صدور کارت بازرگانی در قزوین بیش از ۲ برابر شد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین گفت: تا قبل از دوره کنونی اتاق بازرگانی قزوین حدود ۶۶۶ کارت بازرگانی فعال در استان داشتیم که این آمار با رشد حدود ۲.۲ برابری به ۱۴۳۷ کارت بازرگانی فعال رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، مهدی عبدیان بعدازظهر امروز -پنج‌شنبه بیست‌ویکم تیر-در نشست خبری با اهالی رسانه استان قزوین اظهار کرد: تا قبل از دوره کنونی اتاق بازرگانی قزوین حدود ۶۶۶ کارت بازرگانی فعال در استان داشتیم که این آمار با رشد حدود ۲.۲ برابری به ۱۴۳۷ کارت بازرگانی فعال رسیده است که نشان‌دهنده رشد حدود ۱۲۰ درصدی در این حوزه است.

وی با اشاره به مثبت شدن تراز مالی اتاق بازرگانی قزوین در دوره فعلی گفت: در حال حاضر تراز مالی اتاق بازرگانی قزوین ۱۰ میلیارد تومان مثبت شده، در حالی که اتاق قزوین را با ۱۴ میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتیم و این به این معناست که تزار مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین با رشد ۲۴ میلیارد تومانی از ۱۴- به ۱۰+ میلیارد تومان رسیده که البته ۸ میلیارد تومان طلب‌کاری از ۲ شرکت صنعتی هنوز داریم. از نظر هزینه‌کرد هم یک‌ریال خارج از وظایف اتاق هزینه نکردیم.

ظرفیت صادراتی قزوین ۲ میلیارد دلار در سال است

رئیس اتاق بازرگانی قزوین با اشاره به هدف‌گذاری صادرات یک‌میلیارد دلاری در استان قزوین اضافه کرد: اگر مسائل ارزی برطرف شده و بحران رفع تعهد ارزی را پشت سر بگذاریم، صادرات استان قزوین می‌تواند به ۲ میلیارد دلار در سال برسد که حدود ۴ برابر آمار فعلی ما در این حوزه است. چرا که در حال حاضر سیاست ارزی بانک مرکزی واردات‌محور است و اگر صادرکننده اجازه یابد که ارز خود را به نرخ بازار آزاد بفروشد، صادرات شکوفا می‌شود.

عبدیان راهبری اقتصادی بانک مرکزی در کشور را یک ایراد اساسی دانست و گفت: البته مشکل از بانک مرکزی نیست، اما چون بانک مرکزی دغدغه تأمین ارز را دارد، بخش‌های دیگر را نادیده می‌گیرد و موضوعاتی مانند اشتغال و صادرات به حاشیه می‌رود.

وی ادامه داد: شاهد مثال ما میزان تخصیص در سال ۱۳۹۶ یعنی قبل از تحریم آمریکاست که تقاضای ارزی ما ۵۰ میلیارد دلار بود، اما با وجود ممنوعیت واردت ۳ هزار و ۲۰۰ قلم کالا از سال ۱۳۹۷ تاکنون شاهد بودیم که میزان تخصیص ارز در سال ۱۴۰۲ به ۶۵ میلیارد دلار رسید که از سال پیش از تحریم هم مصرف ارزی ما ۳۰ درصد فراتر رفت.

کمبود اماکن اقامتی و هتل در قزوین

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان قزوین در ادامه صحبت‌هایش از راه‌اندازی دو انجمن خدمات فنی-مهندسی و معدن در زیرمجموعه اتاق قزوین خبر داد و گفت: علت راه‌اندازی انجمن خدمات فنی-مهندسی این است که مشاهده کردیم کشور ترکیه از این محل ۶۷ میلیارد دلار صادرات دارد که از کل صادرات یک‌سال اخیر ما ۱۲ میلیارد دلار هم بیشتر است.

عبدیان با اشاره به ورود صنایع برای احیای مجموعه‌های گردشگری افزود: در همین رابطه گراندهتل توسط یکی از تولیدکنندگان ما در حال احیا و مرمت است و برنامه دیگر ما تشکیل انجمن گردشگری است که آخرین مراحل راه‌اندازی را طی می‌کند.

وی چالش اصلی حوزه گردشگری قزوین را کمبود اماکن اقامتی به ویژه هتل‌های چهارستاره و پنج‌ستاره دانست و ادامه داد: اگر امروز قرار باشد ۵۰۰ نفر گردشگر یا فعال اقتصادی را در استان قزوین اسکان دهیم، به اندازه آنها تخت خالی در هتل‌ها و ابنیه اقامتی نداریم و باید در حوزه هتل‌داری جهش بزرگی داشته باشیم.

شمس‌آذر حالی مالی ندارد

عضو هیئت‌مدیره تیم فوتبال شمس‌آذر قزوین در بخش دیگری از این نشست خبری درباره مشکلات مالی تیم شمس‌آذر برای تداوم حضور در لیگ برتر فوتبال ایران گفت: در حال حاضر مالکان شمس‌آذر در حال اجرای طرح‌های توسعه صنعتی در کشورهای همسایه هستند و در این شرایط که هزینه دستمزد بازیکنان ۱۰۰ درصد بیشتر شده، توان اداره مالی این تیم را ندارند.

عبدیان اضافه کرد: از طرفی صنایع و واحدهای تولیدی وابسته به دولت و شرکت‌های دولتی موجود در استان قزوین هم از این تیم حمایت نمی‌کنند و همچنین شاهد هستیم که شهرداری قزوین هم با وجود تکلیفی که دارد، حمایت مالی از شمس‌آذر صورت نمی‌دهد.

کد خبر 771216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.