در این سفر به نیت خدمت به کودکان امام حسین (ع) قرار است خادم زائر کوچک و معصوم امام حسین باشم.» حتماً بازی و خوراکی‌های دوست‌داشتنی کودکتان را همراه داشته باشید. صبور باشید! ممکن است او زودتر از موعد خسته یا گرسنه شود یا نیاز به چیزی پیدا کند که لازم باشد، توقف کنید.

    اگر با گروه یا کاروانی هستید سعی کنید با گروهی باشید که اعضا مثل شما کودک داشته باشند و اگر چنین گروهی در کاروان شما نبود، آدرس و نقشه دقیق محل اسکان در کربلا را بگیرید و از آنها جدا شوید تا دغدغه عقب ماندن شما را آزار ندهد. اگر با کاروانی هستید که باید در روز خاصی در کربلا باشید سفر خودتان را به نحوی مدیریت کنید تا در آن تاریخ به کربلا برسید.

    به این نحو که در ابتدا با سوارشدن ماشین خودتان را تا یک عمودی که محاسبه کردید بروید و ازآنجا پیاده‌روی خودتان را آغاز کنید (البته در طول مسیر هم می‌توانید سوار ماشین شوید ولی در اواسط و انتهای مسیر یافتن ماشین یک مقدار سخت‌تر است.)

    شماره‌های مهمی که ممکن است به آن‌ها نیاز پیدا کنید:

    اورژانس: ۱۰۴

    افراد گمشده: ۰۷۸۰۱۳۰۰۵۶۱

    احکام شرعی :۰۷۸۱۴۶۵۱۳۵۳

    اداره مرکزی: ۰۷۸۰۱۰۰۴۷۵۸

    به گزارش ایمنا، درراه بازگشت، برای رفتن به مهران، کاظمین یا بغداد، از گاراژ بغداد ماشین کرایه کنید، برای رفتن به نجف، چزابه، شلمچه از گاراژ نجف یا میدان «ساحت الزهرا»، خود را به عمود ۶۷۲ برسانید و بعد از آنجا نسبت به تهیه وسیله نقلیه اقدام کنید. یادتان باشد اکثر مردم عراق در بعدازظهر اربعین به شهرهای خود برمی‌گردند، بهتر است در روز اربعین برای بازگشت به کشور اقدام نکنید. اگر بعد از اربعین هم قصد ماندن دارید، حتماً ارز کافی همراه داشته باشید.

    بعد از رسیدن به مرزهای زمینی باز هم می‌توانید با قطار به شهر خود بازگردید مسیرهای پیش‌بینی شده از شهرهای مرزی دارای ایستگاه قطار به شهر تهران در لینک موجود است

کد خبر 771518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    8 1
    بسیار عالی.ممنون
  • آذرخش IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    3 0
    با عرض سلام و ادب و احترام،بفرمایید کل هزینه رفتن و برگشتن چقدر میشه بصورت پیاده روی ؟به پول ایران؟ ممنون میشم پاسخم رو بدهید
    • رضایی IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
      1 0
      از مرز تا نجف تقریبا 500 هزار تومن.بعد چند روز ماندن در نجف شروع شدن مراسم بزرگ پیاده روی.بعد از چند روز رسیدن به کربلا. بعد از زیارت حرم. برگشت به مرز تقریبا 500 هزار تومن.تمام
  • امیر لطفی IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    0 0
    با تشکر واسه بچه زیر دو سال هم باید پاسپورت تهیه کرد یانه